به گزارش خبرنگار ایرنا، رضا مسرور روز پنجشنبه اظهار كرد: برای نیل به این مقصود، ایجاد زیرساخت های بندری و ریلی ، راه اندازی كریدورهای ترانزیتی عبوری از منطقه و ایجاد و رونق بورس كالا را دنبال می كنیم .
وی در توضیح روند احداث بندركاسپین افزود : طرح احداث موج شكن های مجتمع بندری كاسپین از سال 1388 آغاز شده و تا سال 92 تنها به طور میانگین كمتر از 38 درصد پیشرفت فیزیكی داشت و از سال 91 به صورت بلاتكلیف رها شده بود.
مسرور تصریح كرد: پس از استقرار تیم مدیریتی جدید ضمن انجام مطالعات مهندسی ارزش و كاهش یك هزار میلیارد ریالی از قیمت تمام شده پروژه و فعالسازی این پروژه راكد از آبان ماه سال 92 تاكنون در كمتر از 18 ماه، میانگین پیشرفت فیزیكی معادل 18 درصد داشته و به طور دقیق تر تاكنون در موج شكن شرقی پیشرفت فیزیكی 61.06 و در موج شكن غربی 50.45 درصد بدست آمده است.
وی اضافه كرد : مقایسه تفاوت مسافت بنادر مهم جنوب شرق آسیا با بنادر مهم اروپایی نظیر هلسینكی فنلاند، هامبورگ آلمان و روتردام هلند از طریق مسیر كریدور شمال - جنوب با بهره گیری از مسیر منطقه آزادانزلی در كشور در مقایسه با مسیر سنتی كانال سوئز حكایت از كاهش زمان سفر از 40 الی 60 روز به 25 الی 30 روز و كاهش و صرفه جویی در هزینه ها تا حد 30 درصد دارد .
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی خاطرنشان كرد : این موضوع نقش كلیدی ، ایجاد زیرساخت های اساسی نظیر بندر كاسپین را در این كریدور پررنگتر می كند.
وی همچنین در توضیح روند احداث تقاطع غیرهمسطح بعنوان یكی از پروژه های در دست اجرا با حدود 92 درصد پیشرفت افزود: طرح احداث تقاطع غیر هم سطح منطقه آزاد انزلی كه از سال 1388 تا سال 1392 فقط 35درصد پیشرفت فیریكی داشته و روند ساخت آن از سال 1391عملا با وقفه مواجه شده بود كه پس از استقرار تیم مدیریتی جدید و فعال سازی پروژه های راكد، ضمن تسریع در روند احداث مسیر مستقیم این پروژه از آبان ماه سال 92 تاكنون و در كمتر از 18 ماه پیشرفت فیزیكی آن به حدود 92 درصد رسیده است .
مسرور تصریح كرد : تقاطع غیر هم سطح منطقه آزاد انزلی بصورت روگذر و شبدری كامل بوده كه طول شاخه اصلی تقاطع از ابتدای محل فراز تا انتهای محل فرود در حدود یك هزار و 100 متر و دو باند شمالی و جنوبی است؛ این تقاطع جهت تامین كلیه حركات گردشی و تغییر مسیرها و نیز یك زیرگذر به طول 600 متر جهت اتصال مسیر رشت - انزلی به بندر كاسپین و به منظور توزیع متوازن بار ترافیكی بندر مذكور طراحی شده است .
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی اظهار كرد : همچنین دسترسی مسیر راه آهن به محل اسكله و در نهایت اتصال منطقه به كمربندی امام زاده هاشم نیز از مسیر زیر گذر انجام می شود .
منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه دریای خزر است. سال 1383 خورشیدی اساسنامه سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی مورد تصویب هیات وزیران قرار گرفت و محدوده منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی در سال 1384 از طرف هیات وزیران تعیین و ابلاغ شد كه بر اساس آن؛ منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی در سه بخش و محدوده مجزای بندری، شهرك صنعتی و محدوده روستای گلشن تعیین و ابلاغ شد.
منطقه آزاد انزلی اكنون شامل محدوده ای از شهرستان انزلی به مساحت تقریبی بیش از 9 هزار و 600 هكتار خشكی و تا عمق دو كیلومتر از آب های ساحلی است .
كشورهای حاشیه دریای خزر ، تركیه و كشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.
معافیت مالیاتی 20 ساله بر درآمد و دارایی از تاریخ بهره برداری هرگونه فعالیت اقتصادی ، امكان فعالیت بانك ها و موسسات مالی بیمه ای در این منطقه ، علاوه بر مزایای قانونی همچون امكان مالكیت و مشاركت سرمایه گذاران خارجی تا میزان 100 درصد در منطقه از اقدامات سازمان در خصوص خلق مزایا و معافیت های جدید برای فعالان اقتصادی تولیدی ، فعال سازی پروژه های راكد عمرانی ، بورس كالای منطقه و رونق فضای تجاری با اجرای مصوبه كالای همراه مسافر اقدامات موثری است كه زمینه ساز رونق فضای كسب و كار در محدوده منطقه شده است.
علاوه بر مزیت های قانونی منطقه آزاد اعم از آزادی كامل ورود و خروج سرمایه، آزادی مشاركت سرمایه گذاری خارجی تا سقف 100 درصد ،تضمین كامل سرمایه های خارجی و سود حاصل از آنها ، امكان ورود كالا بدون پرداخت عوارض گمركی و سود بازرگانی منطقه ، ویژگی ها و مزایای بیشمار دیگری از منظر جغرافیایی، اقتصادی ، عمرانی و زیر ساختی و دانش و فناوری دارد.
فعالترین بندر ایرانی حاشیه دریای خزر با دارا بودن 10پست اسكله تخصصی و توان تخلیه و بارگیری شش میلیون تن كالا در سال ، وجود گمرك انزلی به عنوان یكی از مدرن ترین گمركات كشور، نزدیكی به فرودگاه بینالمللی رشت، نزدیكی به بنادر شمالی دریای خزر و بنادر اروپایی از طریق رودخانه ولگا، نزدیكی به پایتخت كشور و مراكز و قطبهای صنعتی و جمعیتی كشور به عنوان مراكز تولید و مصرف، وجود تالاب بینالمللی انزلی به عنوان یكی از قطبهای اكوتوریسم كشور، واقع شدن در مسیر كریدور شمال جنوب ، نزدیكی به شهركهای صنعتی انزلی و رشت ، برخورداری از آب و هوای معتدل ، وجود نیروی كار متخصص از امكانات و ظرفیت های این منطقه برای توسعه اقتصادی استان گیلان بشمار می رود.
در صورت اتصال بندر انزلی به راهآهن سراسری ، شاهد وقوع انقلابی در صنعت حملونقل به عنوان یكی از اركان اصلی توسعه و ترانزیت كالا و مسافر در منطقه خواهیم بود.
پیش بینی می شود پس از اتمام پروژههای زیرساختی محدوده منطقه آزاد انزلی نظیر بندرگاه و اتصال آن به شبكه راه آهن سراسری، شاهد دوران طلایی در صنعت، تجارت و گردشگری منطقه و كشور باشیم چراكه این منطقه حلقه اتصال اقتصاد ملی به اقتصاد و تجارت جهانی است.
حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران، امروز (پنجشنبه) در ادامه سفر استانی به گیلان، از منطقه آزاد انزلی بازدید و از مجموعه های اقتصادی این منطقه دیدن كرد.
حجت الاسلام روحانی رییس جمهوری را در این بازدید محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهوری، محمد شریعتمداری معاون اجرایی رییسجمهوری، اكبر تركان مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد،حسین فریدون دستیار ارشد رییس جمهوری و همچنین رییس سازمان حفاظت محیط زیست و تعدادی از وزرا و نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی همراهی می كردند.
حجت الاسلام روحانی در ادامه پانزدهمین سفر استانی دولت به گیلان، پیش از ظهر امروز (پنجشنبه) در نشست شورای اداری گیلان حضور یافته و همچنین با خبرنگاران و اصحاب رسانه نشست خبری خواهد داشت.
رییس جمهوری و كاروان تدبیر و امید، روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، در پانزدهمین سفر استانی دولت میهمان گیلانی ها هستند.ك/2
6030/6070
تلاش برای تبدیل منطقه آزاد انزلی به كانون داد و ستد حاشیه خزر
۲۷ فروردین ۱۳۹۴، ۱۱:۱۵
کد خبر:
81573505
انزلی - ایرنا - مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در جریان بازدید «حسن روحانی» رییس جمهوری از این منطقه گفت : در تلاش برای تبدیل این منطقه به كانون داد و ستد كالاهای استراتژیك كشورهای حوزه دریای خزر هستیم.