۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۵۵
کد خبر: 81579477
T T
۰ نفر

سه خبر از بافق

۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۵۵
کد خبر: 81579477
سه خبر از بافق

يزد - ايرنا - سه خبر از شهرستان بافق

زنگ سلامت در اول ارديبهشت ماه به مناسبت فرا رسيدن هفته سلامت همزمان در مدارس بافق نواخته شد.

سرپرست شبكه بهداشت و درمان شهرستان بافق در اين مراسم كه امام جمعه ، معاون فرماندار و جمعي از مسئولان شهرستان بافق حضور داشتند به شعار سازمان بهداشت جهاني تحت عنوان “غذا از مزرعه تا سفره” در هفته سلامت اشاره كرد و گفت: تلاش براي تغذيه سالم، بررسي چالش‌هاي غذايي و ارتقا سلامت تغذيه‌اي مردم از جمله اهداف برگزاري هفته سلامت است.

مسعود دانشي افزود : هفته سلامت نيز در سال جديد با شعار عزم ملي براي دسترسي عادلانه به خدمات سلامت از اول تا هفتم ارديبهشت برگزار مي شود.

وي در زمينه سلامت جامعه و بهداشت عمومي گفت: هنر پيشگيري از بيماري‌ها و حفظ تندرستي، بشر و ترويج راه هاي سالم بدن با استفاده از تلاش دسته جمعي افراد جامعه كه منجر به پيشرفت، رشد و توسعه جامعه مي‌شود ، صورت مي گيرد.

رئيس اداره آموزش و پرورش بافق هم در اين آئين گفت : امروز بعد از امنيت مهمترين نعمتي كه خداي بزرگ به ما ارزاني داشته است ،سلامت جسمي و روحي خودمان است و آموزش كه بعد از سلامت قرار دارد در صورت داشتن سلامت جسم و روح مي تواند به نحو احسن فراگير شود.

علي اصغر رنجبر اجراي ورزش همگاني و صبحگاهي در كليه مدارس، تشكيل نمايشگاه، تشكيل كلاس آموزش خانواده در آموزشگاهها،ترويج فرهنگ پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي،آموزش سبك زندگي ايراني ـ اسلامي را از مهمترين برنامه‌هاي آموزش و پرورش بافق در هفته سلامت اعلام كرد.

وي افزود :امروز براي فرا گيري و رشد جامعه به انسان هاي سالم نياز داريم و رسيدن به قلعه پيشرفت و ترقي و بروز خلاقيت ها مقدمه اش داشتن حسم و روح سالم است .

اجراي نمايش و حركات ورزشي و برنامه هاي متنوع ديگر با پيام سلامتي از سوي دانش آموزانگسترانيدن سفره سلامت با غذاهاي مفيد و سالم در دبستان دخترانه بنت الهدي بافق سر آغاز گراميداشت اين هفته در بافق بود.

بافق با بيش از 40 هزار نفر در فاصله 110 كيلو متري يزد قرار دارد .

***

جانشين فرمانده پايگاه نبي اكرم(ص) شركت سنگ آهن مركزي كاركنان بسجي طرح صالحين در عرصه هاي معرفت ديني، تربيت اسلامي، بصيرت افزايي سياسي فعاليت مي كنند.

به گزارش ايرنا، محمد رضا رضايي پور روز سه شنبه در اولين جلسه حلقه تربيتي صالحين امسال در جمع بسيجيان افزود: شجره طيبه صالحين با هدف ايجاد حلقه هاي تربيتي صالحين، تربيت بسيجيان متدين، بصيرت افزايي، توانمند و تعالي معنوي كاركنان بسجي در عرصه هاي معرفت ديني، تربيت اسلامي، بصيرت سياسي و مهارت تشكيلاتي در جامعه كارگري تشكيل شده است.

وي ضمن تبريك سال نو كه مزين به نام همدلي وهمزباني دولت وملت است ،ميلاد باسعادت امام محمد باقر(ع) و روز ارتش جمهوري اسلامي ايران به سخنان نوروزي مقام معظم رهبري اشاره كرد و گفت: معظم له فرمودند تمام كارهاي بزرگي كه اتفاق افتاد درزمان تحريم بوده است.

جانشين فرمانده پايگاه نبي اكرم شركت سنگ آهن ادامه داد: بنا به فرمايش رهبر فرزانه انقلاب، امروزعرصه اقتصاد به خاطر سياستهاي خصمانه آمريكا يك عرصه كارزار است، يك عرصه جنگ است، جنگي ازنوع خاص، در اين عرصه كارزار هركسي بتواند به نفع كشور تلاش كندجهاد كرده است.

رضايي پور شناخت جنگ نرم و تهاجم فرهنگي دشمن ، آگاهي بخشي به بسيجيان و چگونگي مقابله با توطئه هاي دشمنان را از عمده ترين هدف شكل گيري طرح صالحين و حلقه هاي تربيتي اين شجره طيبه برشمرد.

هم اينك 440 حلقه تربيتي شجره طيبه صالحين در بافق فعاليت دارند و به ايفاي نقش، وظايف و ماموريت هاي خود مي پردازند.

مدير روابط عمومي شركت سنگ آهن مركزي بافق همچنين در ادامه سخنانش ، عملكرد سه ساله اين شركت را بسيار خوب ارزيابي كرد و اظهار داشت:هم اكنون كارخانه آگلومراسيون به مرحله توليد رسيده است. خط راه آهن شركتسنگ آهن با هزينه 900 ميليارد ريال آماده بهره برداري است.

وي اضافه كرد: طرح اصلاح خط تا چندماه آينده به بهره برداري مي رسد. گندله سازي و طرح فولاد و طرح فاضلاب شهري با جديت در حال پيگيري مي باشد كه همه اين طرحها گام هاي بلندي به سوي ضنعت فولاد سازي در بافق و تبديل شدن اين شهرستان به قطب صنعتي است..

رضايي پور كاهش قيمت خريد سنگ را نسبت به سال گذشته يكي از دلايل بروز مشكلات اقتصادي فعلي شركت متبوعش خواند و گقت : در اعتصابات و تعطيلي 53 روزه ي شركت در سال گذشته خريداران سنگ از جاي ديگري سنگ خود را تامين كرده و حال به سختي سنگ از ما خريداري مي كنند.

اين مسوول افزود: لذا در شرايط فعلي بنا به دستور مقام معظم رهبري بايد با صرفه جويي و همدلي و همزباني از بحران به سلامتي گذشت تا طرحهاي در دست اقدام كه مي تواند آينده ما و فرزندانمان را تامين كند، به مرحله بهره برداري برسد.

به گزارش خبر نگار ما، قبلا نرخ سنگ آهن بالاي 100 دلار در هر تن بود كه اين رقم از نيمه هاي تا 93 صير نزولي پيمود و اكنون به 39 دلار رسيده است.

به قول يك مسوول آگاه در شركت سنگ آهن اگر در گفت و گو با خبرنگار ايرنا ، گفت : برخي از تعهدات را نداشتيم استخراج سنگ آهن در شرايط و نرخ فعلي به هيچ وجه مقرون به صرفه نبود.

همين مسوول اعتصابات نزديك به دوماه در شركت سنگ آهن را وارد كردن آسيب و خسارات جدي به اين شركت دانست و افزود: در اين مدت مشتري دائمي سنگ آهن منتظر پايان اعتصاب نماندند و مواد اوليه مورد نياز كارخانه هاي فولاد خود را از معادن ديگر تامين كردند و ديگر خريدار محصول سنگ آهن معدن چغارت نيستند.

سنگ آهن مركزي ايران بافق با پنج هزار و 360 نيروي كار و ذخيره يك سوم سنگ آهن كشور در فاصله 122 كيلو متري شهر يزد واقع شده و يكي از بزرگترين توليد كنندگان اين مواد معدني در ايران است.

***

مدير جهاد كشاورزي بافق به بارش هاي به موقع برف و باران در مراتع اشاره كرد و گفت: امسال در مقايسه با سال گذشته 25 درصد توليد شير در اين شهرستان افزايش يافته است.

حميد عسكري باقر آبادي روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: امسال بيش از يكهزار تن شير گوسفند از محل دامداري هاي مرتعي ، چكنه اي روستايي و دام هاي مزرعه اي توليد مي شود كه در مقايسه با پارسال افزون بر 25 درصد رشد دارد.

مدير جهاد كشاورزي بافق با اشاره به اينكه دام داران عمده شير خود را به فرآورده هاي لبني تبديل مي كنندگفت: به همين لحاظ فرآورده هاي لبني از قبيل كره، دوغ، ماست، كشك و قرقروت گوسفند نيز به همين نسبت افزايش دارد.

عسكري به فرآورده هاي لبني شهرستان بافق هم اشاره و افزود: از قديم الايام تا كنون فرآورده هاي لبني اين شهرستان در استان يزد زبانزد و از شهرت ويژه اي برخوردار بوده است به طوريكه رهگذران مخصوصا مسافران نوروزي و تابستاني هنگام سفر به اين شهرستان بيشتر به دنبال خريد محصولات لبني به ويژه كشك گوسفند هستند.

وي به سرسبزي مراتع منطقه اشاره كرد و ياد آور شد: هم اكنون با ريزش باران بهاري علي الخصوص باران دو روز اخير در شهرستان بافق، دشت شيطور و ساير مراتع به انبار علوفه تبديل شده و ظرفيت چراي دهها گله گوسفند و دام هاي سنگين را پيدا كرده است.

عسكري اين سر سبزي و اغناي مراتع را در پنجسال اخير كم سابقه خواند و گفت: فراواني علوفه در مرتع، در حال حاضر نياز دام داران را به خوراك دام و خريد علوفه براي جيره غذايي شبانه گوسفندان مرتعي بر طرف كرده است.

اين مسوول به شمار گوسفندان شهرستان هم اشاره كرد و افزود: در حال حاضر حدو 100 هزار رأس گوسفند در بافق پرورش داده مي شوند كه از اين تعداد 46هزار مرتعي ، 25 هزار گله هاي چكنه روستايي و مابقي دام مزرعه اي اند كه در مزارع نگهداري و پرورش مي يابند.

وي با بيان اينكه از 46 هزار راس گوسفندمرتعي 27 هزار راس آنها گوسفند و بز مولد هستند خاطر نشان كرد: هم اكنون باشرايط كنوني، سالانه افزون بر يك هزار تن شير در سطح شهرستان بافق از گوسفندان منطقه روستايي، مزارع و مراتع توليد مي شود.

مدير جهاد كشاورزي بافق، لرد شيطور را از مراتع غني استان يزد خواند و عنوان كرد: در حال حاضر بيش از 10هزار گوسفند در قالب دهها گله در اين دشت پر علوفه چرا مي كنند ضمن اينكه اين لرد ظرفيت چندين برابر اين تعداد را دارد.

عسكري علاقمندي دامداران به پرورش بز و سازگاري اين حيوان را با شرايط اقليمي و آب و هوايي منطقه ياد آور شد و افزود: هم اينك بالغ بر 10 هزار دام سبك در لرد شيطور چرا مي كنند كه 90 درصد آنها بز و بقيه ميش هستند.

وي خاطر نشان كرد : گوسفندان مرتعي علاوه بر لرد شيطور در مراتع ديگري همچون مرتع كوشك، قطرم ، شادكام ، رضا آباد، مراتع باجگان سبزدشت ، خوسف و بشكان چرا مي كنند.

وي با بيان اينكه بسياري از گله هاي چكنه روستايي و پرورشي مزارع به نوعي دسترسي به آب دارند ياد آور شد: دامداران مرتعي كه دسترسي به آب ندارند از طريق تانكر سيار توسط جهاد كشاورزي آب مورد نياز گوسفندان آنها تامين خواهد شد و از اين بابت هيج مشكلي وجود ندارد.

عسكري، تامين و آبرساني سيار را از خدمات هميشگي جهاد كشاورزي عنوان كرد و افزود: سالانه بالغ بر 500 تانكر 10 هزار ليتري آب به آبشخور هاي دام مرتعي و همچنين گله هايي كه امكان دسترسي به آب ندارند حمل و نقل مي شود.

بافق با 40 هزار نفر جمعيت در فاصله 110 كيلو متري جنوبشرقي يزد قرار دارد.ك/4

6197/7543