۵ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۵:۵۱
کد خبر: 81583449
T T
۰ نفر
شفافیت در رفع تحریم ها/ایران عامل صلح در خاورمیانه است

تهران- ایرنا- دور نخست مذاكرات هسته ای پس از بیانیه سوییس، در حالی در وین به پایان رسید كه تیم مذاكره كننده كشورمان بر شفافیت درباره رفع یك باره تحریم ها تاكید كردند و قرارها برای روز دوشنبه در نیویورك گذاشته شد.

به گزارش ایرنا، نخستین دور مذاكرات هسته ای پس از بیانیه سوییس، عصر چهارشنبه دوم اردیبهشت با گفت و گوی سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاكره كننده ایران و هلگا اشمید معاون هماهنگ كننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز و عصر جمعه 4 اردیبهشت به پایان رسید.

در این مذاكرات ، مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریكای وزارت خارجه و حمید بعیدی نژاد مدیركل امور سیاسی و امنیت بین المللی وزارت خارجه و دیگر كارشناسان تیم مذاكره كننده حضور داشتند.

همچنین پیش از آغاز این نشست ، تیم های مذاكره كننده به رایزنی های داخلی در خصوص آغاز نگارش متن توافق نهایی پرداختند.

در دور نخست ، سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه و حمید بعیدی نژاد مدیركل امور سیاسی و امنیت بین المللی وزارت خارجه با هلگا اشمید معاون هماهنگ كننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت و گو كردند.

دور دوم اما كارشناسان تیم مذاكره كننده ایران و اروپا هم حضور داشتند و مذاكرات با وندی شرمن رییس تیم مذاكره كننده امریكایی ادامه داشت.

در این دور از مذاكرات كه برای نگارش متن توافق جامع در وین انجام شد مجید تخت روانچی معاون وزیر امور خارجه و هلگا اشمید معاون كننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم حضور داشتند.

همچنین در این دور از مذاكرات درباره موضوع رفع تحریم ها نیز گفت وگو شد و نتایج این مهم به اعتقاد طرفین قابل توجه بود.

بخش دیگری از این دور از مذاكرات، مربوط به ایران و آمریكا بود. مذاكره ایران و آمریكا برای نگارش متن توافق جامع و بحث درباره نحوه برچیدن تحریم ها شامگاه پنج شنبه سوم اردیبهشت پایان یافت.

این مذاكره به ریاست سید عباس عراقچی و وندی شرمن در دو دور انجام شد. موضوع این مذاكره ، نحوه برچیدن تحریم های هسته ای علیه ایران بود.

این دور از مذاكرات در مجموع از سوی طرفین رو به پیشرفت بوده و برخی رسانه ها و مقامات كشورهای مختلف، نسبت به نخستین دور از مذاكرات، پس از بیانیه لوزان، اظهار خوشبینی نسبت به ادامه كار داشتند.



*عراقچی: بحث مفید درباره تحریم ها

سید عباس عراقچی عضو ارشد مذاكره كننده هسته ای گفت: درباره لغو تحریم ها طرف آمریكایی و اروپایی روشنگری های خوبی كردند؛ درباره قانونی كه در كنگره آمریكا در حال تصویب است هم بحث های مفیدی داشتیم.

عضو ارشد مذاكره كننده تیم هسته ای كه در راس هیاتی در وین بسر می برد درباره روند نگارش متن توافق گفت: در ابتدای كار نگارش متن هستیم و این روند تا رسیدن به جمع بندی درباره چگونگی شروع كار و چارچوب ها ، كمی كند است ، اما در مجموع كار نگارش خوب پیش می رود.

معاون حقوقی و بین الملل وزیر خارجه در پاسخ به این سوال كه نگارش متن با چه موضوعی آغاز شده ، گفت: اولویت ما در این دور از مذاكرات ، بحث های مربوط به تحریم ها و روشن شدن ابعاد و جزییات آن و شروع نگارش توافق ها در این زمینه است و اكنون مشغول همین كار هستیم.

عضو ارشد مذاكره كننده تیم هسته ای گفت كه این تیم هم اكنون در حال نگارش متن توافق و بحث در خصوص جزییات است.

وی این بحث ها را دارای ابعادی مختتلف دانست و گفت: در این مرحله ، سوالات مختلفی درباره لغو تحریم ها مطرح است كه درباره همه آنها در حال بحث و گفتگو هستیم و باید پس از جمع بندی نوشته شود. كار ادامه دارد و با پیشرفت در این حوزه ، اطلاع رسانی خواهد شد.

معاون وزیر خارجه درباره ابهاماتی كه آمریكایی ها درباره لغو تحریم ها ایجاد كرده اند، گفت: در این باره هم طرف آمریكایی و هم اروپایی ، روشنگری های بسیار خوبی كردند و همچنین درباره قانونی كه در كنگره آمریكا در حال تصویب است بحث های بسیار مفیدی داشتیم.



*گزارش اینستاگرامی رییس تیم كارشناسی ایران

حمید بعیدی نژاد رییس تیم كارشناسی مذاكره كننده هسته ای ایران از پایان مذاكرات وین و ادامه نگارش متن توافق جامع روز دوشنبه در نیویورك خبر داد.

رییس تیم كارشناسی مذاكره كننده ایران در سه روزی كه مذاكرات در وین در جریان بود عكس ها و حاشیه های این گفت و گو ها را در اینستاگرام منتشر می كرد و نوشت : این دور از مذاكرات هسته ای امروز (جمعه) بعد ازظهر ساعت حدود 5 و 30 - 20 به وقت تهران- پایان یافت. وی افزود: باتوجه به برگزاری اجلاس نیویورك ازروز دوشنبه اینده قرار شد مذاكرات هسته ای درهفته اینده در نیویورك ادامه یابد. نكته مهم این اجلاس شروع متن تفاهم هسته ای بود كه درنیویورك ادامه خواهد یافت.



*لغو تحریم ها بدون ابهام

مجید تخت روانچی معاون اروپا و امریكای وزیر خارجه گفت: لغو تحریم ها از موضوعات اساسی مذاكرات هسته ای است و ضروری است كه به روشنی و بدون ابهام در متن توافق ذكر شود.

روانچی صبح جمعه در حاشیه مذاكرات وین با قائم مقام وزارت خارجه اتریش دیدار و درباره اخرین وضعیت روابط دوجانبه و نیز مذاكرات هسته ای گفت و گو كرد.

عضو تیم مذاكره كننده هسته ای ایران اخرین وضعیت مذاكرات هسته ای را تشریح كرد و گفت: لغو تحریم ها باید به روشنی و بدون ابهام درمتن توافق گنجانده شود.

در این دیدار موضوع یمن هم مورد بررسی قرارگرفت و روانچی با اشاره به بحران انسانی در یمن طرح چهارماده ای ایران را مورد توجه قرار داد و گفت تنها از طریق گفت و گو بین مردم یمن و تشكیل یك دولت فراگیر حل و فصل بحران یمن عملی است.

قائم مقام وزیر خارجه اتریش هم از پیشرفت مذاكرات هسته ای ایران استقبال كرد و گفت: اتریش علاقمند است درخصوص موضوعات منطقه ای نیز با جمهوری اسلامی ایران تبادل نظر و رایزنی كند.



*رویترز:پیشرفت تدریجی مذاكرات هسته ای

خبرگزاری رویترز از وین گزارش داد: مذاكره كننده ارشد تهران روز جمعه اعلام كرد كه ایران و شش قدرت جهان در جریان تلاش خود برای دستیابی به توافقی نهایی تا ضرب الاجل 30 ژوئن، پیشرفتی خوب داشته اند.

براساس این گزارش ، دیپلمات ها در حال مذاكره برای پركردن شكاف های موجود در توافقنامه مربوط به تعیین چارچوب هستند كه در دوم آوریل حاصل شده وضمن مهار برنامه هسته ایران نگرانی های غرب را در مورد تولید بمب اتمی از سوی این كشور تسكین داده در عوض تحریم های بین المللی علیه ایران را كاهش خواهد داد.

ایران گفته است كه این تحریم ها باید به محض امضای توافق نهایی ازمیان برداشته شوند.



* درخواست چین برای حل سریع تر پرونده هسته ای

چین ابراز امیدواری كرد كه در دور جدید مذاكرات هسته ای ایران طرف های مقابل ضمن توجه به اهداف مهم نشست های انجام شده، تلاش های خود را در به نتیجه رسیدن گفت وگوها و حل و فصل سریع تر این پرونده به كار بگیرند.

هونگ لی سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشست خبری روزانه خود با خبرنگاران با اعلام موضع پكن در خصوص این نشست، گفت: ما انتظار داریم در مذاكرات جدید بر سر برنامه هسته ای ایران پیشرفت های جدیدی حاصل شود.

وی گفت كه مذاكرات هم اكنون وارد شرایط حساسی شده و چین امیدوار است طرف های مقابل به توافقات لازم در سریع ترین زمان ممكن دست یابند.

هونگ در سخنان خود كه با بازتاب گسترده ای نیز در رسانه های چین همراه بود، اظهار داشت: نگارش متن توافق جامع محور نشست وین است و پكن امیدوار است طرفین هر چه سریع تر مسایل باقیمانده را حل كرده و شرایط لازم جهت دستیابی به توافقنامه جامع را فراهم كنند.

سخنگوی وزارت خارجه چین در بخش دیگری از سخنان خود از عزیمت «كانگ یونگ» معاون بخش كنترل نظامی وزارت امور خارجه این كشور به وین خبر داد و گفت: او ریاست هیات چینی در این مرحله از مذاكرات را برعهده دارد.

وی اظهار كرد: چین نسبت به برگزاری این دور از مذاكرات كه در سطح كارشناسان نیز برگزار می شود، بسیار خوشبین بوده و امیداور است، طرفین گفت وگوها با در نظر گرفتن شرایط موجود و نگرانی ها، فضای مطلوب برای رسیدن به توافق نهایی تا 30 ژوئن را فراهم كنند.



*رسانه های چین

آسیا تایمز یكی از شبكه ها پرمخاطب چینی روز جمعه در گزارشی در خصوص نشست وین نوشت: جزییات توافق لوزان سوئیس هم اكنون میان كارشناسان ایران و آمریكا در وین در حال بررسی است و در چنین شرایطی مساله لغو تحریم ها بیش از گذشته مورد تاكید طرفین قرار گرفته است.

این شبكه می افزاید: كشورهایی نظیر چین و هند موافق برنامه صلح آمیز هسته ای ایران هستند و ایران اكنون اثبات می كند عامل صلح در خاورمیانه بوده و هست.

این گزارش تصریح می كند كه با امضای توافق نهایی، روابط ایران با كشورهای مختلف از جمله آسیایی ها با تهران تقویت خواهد شد.

گفت و گو های وین سه روزه بود. مذاكره كنندگان جمعه به تهران باز گشتند و روز یكشنبه همراه با محمد جواد ظریف به نیویورك می روند. مذاكرات هسته ای در حاشیه اجلاس بازنگری معاهده ان.پی.تی درنیویورك پی گرفته می شود.

دبیر كل سازمان ملل نیز بنابر اظهارت سخنگویش، ابراز امیدوار كرد كه مذاكرات هسته ای ایران و 1+5 به زودی جمع بندی خواهد شد و توافق نهایی در موعد تعیین شده به دست خواهد آمد.

شبك**1983 **1917