۳۱ فروردین ۱۳۹۴، ۱۲:۰۲
کد خبر: 81578032
T T
۰ نفر
شبكه آبیاری و زهكشی دویرج دهلران در ایلام بهره برداری شد

ایلام - ایرنا - شبكه اصلی آبیاری، زهكشی و ترمیم سد انحرافی دویرج در شهرستان دهلران با حضور معاون اول رییس جمهوری به بهره برداری رسید.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی دولت، شبكه آبیاری و زهكشی سد دویرج بخش زیادی از زمین های دیم كشاورزی شهرستان دهلران كه قطب كشاورزی استان ایلام است را به كشت آبی تبدیل می كند.

رودخانه دویرج با طول 202 كیلومتر در جنوب استان ایلام در شهرستان دهلران واقع شده كه با افتتاح شبكه آبیاری دویرج، استفاده بهینه از منابع آب و خاك موجود در حوضه آبریز رودخانه و بهبود و توسعه كشاورزی محدوده طرح امكانپذیر می شود و تحولات اقتصادی مثبتی در منطقه به دنبال خواهد داشت.

مشروب كردن 10 هزار و 680 هكتار از اراضی دشت های موسیان و دهلران و تامین 24 میلیون متر مكعب آب مورد نیاز صنعت پتروشیمی دهلران از اهداف اجرای شبكه آبیاری، زهكشی و سد انحرافی دویرج است.

همچنین معاون اول رییس جمهوری قرار است از شبكه فرعی آبیاری و زهكشی اراضی فكه و عین خوش شهرستان دهلران بازدید كند.

سیستم آبیاری تحت فشار این منطقه در سطح 550 هزار هكتار از اراضی دشت های خوزستان و ایلام به صورت مشترك اجرا می شود كه از این میزان 50 هزار هكتار مربوط به دشت های فكه، عین خوش و دشت عباس استان ایلام است و تاكنون 30 هزار هكتار به صورت سیستم آبیاری تحت فشار در اراضی فكه و عین خوش مطالعه و طراحی شده است.

این طرح به منظور كشت محصولات استراتژیك شامل گندم، ذرت، دانه های روغنی، صیفی جات و توسعه باغات گرمسیری است كه موجب اشتغالزایی 10 هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم می شود.

شهرستان گرمسیری دهلران در 228 كیلومتری جنوب ایلام قرار دارد و با عنوان قطب اصلی تولید محصولات كشاورزی به ویژه گندم این استان محسوب می شود.

معاون اول رییس جمهوری صبح امروز دوشنبه به همراه وزرای جهاد كشاورزی و وزیر و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی كشور وارد ایلام شد.

جهانگیری و هیات همراه در این سفر ابتدا از پایانه مرزی مهران و میدان نفتی آذر در شهرستان مهران بازدید كردند.

شركت در نشست شورای اداری به منظور بررسی مسایل استان ایلام آخرین برنامه معاون اول رییس جمهوری در سفر یكروزه به این استان است.

2077/3032/9002
۰ نفر