۳۰ فروردین ۱۳۹۴، ۲۲:۳۹
کد خبر: 81577392
T T
۰ نفر
50 هزار ميليارد ريال اعتبار به بودجه آموزش و پرورش افزوده شد

بجنورد - ايرنا - رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي گفت: مجلس در سال جاري 50 هزار ميليارد ريال اعتبار مازاد به بودجه آموزش و پرورش اضافه كرد.

به گزارش ايرنا محمدمهدي زاهدي عصر يكشنبه در جمع فرهنگيان خراسان شمالي در بجنورد اظهار كرد: اين رقم حتي از كل اعتبارات برخي از وزارتخانه ها نيز بيشتر است.

وي گفت: با وجود جذب اعتبارات، هنوز مطالبات سال 93 فرهنگيان در خصوص مرخصي ها، حق التدريسي ها و ساير موارد مانده است.

وي افزود: البته وزارت آموزش و پرورش بايد بتواند با وجود كمبود اعتبارات، خلق درآمد كند.

زاهدي اظهار كرد: براي سال جاري چهار هزار و 200 ميليارد ريال اعتبار براي سامانه هاي گرمايشي و سرمايشي مدارس جذب شد كه سعي كرديم با اصلاح قانون، اين رديف اعتبار بسته نشده و ادامه داشته باشد.

رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با بيان اينكه فرهنگيان از تبعيض، فقر و بي عدالتي و اختلاف دريافتي ها رنج مي برند، گفت: طبق بررسي صورت گرفته متوسط حقوق دريافتي فرهنگيان 18 ميليون ريال و دريافتي ديگر ادارات 20 ميليون ريال است.

زاهدي افزود: اين امر را بايد سازمان مديريت و برنامه ريزي پيگيري كرده و اين اختلاف دريافتي حقوق ها را به توازن برساند.

وي گفت: با وجود اينكه در سال 94 بودجه آموزش و پرورش 21 درصد افزايش يافت اما باز هم در اين بخش كمبود اعتبار وجود دارد.

وي همچنين با اشاره به سند تحول بنيادين، تدوين اين سند را عجولانه خواند و گفت: ايجاد پايه ششم ابتدايي اقدامي عجولانه بود زيرا هنوز كلاس و معلم به اندازه كافي نبود كه كلاس ششم راه اندازي شود.

زاهدي در خصوص طرح رتبه بندي معلمان نيز گفت: اين طرح هنوز جاي كار دارد.

معاون پشتيباني و توسعه مديريت وزير آموزش و پرورش نيز در اين نشست گفت: بحث منابع، قديمي ترين و مزمن ترين مشكل در آموزش و پرورش است كه سالهاست اين وزارتخانه را رنج مي دهد.

سيدمحمد بطاحي افزود: آموزش و پرورش براي ارتقاي آموزش و تعليم و تربيت طرح هاي خوبي طراحي مي كند كه عمدتا اجرايي نمي شود و يا به علت كمبود اعتبار در نيمه راه رها مي شود.

وي افزود: هيچ وقت نتوانسته ايم به علت كمبود منابع مالي، بحث كيفيت را در آموزش و پرورش اجرا كنيم و اين امر حتي بر نيروي انساني نيز تاثير گذاشته است.

وي با اشاره به نارضايي فرهنگيان گفت: ناراحتي همكاران تنها در خصوص معيشت خود آنان نيست بلكه حتي مسائلي چون كمبود امكانات و تجهيزات در مدارس را طرح كرده و از آن شكايت دارند.

معاون پشتيباني وزير آموزش و پرورش با بيان اينكه مشكل كمبود اعتبار اين وزارتخانه را چگونه مي توان حل كرد، افزود: دولت ها هميشه يك سهم ثابت مي گذارند كه گاه حتي اين رقم روند نزولي نيز داشته است.

بطاحي كمبود اعتبار و منابع مالي را يك نقيصه برشمرد كه هيچ وقت حل نمي شود، گفت: تا زماني كه انگيزه در معلمان تقويت نشود حتي قوي ترين طرح ها نيز نمي تواند به بالا بردن وضعيت اين قشر كمك كند.

نماينده مردم بجنورد و سخنگوي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي نيز در اين نشست گفت: معلم و مدرسه بايد عزتمند شده و به جايگاه واقعي خود برسند.

قاسم جعفري افزود: طرح رتبه بندي نيز بايد به گونه اي اجرا شود كه مزاياي آن به يك ميليون فرهنگي برسد.

ديگر نماينده مردم بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، جاجرم و گرمه در مجلس شوراي اسلامي نيز گفت: قانون مديريت خدمات كشوري هيچ وقت اجرا نشد و هيچ موقع حقوق ها هم طراز نشد.

موسي الرضا ثروتي افزود: هيچ كدام از دولت ها اين طرح را اجرايي نكردند و اين دولت نيز تاكنون آنرا اجرايي نكرده است.

وي افزود: حتي طرح توازن منطقه اي نيز در دولت ها رعايت نشد كه پارسال با اعتراض نمايندگان به استان خراسان شمالي 760 ميليارد ريال و امسال يك هزار و 520 ميليارد ريال اعتبار اختصاص يافت. ك/2

3007/5132