دسترسی به سامانه پایش ماهواره ای برای صیانت از منابع طبیعی ضروری است

همدان- ایرنا- مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: استفاده از سامانه های پایش ماهواره ای مانع از تصرف منابع ملی و طبیعی توسط افراد سودجو می شود.

محمدرضا همتی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: استفاده از فناوری و تكنولوژی روز برای رصد عرصه منابع طبیعی با توجه به گستردگی این حوزه و كمبود نیروی انسانی ضروری است.

وی بیان كرد: استفاده از سامانه پایش ماهواره ای در منابع طبیعی و آبخیزداری علاوه بر ممانعت از تصرف اراضی ملی از تخریب بی رویه این نعمت خدادادی نیز جلوگیری می كند.

همتی گفت: مجهز شدن به سامانه پایش ماهواره ای نیازمند اختصاص اعتبار و هزینه زیادی است كه این امر دستیابی به این تكنولوژی را با توجه به محدودیت های اعتباری ناممكن می سازد.

وی پیشنهاد داد: سامانه پایش ماهواره ای ابزاری است كه قابلیت استفاده در دیگر نهادها از جمله هواشناسی و محیط زیست را دارد لذا می توان با تقسیم هزینه بین این ادارات دستیابی به این تكنولوزی را ممكن ساخت.

مدیر كل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان در تشریح دیگر مزایای این سامانه اضافه كرد: مجهز شدن منابع طبیعی به سامانه پایش ماهواره ای این امكان و ظرفیت را برای این مجموعه فراهم می سازد كه بصورت لحظه ای و آنلاین مراتع و منابع طبیعی را رصد كند.

همتی گفت: در صورت بروز هر گونه تخلف و استفاده از ماشین و ادوات برای تغییر كاربری مراتع، تصاویر افراد متخلف در ماهواره ثبت شده و همانند مانیتورینگ در مجموعه منابع طبیعی قابل روئیت می شود.

وی اظهار كرد: بر این اساس عوامل یگان حفاظت با اطلاع از محدوده جغرافیایی متخلفان و دست اندازان به منابع ملی در زمان كوتاهی در محل حضور یافته و با آنان برخورد می كنند.

استان همدان دارای 905 هزار هكتار اراضی ملی است كه 42 هزار و 566 هكتار آن شامل جنگل های طبیعی دست كاشت و اراضی جنگلی می شود و سهم همدان از مراتع كشور كمتر از یك درصد است همچنین همدان 822 هزار هكتار مرتع دارد كه 44 هزار هكتار از این میزان مراتع فقیر هستند.

90 هزار هكتار از اراضی و منابع طبیعی این استان در تصرف افراد سودجو است.

7526/6993