۲ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۸:۱۸
کد خبر: 81580325
T T
۰ نفر
عراقچی: موضوع تحریم ها در صدر دستور كار این دور از مذاكرات است

تهران - ایرنا - سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته ای ایران تحریم ها را ' صدر دستور كار این دور از مذاكرات' دانست و گفت: از طرف آمریكایی در مورد لایحه مصوب یكی از كمیته های سنا توضیح خواهیم خواست.

در آستانه دور جدید مذاكرات بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 كه با هدف نگارش متن تفاهم از روز چهارشنبه 2 اردیبهشت در اتریش شروع خواهد شد،عضو ارشد هیات نمایندگی ایران در گفتگو با خبرنگاران تاكید نمود كه تمركز مذاكره كنندگان ایرانی در این دور از مذاكرات موضوع تحریم ها خواهد بود.

عراقچی در پاسخ به سوال یكی از خبرنگاران در مورد پیش نویس لایحه موسوم به 'مرور توافق هسته ای ایران' كه اخیرا به تصویب كمیته سیاست خارجی مجلس سنای آمریكا رسیده است و آثار احتمالی آن بر مذاكرات، با تصریح اینكه این موضوع یك مساله داخلی آمریكا است نسبت به عواقب آن بر مذاكرات و ایجاد تردید جدی نسبت به حسن نیت طرف آمریكایی هشدار داد.

وی تاكید كرد:« در حالی این هفته به مذاكرات بازخواهیم گشت كه قطعا از هیات نمایندگی آمریكا در مورد این موضوع توضیح خواهیم خواست و در مورد جزییات مرتبط با لغو تحریم ها از آنها اطلاعات دقیق و روشنی مطالبه خواهیم كرد.»

به گفته عراقچی «اگرچه تصمیم كمیته سیاست خارجی مجلس سنای آمریكا یك موضوع داخلی آمریكا است و دولت آمریكا را از تكالیفی كه طبق توافق احتمالی برعهده خواهد گرفت فارغ نخواهد نمود، ولی روشن است كه امضای لایحه مزبور اصل بنیادین حسن نیت- كه لازمه هر مذاكره موفق و اجرای محصول آن است- را زیر سوال برده و تبعات و آثار منفی خواهد داشت.»

معاون امور حقوقی بین المللی وزیر امور خارجه با یادآوری مجدد مسئولیت دولت آمریكا به عنوان طرف حق و تكلیف در حقوق بین الملل، افزود: «یالات متحده آمریكا یكی از چند طرف یك روند مذاكراتی چندجانبه است و این مسئولیت دولت این كشور است كه اطمینان حاصل نماید كه تكالیفش به ویژه مواردی كه به تحریم ها ارتباط پیدا می كند فارغ از مشاجرات سیاسی داخلی آن كشور به طور كامل و با حسن نیت رعایت و اجرا می گردد.

عراقچی یادآور شد: در هر صورت تاكنون این امر مورد تفاهم قرار گرفته و پذیرفته شده است كه لغو تحریم ها نباید به موضوعات نامرتبط مشروط گردد.

به گفته عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته ای كشورمان،این تعهد كلیدی به عنوان یك تكلیف چندجانبه بین المللی نمی تواند تابع آیین های داخلی دولت آمریكا با هر ماهیتی كه باشند قرار گیرد. بنابراین دخیل كردن سایر موضوعات فراتر از مواردی كه به طور صریح در تفاهم احتمالی پیش بینی می شود، به هیچ عنوان پذیرفته نیست.

وی در عین حال گفت: البته هرگونه نقض فاحش توافق، خواه توسط ایالات متحده صورت گیرد و خواه از سوی ایران یا سایر طرف ها، دارای تبعات برای طرف ذیربط و برای كل توافق خواهد بود.»

مذاكره كننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در پایان بر این نكته تاكید نمود كه «جمهوری اسلامی ایران با هدف نهایی كردن توافق با حسن نیت در مذاكرات شركت می كند و در صورت وجود اراده متقابل و انتخاب صحیح ازسوی طرف مقابل حصول به نتیجه را كاملا ممكن و البته به نفع همه می داند.»

سیام(1)**2021**1553