۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۵:۱۹
کد خبر: 81579767
T T
۰ نفر

رويترز: عربستان در حمله زميني به يمن موفق نخواهد شد

۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۵:۱۹
کد خبر: 81579767
رويترز: عربستان در حمله زميني به يمن موفق نخواهد شد

تهران - ايرنا - خبرگزاري رويترز در گزارشي نوشت كه اگر عربستان بخواهد وارد نبرد زميني در يمن شود، با توجه به تجربه و تبحر نيروهاي جنبش مردمي انصارالله با دشواري هاي زيادي مواجه و موفق نخواهد شد.

به گزارش روز سه شنبه خبرگزاري رويترز، قاهره و رياض چندي پيش از مذاكره درباره برگزاري يك رزمايش نظامي بزرگ در عربستان خبر دادند، اقدامي كه نوعي تهديد در زمينه احتمال تجاوز زميني به يمن محسوب مي شود.

اين خبرگزاري با اشاره به تجاوز نظامي حدودا يك ماهه عربستان و همپيمانانش به يمن، خاطر نشان كرد كه رياض تاكنون نتوانسته جنبش مردمي انصارالله را به زانو درآورد.

به نوشته رويترز، انصارالله به تجربه و تبحر خود در زمينه جنگ در مناطق كوهستاني و مواضعش در مناطق شمالي يمن اطمينان كامل دارد و معتقد است كه همين امتياز مانعي بر سر راه دشمنانش خواهد بود.

اين خبرگزاري غربي همچنين يادآور شد كه در جنگ 2009- 2010ميلادي دولت يمن عليه اين جنبش كه با حمايت عربستان صورت گرفت، در حدود 200 نظامي سعودي كشته شدند.

محمد البخيطي عضو دفتر سياسي جنبش مردمي انصارالله به رويترز گفت: ائتلاف آمريكايي-سعودي كاملا واقف است كه حمله زميني به ويژه در مقابل پيشروي هاي دايمي ارتش تحت حمايت جنبش انصارالله محكوم به شكست است.

بر اساس گزارش رويترز، مبارزان جنبش مردمي انصارالله تاكيد دارند كه در حالي كه 'پاي افزارشان' كفش و خودروهاي نظامي شان وانت است، در قيام عليه شبه نظاميان القاعده و دست نشانده هاي غرب، پيروز شده اند.

اين گزارش ادامه داد كه دولت يمن از سال 2002 تا 2009 شش جنگ عليه جنبش مردمي انصارالله در مناطق مرتفع شمال اين كشور به راه انداخت، اما نتوانست آن ها را شكست دهد.

انصارالله با پشتيباني نيروهاي مردمي در اواخر تابستان گذشته موفق شد كه صنعا (پايتخت) و بخش هاي وسيعي از يمن را در كنترل بگيرد.

عبدالملك الحوثي رهبر جنبش انصارالله نيز يكشنبه گذشته تكرار كرد كه يمن در مقابل هيچ دشمني تسليم نخواهد شد.

رويترز افزود: مقام هاي اين جنبش مي گويند كه با راه حل مبتني بر مذاكره براي بحران سياسي يمن موافقند، اما جنگ زميني قطعا به پيروزيشان منتهي خواهد شد.

فارع المسلمي محقق يمني مدعو در انديشكده آمريكايي كارنگي گفته است كه نظريه جنگ به صورت كلي مساله اي نيست كه اين جنبش از آن بهراسد، اما اگر اين جنگ زميني شود با توجه به تجربه انصارالله برگ برنده ديگري به آن ها خواهد داد.

رويترز اضافه كرد كه دستاوردهاي انصارالله آن ها را متقاعد كرده كه مي توانند افراط گراياني را كه با آن ها به دشمني برخاسته اند، شكست داده و از سر راهشان بردارند.

بر اساس گزارش مذكور، بمب هاي عربستان و همپيمانانش و حتي سازمان ملل نيز نمي تواند نيروهاي پياده اين جنبش را به زانو درآورد.

اين خبرگزاري به نقل از يك رزمنده جنبش مردمي انصارالله افزود: شوراي امنيت و يا هر دولتي كه يمن را بمباران يا محاصره كند، بايد به ملت يمن پاسخگو باشد.

عربستان به همراهي 9 كشور عرب ديگر و آمريكا از ششم فروردين حملات هوايي گسترده اي عليه زيرساختهاي و مناطق مسكوني يمن آغاز كرده اند كه تاكنون هزاران غيرنظامي را كشته و يا مجروح كرده است .

عربستان تلاش مي كند تا نظر مساعد برخي كشورهاي عربي و آمريكا را براي حمله زميني به يمن جلب كند، ولي اكثر اين كشورها از عواقب تجاوز زميني به يمن هراس دارند.

خاورم**9156**7074**1651