۲۹ فروردین ۱۳۹۴، ۱۰:۳۸
کد خبر: 81575099
T T
۰ نفر
احیای سهمیه بندی اعضای اوپك با رفع تحریم های نفتی ایران

تهران - ایرنا - یكی از نمایندگان عضو سازمان كشورهای صادركننده نفت (اوپك) در این سازمان اعلام كرد كه در صورت بازگشت نفت ایران پس از توافق نهایی هسته ای، اوپك باید دوباره سهمیه بندی تولید نفت اعضا را كه در سال ٢٠٠٨ میلادی كنار گذاشته بود، آغاز كند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، یكی از نمایندگان عضو سازمان كشورهای صادركننده نفت (اوپك)، گفته می شود اجرای دوباره سهمیه بندی تولید نفت در اوپك ممكن است بحث های زیادی را در میان اعضاء ایجاد كند چرا كه با این طرح اعتبار ملی و سهم بازار برخی از اعضای اوپك به خطر می افتد.

با وجود اینكه اوپك در آخرین نشست خود در سال ٢٠١٤ با تغییر سطح تولید نفت اعضاء موافقت نكرد، اما اكنون این سازمان بیش از سقف تعیین شده خود یعنی روزانه ٣٠ میلیون بشكه نفت تولید می كند. دلیل این افزایش، بالا رفتن تولید عربستان، رشد صادرات نفت عراق و بازگشت نفت لیبی به بازارها است.

یك نماینده ارشد در هیات عامل اوپك كه از كشورهای خارج از خلیج فارس بود و نخواست نامش فاش شود، گفت: عراق هر ماه به صادرات نفت خود اضافه می كند و اگر این روند ادامه داشته باشد و نفت ایران هم به بازار باز گردد، در آن صورت یا قیمت های نفت باید كاهش یابد و یا باید به شكلی این موضوع مدیریت شود.

وی ادامه داد: اگر تولید بالقوه همه كشورهای عضو اوپك از سقف ٣٠ میلیون بشكه در روز افزایش یابد در وهله نخست باید آن را میان همه اعضاء تقسیم كنیم كه این بعنی بازگشت به سهمیه بندی تولید نفت است.

از یكسو در صورتی كه اوپك تصمیم به كاهش تولید نفت بگیرد، سهمیه بندی راه مطمئنی برای تقسیم تولید نفت میان اعضا، و نظارت بر تولید نفت آنها است.

از سوی دیگر، اوپك باید تصمیم بگیرد كه این سهمیه بندی برچه اساسی است؛ ذخایر نفتی، تولید، رشد ظرفیت و یا شاخصهای دیگر و نیز اینكه با كشورهای عضو بر سر میزان سهمیه آنها مذاكره كند.

ایران معتقد است عرضه نفتش به شكل عمدی توسط تحریم ها محدود شده و عراق نیز می گوید پس از سالها جنگ و تحریم اكنون به سهم بیشتری نیاز دارد.

اظهارات این نماینده اوپك نشان می دهد كه كشورهای ضعیف تر اوپك همچنان به رایزنی های خود برای كاهش تولید نفت این سازمان ادامه می دهند. این كشورها كه تولید نفت كمی دارند با سقوط قیمت نفت آسیب دیده اند. بسیاری از این كشورها ظرفیت لازم برای افزایش تولید نفت خود را ندارند.

نماینده یكی از كشورهای خارج از حوزه خلیج فارس در اوپك گفت: با برداشته شدن تحریم ها علیه ایران شرایط می تواند بدتر شود، ما هم اكنون از قیمت های پائین نفت لطمه خورده ایم و هر كاری خواهیم كرد تا بتوانیم قیمت های نفت را بالا ببریم.

اقتصام(1)2022**1558
۰ نفر