۲۵ فروردین ۱۳۹۴، ۲۰:۳۸
کد خبر: 81571186
T T
۰ نفر
واشنگتن تایمز: سرمایه گذاران خارجی مشتاق بازگشت به بازار ایران هستند

تهران -ایرنا - روزنامه آمریكایی واشنگتن تایمز نوشت: سرمایه گذاران خارجی بی صبرانه مشتاق بازگشت به بازار پرسود اقتصاد ایران هستند.

این روزنامه افزود: هرچند ورود سرمایه گذاران خارجی به ایران پر سر و صدا و با اشتیاق است، اما این ورود با در نظر گرفتن همه احتیاط های لازم خواهد بود.

در مطلب روزنامه واشنگتن تایمز به قلم ' كریس وایت' آمده است: حصول توافق نهایی هسته ای ایران همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد و آمریكا و ایران بر سر لغو تحریم ها و كیفیت و زمان آن با یكدیگر بحث و مشاجره دارند...با وجود این ابهام مهم، بسیاری از سرمایه گذاران خارجی حتی منتظر باز شدن رسمی دروازه های ایران نمانده اند.

واشنگتن تایمز نوشت: هفته گذشته رییس جمهوری تركیه وارد تهران شد و در این سفر یك روزه، هشت توافقنامه همكاری های تجاری و صنعتی با تهران امضا كرد. چین هم خود را آماده امضای توافقنامه ساخت یك خط لوله گاز طبیعی میان ایران و پاكستان می كند كه مدتها به تاخیر افتاده است. هر زمان توافق بدست آید و تحریم های ایران تعدیل شود، این توافقنامه عملیاتی خواهد شد.

''هفته گذشته وزیر بازرگانی هند نیز وارد تهران شد و در این سفر از 'نارندا مودی' نخست وزیر هند برای سفر به ایران و حضور در یك ضیافت شام به افتخار وی به منظور گسترش مناسبات اقتصادی میان دو كشور دعوت به عمل آمد.''

در بحبوحه این ابراز اشتیاق، روسیه آخرین و بحث برانگیزترین كشور در جستجوی توافقنامه های اقتصادی با ایران است.

'ولادیمیر پوتین' رییس جمهوری روسیه روز دوشنبه اعلام كرد كه ممنوعیت فروش سامانه پدافند هوایی 800 میلیون دلاری به ایران را كه سالها تحویل آن معطل مانده است، لغو می كند.

'پل سولیوان' اقتصاددان دانشگاه دفاع ملی آمریكا هفته گذشته در مجمعی در این دانشگاه با موضوع بررسی هجوم صاحبان كسب و تجارت و سرمایه به ایران در نتیجه حصول توافق هسته ای، گفت:' هر زمان درهای صنایع نفتی ایران گشوده شود، به طور یقین بازار انرژی جهان دستخوش تحول خواهد شد.'

مسكن سازان و بانكهای سرمایه گذار مانند شركت 'املاك داماك دوبی' Damac Properties Dubai Co و بانك اسلامی Islamic Bank PJSC بی صبرانه مشتاق سرمایه گذاری در صنعت مسكن ایران هستند.

در این ارتباط 'حسنین مالك' موسسه 'اگزاتیكس پارتنرز' دبی Exotix Partners LLP in Dubai. می گوید:' لغو تحریم های ایران 5 درصد به رشد اقتصادی دبی كمك خواهد كرد.'

این صاحب نظر اقتصادی می گوید:' با لغو تحریم های ایران، بانكها و شركتهای مسكن شاهد رشدی متناسب در میزان ودیعه گذاری و تجارت و خرید ملك خواهند بود.'

واشنگتن تایمز در ادامه توضیح می دهد: تركیه كشوری است كه در دوران تحریم هرگز مناسبات اقتصادی اش را با همسایه خود قطع نكرد و ترجیح داد بهای گازی را كه از ایران خریداری می كند به طلا پرداخت كند تا به نحوی بر تحریم ایران غلبه كند.

آنكارا تجارت با ایران را برای خروج كشورش از ركود موثر و مفید ارزیابی می كند.

حجم خالص صادرات طلای تركیه به ایران در سال 2014 بالغ بر 398 میلیون دلار بود كه در سال جاری میلادی بدنبال افزایش وابستگی تركیه به سوخت ایران پیش بینی می شود به 2.58 میلیارد دلار افزایش یابد.

براساس اعلام موسسه اوراق بهادار جهانی Global Securities، پالایشگاه ' توپراس تركیه پترول رافینریلری ' Tupras Turkiye Petrol Rafinerileri ، تنها پالایشگاه استخراج نفت خام تركیه، نیز از محل لغو تحریم های ایران به نحو مطلوبی سود خواهد برد.

ارزش سهام شركت توپراس امسال 9.2 درصد رشد كرد و شركتهای تركیه ای فرصتهای نابی را در بخش های عقب افتاده مصرف كننده و صنعت ایران كسب خواهند كرد.

' ویسل یایان' دبیركل موسسه تولیدكنندگان آهن و فولاد تركیه در مصاحبه با رورزنامه تركیه ای 'زمان ' گفته است: 'پیش از تحریم در بعضی از بخشها 600 هزار تن صادرات به ایران داشتیم اما از هنگامی كه تحریم ها به اجرا درآمد حجم صادرات ما به ایران به صفر رسید.'

وی اظهار امیدواری كرد با حذف تحریم های ایران، بازار فولاد تركیه احیا شود.'

بخش دیگر اقتصادی كه با لغو تحریم های ایران شاهد رشد خواهد بود، كشتیرانی و حمل كالا است.

به دنبال انتشار خبر بدست آمدن چارچوب توافق هسته ای ایران، ارزش سهام شركت كشتیرانی مالزیایی MISC Berhad در بازار بورس مالزی رشد نجومی كرد.

صنایع نفتكش مالزی هم به تبع آن رشدی تند را شاهد خواهند بود. هر زمان توافق هسته ای ایران امضا شود، ایران میزان صادرات نفت خام خود را افزایش خواهد داد.

واشنگتن تایمز در ادامه نوشت:در نخستین سالها پس از امضای توافق پیش بینی نمی شود مناسبات تجاری آمریكا و ایران شاهد ترمیم و بهبود باشد، بلكه تجارت متقابل و سرمایه گذاری نویدبخش اقتصادهای بزرگ اروپا روانه ایران خواهد شد.

بر مبنای برخی از محاسبات،حجم تجارت اروپا با ایران كه سال گذشته به 3.8 میلیارد دلار رسید می تواند در مدت سه سال؛ پنج برابر شود.

'سوزان مالونی' از كارشناسان موسسه 'بروكینگز' در این زمینه اظهار داشت: ' آنچه كه ایرانی ها خواهان آنند، بازگشت سرمایه گذاران بزرگ اروپایی به اقتصاد ایران و سرمایه گذاری پایدار و طولانی مدت همه شركتهای بزرگ نفتی و مالی اروپایی و سرمایه گذاران سایر بخشها مانند خودرو سازی از كشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان است.'

مالونی افزود:' احساس قوی من این ست كه اغلب بازیگران اصلی میدان سرمایه گذاری در ایران هرچند ورود به ایران را فرصتی ناب می دانند اما ورودشان به ایران محتاطانه و با رعایت تمام ملاحظات خواهد بود'.

اروپام**1591**1517

سرخط اخبار جهان