۲۵ فروردین ۱۳۹۴، ۱۱:۲۷
کد خبر: 81570708
T T
۰ نفر

مبارزه وزارت بهداشت با دخانیات نتیجه بخش نبود

۲۵ فروردین ۱۳۹۴، ۱۱:۲۷
کد خبر: 81570708
مبارزه وزارت بهداشت با دخانیات نتیجه بخش نبود

تهران - ایرنا - وزارت بهداشت سال گذشته بطور جدی روی مبارزه با دخانیات تمركز و جلسات متعددی را برگزار كرد اما برغم همه تلاش ها، این مبارزات بی نتیجه بود.

اقدامات وزارت بهداشت در دولت تدبیر و امید با اجرای طرح تحول سلامت از دیگر اقدامات دستگاه های اجرایی برای مردم ملموس تر و رضایت بخش تر بود.

وزارت بهداشت در سال گذشته با كنترل بازار دارویی و اجرای طرح تحول سلامت توانست توفیقات متعددی در وظایف گوناگون خود به دست آورد.

یكی از برنامه های وزارت بهداشت در سال گذشته كه بطور جدی روی آن تمركز داشت، مبارزه با دخانیات بود.

سال گذشته اقدامات مختلفی برای مبارزه با سیگار از برگزاری جلسه ستاد كشوری كنترل دخانیات تا تدوین شش استراتژی برای مبارزه با سیگار ، تدوین پروتكل مبارزه با قاچاق سیگار و ارائه آن به كمیسیون بهداشت مجلس، كمك به ترك دخانیات ، اطلاع رسانی و هشدار در زمینه عوارض سیگار ، نصب برچسب های خطرات روی بسته های سیگار و آغاز مطالعات بررسی وضعیت مصرف دخانیات در دانش آموزان با همكاری آموزش و پرورش انجام شد.

مبارزه ای كه در نهایت حیرت به نفع سودجویان تمام شد و حتی لایحه ای كه وزارت بهداشت به مجلس برای افزایش قیمت سیگار ارایه داد، تصویب نشد و سیگارها همچنان جای خود را در ویترین مغازه ها حفظ كرده و در پاكت های لوكس به قیمت های گزاف به فروش رسیدند و افراد سیگاری نیز بدون توجه به سلامت دیگران و ضرر مالی ناشی از آن به اقتصاد كشور به دودكردن سیگارها پرداختند.

طبق آمارها ، سالانه 65 میلیارد نخ سیگار در كشور مصرف و موجب 65 هزار مورد مرگ در كشور می شود.

از سوی دیگر به گفته مسوولان وزارت بهداشت ، ایران در منطقه مدیترانه شرقی شامل 22 كشور بعد از سومالی كمترین مالیات از سیگار دریافت می كند.

طبق اعلام وزارت بهداشت، مالیات سیگار در فلسطین 83 درصد ، تونس 78 درصد ، اردن 77 درصد ، مصر 73 درصد و ایران 11 درصد است.

یك مقام مسوول وزارت بهداشت در این باره گفته بود كه آیا این خجالت آور نیست كه كمترین میزان مالیات سیگار بعد از سومالی متعلق به ایران باشد و آیا این مساله نشانگر مافیای سیگار در كشور نیست.



**چرا وزارت بهداشت در مبارزه با سیگار موفق نشد؟

دكتر علی اكبر سیاری معاون بهداشت وزیر بهداشت به خبرنگار اجتماعی ایرنا می گوید: سال گذشته برای مبارزه با دخانیات ، 16 جلسه برگزار شد و روی مسایل متعددی از جمله افزایش مالیات و ممنوعیت استفاده در اماكن عمومی كار كردیم و وزارت صنایع نیز آن را ابلاغ كرد.

وی تصریح می كند: كارهای زیادی انجام دادیم اما به نتیجه نرسیدیم علت آن هم اختلاف درآمدی بسیار بالایی است كه برای تولیدكنندگان و واردكنندگان و قاچاق كنندگان وجود دارد و آنها به دلیل سود زیادی كه دارند دوست ندارند بازارشان كساد شود و از هر طریقی تلاش می كنند كه برنامه های مبارزه با سیگار اجرا نشود.

وی یادآور می شود: امسال نیز برنامه های مبارزه با دخانیات خود را پیگیری كرده و البته برنامه های جدیدی نیز تدوین خواهیم كرد.



**احتمال تبدیل ایران به پرمصرف ترین كشور جهان در زمینه سیگار

بی نتیجه بودن مبارزات با دخانیات در حالی صورت می گیرد كه سیگار كشیدن در كشورهای پیشرفته ای مانند آمریكا و دیگر كشورهای اروپایی به یك ضدارزش تبدیل شده و درحالیكه این كشورها تولیدكنندگان اصلی سیگار به شمار می روند اما مردم این كشورها كمتر سیگار مصرف می كنند.

بازار سیگار به سمت كشورهای عقب مانده و همچنین كشورهای در حال توسعه مانند ایران سوق پیدا كرده است.

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، مصرف دخانیات در ایران به میزان كشورهای منطقه مدیترانه شرقی مانند اردن و مصر نیست اما اگر روند فعلی مصرف سیگار در كشور ادامه یابد ایران طی 40 سال آینده جزو سه كشور پرمصرف دنیا در زمینه سیگار به شمار خواهد آمد.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت ، هم اكنون بیش از پنج میلیون مصرف كننده سیگار در كشور بسر می برند.

اجتمام(5)**9185 ** 1418
۰ نفر