اذيت هاي آل سعود از حد و مرز گذشته/ قطع رابطه با عربستان محتمل است

تبريز - ايرنا - نماينده ولي فقيه در آذربايجان شرقي و امام جمعه تبريز با بيان اينكه قطع رابطه ديپلماتيك با عربستان محتمل است، گفت: در صورت ادامه آزار و اذيت هاي شيعيان توسط آل سعود، جمهوري اسلامي سفير اين كشور را از تهران اخراج و سفير خود از رياض را فرا مي خواند.

آيت الله محسن مجتهدشبستري روز سه شنبه در تجمع مردم تبريز در اعتراض به كشتار بي رحمانه مسلمانان مظلوم يمن و اعلام انزجار از سياست هاي غلط آل سعود، افزود: اعمال ننگين و شرم آور رژيم آل سعود عليه مسلمانان مايه خجالت بوده و سياستمداران اين كشور بايد در سريع ترين زمان در رفتارهاي خود تجديد نظر كنند.

وي آزار و اذيت هاي شيعيان و زايران ايراني در عربستان را مورد اشاره قرارداد و گفت: جمهوري اسلامي براي لطمه واردن نشدن به وحدت جهان اسلام تاكنون اين رفتارها را تحمل كرده است، اما اخيرا آل سعود جسارت ها را از حد و مرز گذرانده كه به هيچ عنوان قابل تحمل نيست.

آيت الله مجتهدشبستري تصادف كاردار سفارت عربستان در حالت مستي در تهران كه منجر به كشته شدن يك ايراني شد، حمله به 25 زاير ايراني در مكه و حادثه تاسف آور اخير براي دو نوجوان ايراني در فرودگاه جده را از جمله رفتارهاي غير قابل تحمل رژيم آل سعود بيان كرد كه موجب شرم هر انسان آزاده و ايراني مي شود.

وي باتاكيد براينكه آل سعود بايد در سريع ترين زمان ممكن نسبت به مجازات عاملان تعرض به دو نوجوان ايراني در فرودگاه جده اقدام كند، تاكيد كرد: هرگونه تاخير و تعلل در اين زمينه باعث خواهد شد جمهوري اسلامي ايران درباره روابط با عربستان تجديد نظر كند.

آيت الله مجتهدشبستري افزود: در اين زمينه نه تنها حج عمره بلكه حج تمتع نيز مي تواند تعطيل شده و البته روابط ديپلماتيك با عربستان نيز شايد قطع شود.

وي همچنين با اشاره به وقايع تلخ سال 1366 و حمله ماموران آل سعود به شركت كنندگان در مراسم برائت از مشركين در مكه، گفت: در پي اين حادثه بسيار تلخ و تاسف بار، امام راحل با شديدترين اعتراض ها حكام سعودي را مورد خطاب قرار داده و مدتي نيز حج تمتع را تعطيل نمودند.

امام جمعه تبريز اضافه كرد: اگر عربستان در مجازات عاملان تعرض به دو نوجوان ايراني تعلل كند، جمهوري اسلامي مي تواند نسبت به تعطيلي حج تمتع نيز اقدام كند.

آيت الله مجتهدشبستري آل سعود را حكومت دست نشانده آمريكا در منطقه دانست كه با نام اسلام مثل آب خوردن خون مسلمانان را مي ريزد و به آساني به حريم كشور يمن تجاوز كرده و ده ها نفر را به خاك و خون مي كشد.

وي ادامه داد: اين در حالي است كه بر اساس قوانين بين الملل هيچ كشوري در جهان نمي تواند بدون مصوبه و تاييد سازمان ملل به يك كشور مستقل حمله نظامي كند.

آيت الله مجتهدشبستري گفت: امروز شاهديم كه جنگنده هاي سعودي با حمايت هاي آمريكا حريم هوايي يمن را شكسته و بدون كوچكترين مزاحمتي مردم بي دفاع اين كشور را بمباران مي كنند.

وي يكي از سياست هاي استكبار جهاني براي مقابله با اسلام را ايجاد فتنه در منطقه بيان كرد و افزود: بر اين اساس نخست فتنه ضد اسلامي اسراييل را در منطقه به وجود آوردند و سپس غده چركين به نام آل سعود را ايجاد كردند تا به عنوان يك كشور اسلامي و تحت عنوان خادم حرمين شريفين با دلارهاي نفتي عليه مسلمانان وارد عمل شوند.

آيت الله مجتهدشبستري مساله وهابيت و گروه هايي مثل القاعده، طالبان، بوكوحرام و داعش را دست پرورده هاي آل سعود براي ايجاد تفرقه در جهان اسلام بيان كرد.

به گزارش ايرنا، در اين تجمع شركت كنندگان با سر دادن شعارهاي مرگ بر آمريكا، مرگ بر آل سعود، مرگ بر اسرائيل، مزدوران سعودي اعدام بايد گردند و رهبر اگر فرمان دهد غسل شهادت مي كنيم ضمن محكوم كردن اعمال رژيم آل سعود درباره مسلمانان و شيعيان، خواستار دخالت مجامع بين اللمل براي توقف حملات به يمن شدند.

3038/1756