۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۳:۲۹
کد خبر: 81579559
T T
۰ نفر
ممنوعیت گوشت بوفالو وارداتی در سبد خانوار

تهران - ایرنا - مدیركل دفتر نظارت بربهداشت عمومی سازمان دامپزشكی كشور تاكید كرد: استفاده گوشت بوفالو هندی وارداتی در سبد خانوار به عنوان گوشت چرخ كرده یا سایر فرآورده های خام دامی ممنوع است و با متخلفان برخورد قانونی می شود.

عباس عباسی روز سه شنبه درگفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، دستورالعمل های بهداشتی تولید گوشت بوفالو داخلی را با گوشت بوفالو وارداتی متفاوت دانست و افزود: استفاده از گوشت بوفالو تولید داخل بخاطر آنكه دارای استاندارد بالایی است در سبد خانوار ممنوعیتی ندارد اما استفاده از نوع هندی آن خلاف قانون است، البته بهره گیری از این نوع گوشت در تمام دنیا در سبد خانوار مرسوم است.

وی اظهار داشت: براساس ضوابط و دستورالعمل سازمان دامپزشكی كشور، مجوز واردات گوشت بوفالو هندی تنها برای مصارف صنعتی و مواد غذایی حرارت دیده همچون سوسیس، كالباس و همبرگر صادر می شود و به هیچ عنوان واردكنندگان نباید این گوشت را وارد چرخه مصرف خانگی همچون گوشت چرخ كرده كنند.

وی گفت: هرگونه استفاده گوشت بوفالو وارداتی خارج از فرایند صنایع غذایی و شبكه نظارتی سازمان دامپزشكی كشور ممنوع است.

به گفته مدیركل دفتر نظارت بربهداشت عمومی گفت: گوشت بوفالو وارداتی قبل از فرآوری (فرآورده خام دامی)تحت نظارت بهداشتی سازمان دامپزشكی كشور و در حین فرآوری تحت نظارت ناظرین بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در كارخانجات قرار دارد.

وی تاكید كرد: تاكنون سازمان دامپزشكی كشور مجوزی برای مصرف گوشت وارداتی بوفالو هندی در سبد خانوار همچون گوشت چرخ كرده و رستوران ها برای واردكنندگان صادر نكرده است.

عباسی گفت: طبق نمونه برداری های ناظرین بهداشتی سازمان دامپزشكی در سراسر كشور، برخی گوشت های چرخ كرده مشكوك به وجود گوشت بوفالو وارداتی هندی به صورت رندم مورد آزمایش قرار گرفته و در بازار و انبارها شناسایی و جمع آوری و از چرخه مصرف خارج شده و با متخلفان از طریق مجاری قانونی برخورد شده است.

وی ادامه داد: شناسایی گوشت گاو، گاومیش و سایر گوشت های خام دامی در گوشت چرخ كرده برای سازمان دامپزشكی كشور آسان است بنابراین مشكلی در شناسایی گوشت بوفالو وارداتی هندی در گوشت چرخ كرده نداریم.

مدیركل دفتر نظارت بربهداشت عمومی سازمان دامپزشكی تصریح كرد: گوشت وارداتی دارای یكسری الزامات بهداشتی است كه باید طبق ضوابط و مسائل بهداشتی و قرنطینه ای داخلی ما تطبیق داده شود، به طوری كه وقتی محصولی وارد می شود الزاماتی را برای واردكنندگان تبیین می كنیم كه این الزامات بایستی رعایت شود.

وی اضافه كرد: از آنجا كه شرایط بهداشتی كشورهای دیگر با شرایط بهداشتی كشور ما متفاوت است، برنامه های ملی داخلی ما براساس ضوابط خود كشور تعیین می شود و در خصوص واردات یك ضوابط سختگیرانه تری را اعمال می كنیم.

عباسی گفت: سال گذشته قریب به 32 هزار راس بوفالو با نظارت سازمان دامپزشكی كشور كشتار و وارد زنجیره مصرف خانوار شد و هیچ ممنوعیتی در مصرف گوشت بوفالو تولید داخل نداریم.

مدیركل دفتر نظارت بربهداشت عمومی سازمان دامپزشكی افزود: طبق ضوابط و قوانین سازمان دامپزشكی كشور، گوشت بوفالو هندی وارداتی با وجود داشتن استاندارد اما از ممنوعیت مصرف در سبد خانوار كشور ما برخوردار است.

وی با بیان آنكه قرار است امسال 4800 تن گوشت بوفالو از هند وارد شود، گفت: طی چهارسال گذشته به طور تقریبی حدود 113 تا 114 هزار تن بوفالو داخلی تحت نظارت بهداشتی سازمان دامپزشكی كشور كشتار و وارد چرخه مصرف شده است.

وی میزان مصرف گوشت بوفالو را سالانه برای خانوار 6 هزار تن و برای بخش صنعتی حدود 80 هزارتن عنوان كرد و افزود: هر ساله گوشت بوفالو تولید داخلی در سبد خانوار و گوشت وارداتی در مواد غذایی صنعتی حرارت دیده بكارگرفته می شود.

اقتصام(4)9186**1558
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد