۲۲ فروردین ۱۳۹۴، ۴:۳۱
کد خبر: 81566230
T T
۰ نفر
سازمان ملل: بحران در یمن هر لحظه در حال وخیم تر شدن است

نیویورك- ایرنا- نهادهای مختلف سازمان ملل، ضمن تشریح اوضاع اسفناك در یمن، این بحران را هر لحظه رو به وخامت بیشتر و به خطر افتادن جان میلیونها غیرنظامی توصیف كردند.

به گزارش ایرنا، «یوهانس ون دركلایا» هماهنگ كننده امور انسان دوستانه سازمان ملل در یمن روز جمعه در تشریح اوضاع یمن گفت: حملات هوایی و زمینی به یمن كه تقریبا در همه جا گسترش یافته، هر چیز باقیمانده از جمله بیمارستان ها، منابع آبی و غذایی را نابود كرده است.

وی افزود: در حال حاظر مردم یمن به شدت به دنبال دسترسی به امكانات بهداشتی، آب، غذا، سوخت و دیگر نیازهای حیاتی اولیه هستند.

این مقام سازمان ملل تاكید كرد كه میلیون ها شهروند یمنی در عدن در پی نابودی امكانات آبرسانی، در خطر عدم دسترسی به آب آشامیدنی در كمتر از چند روز آینده قرار گرفته اند.

هماهنگ كننده امور انسان دوستانه در یمن ادامه داد: در حال حاضر هزاران خانواده یمنی به دنبال این حملات، به كشوهای جیبوتی، سومالی و دیگر كشورهای شاخ آفریقا گریخته اند.

مقام های دیگر سازمان ملل نیز برای هشدار درباره وضعیت بحرانی در یمن، با خبرنگاران كنفرانس خبری تلفنی برگزار كردند.

«احمد شادل» از سازمان بهداشت جهانی در تشریح شرایط یمن گفت: براساس آخرین گزارش ها، شمار تلفات در دو هفته گذشته به 648 تن رسیده و 2 هزار و 191 تن نیز مجروح شده اند؛ اما این آمار در حال افزایش است.

«ادریان ادوارد» از كمیته پناهندگان سازمان ملل نیز دراین باره گفت: شمار پناهندگان یمنی كه با قایق یا هر وسیله دیگری سعی دارند خود را به كشورهای شاخ آفریقا برسانند به شدت در حال افزایش است به طوری كه كارشناسان براین باورند در 6 ماه آینده، 30هزار پناهنده به كشور جیبوتی، 100 هزار تن به كشور سومالی و منطقه خودمختار «پانتلند» سومالی پناهنده شوند و بیش از 250 هزار تن در خاك یمن آواره خواهند بود.

یونیسف(صندوق كودكان سازمان ملل) نیز در گزارشی اعلام كرد كه هزاران خانواده یمنی در جریان درگیری های روزهای اخیر برای یافتن نقاط امن و بیمارستان ها، خانه و كاشانه خود را رها كرده و درگیر نگهداری از شمار بالای مجروحان با كمترین امكانات پزشكی هستند.

براساس گزارش یونیسف، كودكان متحمل بیشترین عواقب این درگیری ها هستند.

«برنامه جهانی غذا سازمان ملل» نیز درگزارشی با هشدار نسبت به كمبود سوخت و مواد غذایی اعلام كرد: زنگ خطر ایجاد موج گرسنگان با روند كنونی كمبود سوخت و مواد غذایی در كشوری كه پیش از این 10میلیون تن از مردم آن از امنیت غذایی برخوردار نبوده اند، دور از انتظار نبود.

عربستان سعودی از ششم فروردین، تجاوز گسترده به خاك یمن را با حمله هوایی به این كشور آغاز كرد.

در تجاوز نظامی هواپیماهای سعودی و همپیمانانش به خاك یمن به بهانه حمایت از عبدربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی و فراری این كشور تاكنون شمار زیادی از غیرنظامیان از جمله زنان و كودكان یمنی جان باخته اند.

در این تجاوز گسترده، جنگنده های10 كشور عربی از جمله كشورهای عضو شورای همكاری خلیج فارس (به جز عمان) و آمریكا، جنگنده های ارتش عربستان را در حمله به یمن همراهی می كنند.

اروپام ** 2023