۷ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۸:۰۴
کد خبر: 81586120
T T
۰ نفر
مقام اقتصادي آلمان: هزاران شركت آلماني منتظر سرمايه گذاري در ايران هستند

تهران - ايرنا - فولكر تراير معاون اتاق بازرگاني و صنايع آلمان اعلام كرد كه هزاران شركت و سرمايه گذار آلماني اشتياق بسياري براي بازگشت به بازار ايران دارند.

به گزارش ايرنا، پايگاه خبري راديو دويچه وله (صداي آلمان) گزارش داد:بسياري از فعالان اقتصادي در كشورهاي غربي در انتظار لغو تحريم‌ها و ورود به بازار ايران هستند كه در اين ميان شركت‌هاي آلماني جايگاه ويژه‌اي دارند و به شدت در پي ايجاد مناسبات اقتصادي گذشته با شركاي ايراني خود هستند.

اين پايگاه در ادامه گزارش خود افزود: هياتي از فعالان بازرگاني و صنايع آلمان به ‌مناسبت چهملين سالگرد تاسيس شوراي مشترك ايران و آلمان مهمان اتاق بازرگاني ايران بود تا پيرامون راهكارهاي ممكن در راستاي گسترش مناسبات اقتصادي دو كشور رايزني كند.

غلامحسين شافعي رييس اتاق بازرگاني ايران رابطه ميان دو كشور را ديرينه و استراتژيك خواند و افزود: فعالان اقتصادي ايران در طول سال‌هاي گذشته همواره خاطرات خوشي در ارتباط با شركت‌هاي آلماني داشته‌اند.

هيات آلماني به سرپرستي فولكر تراير معاون اتاق بازرگاني و صنايع آلمان با حضور در اين مراسم بر اهميت ايران به عنوان شريك اقتصادي آلمان و اروپا تاكيد كرد.

تراير گفت: روابط گذشته ايران و آلمان بسيار شكوفا بود اما با تغيير موقعيت، اين روابط كم رنگ شد اما خواسته ما گسترش مجدد روابط تجاري با ايران است.

پيشتر نيز ميشاييل توكوس عضو هيات مديره اتاق بازرگاني آلمان و ايران گفته بود كه با توجه به فرسودگي تاسيسات صنعتي ايران، آلمان مي‌تواند در صورت لغو تحريم‌ها حجم صادرات خود را سريع تا هفت ميليارد يورو افزايش دهد. واردات ايران از آلمان در حال حاضر حدود 8/ 2 ميليارد يورو است.

بنا به ارزيابي فعالان اقتصادي آلمان لغو تحريم‌ها مي‌تواند ايران را در موقعيتي قرار دهد كه دوباره به رشد اقتصادي گذشته خود كه حدود پنج درصد در سال بود دست يابد و حتي آن را افزايش دهد.

مسئولان اتاق بازرگاني آلمان و ايران تصريح مي‌كنند كه تنها در پي افزايش حجم مبادلات بازرگاني با ايران نبوده بلكه در پي تحكيم مناسبات اقتصادي با ايران به طور كلي هستند.

توكوس دليل اين گرايش اقتصادي را اين‌گونه توضيح مي‌دهد: ايران بر خلاف بسياري از كشورهاي عربي منطقه كه به طور عمده توجه به روابط بازرگاني دارند، داراي ساختار اقتصادي است كه به شدت تحت تاثير صنايع است. به همين دليل در صورت برقراري مجدد مناسبات اقتصادي گسترده با ايران تنها كنسرن‌هاي بزرگ آلماني از آن سود نخواهند برد، بلكه موسسات و شركت‌هاي متوسط آلماني نيز در آن سهيم خواهند بود.

بنا به تخمين اتاق بازرگاني و صنايع آلمان حدود شش هزار شركت متوسط آلماني در ايران فعال بوده و همچنان خواهان همكاري با شركاي ايراني خود هستند.

فولكر تراير نيز در نشست تهران بر اين موضوع تاكيد كرد و گفت: در آلمان ايالت‌هاي مستقلي وجود دارند كه هيات‌هاي آنها با شركت‌هاي ايراني صحبت كرده‌اند و تقاضا براي حضور در اين جلسه بسيار بيشتر از اين افرادي است كه در اين سالن هستند. ما مي‌توانستيم به اندازه يك استاديوم از متقاضيان سرمايه‌گذاري در ايران دعوت كنيم.

شافعي هم با توجه به نقش صنايع متوسط آلمان در كل اقتصاد اين كشور و سهمي كه در بازار ايران مي‌توانند داشته باشند، گفت: در اين راه تشكيل شركت‌هاي كوچك و متوسط آلماني مي‌تواند بسيار مفيد و سازنده باشد.

آلمان نه تنها يكي از شركاي مهم اقتصادي ايران در گذشته بوده بلكه سهمي اساسي در عرضه محصولات ايراني در بازارهاي اروپايي داشته است. به گفته رييس اتاق بازرگاني ايران بسياري از كالاهاي سنتي مانند فرش، خشكبار، زعفران و غيره با مركزيت آلمان به اروپا به راحتي صادر مي‌شدند و در صورت لغو اين تحريم‌ها اين برنامه مي‌تواند مجددا احيا شود.

ماتياس كونتسل كارشناس علوم سياسي نيز با اشاره به آمادگي شركت‌هاي آلماني براي ورود به بازار ايران تاكيد كرد كه ايران در بخش انرژي نيازمند فناوري پيشرفته آلمان براي ساخت و بهره‌برداري توربين‌ها و پرس‌هاي بزرگ است.

پالايشگاه‌ها و خطوط لوله‌ گاز و نفت نيز از ديگر حوزه صنعتي در ايران به شمار مي‌آيند كه محتاج بازسازي با فناوري مدرن هستند. آلمان در زمينه صنعت هواپيماسازي غيرنظامي و هوايي نيز مي‌تواند ايران را ياري دهد.

در ارزيابي كارشناسان و مسئولان ايراني و آلماني از تجديد روابط اقتصادي ميان دو كشور بارها به مناسبات خوب تاريخي اشاره مي‌شود.

كارشناسان و مسئولان سياسي و اقتصادي آلمان كاملا واقف هستند كه خروج شركت‌هاي آلماني از بازار ايران به‌دليل برقراري تحريم‌ها سبب ورود كشورهايي نظير چين، روسيه و تركيه به ايران شده است.

اما به گفته كونتسل، ايراني‌‌ها اعتمادي به كالاهاي چيني ندارند و همچنين باور ندارند كه چيني‌ها بتوانند محصولاتي با كيفيت بالا توليد كنند. ساخت شمار زيادي از صنايع ايران با همكاري شركت‌هاي آلماني دليلي بر مناسبات تاريخي خوب دو كشور محسوب مي‌شود.

برخي كارشناسان آلماني حتي در ارزيابي خود از اين مناسبات خوب گذشته تاكيد مي‌كنند كه ساخت نخستين نيروگاه اتمي در بوشهر نيز نخست توسط شركت‌هاي آلماني آغاز اما به دليل تغييرات سياسي در ايران اين روند متوقف شد.

اما يكي از دلايل اساسي كه آلماني‌ها بر آن تاكيد مي‌كنند نقش استراتژيك ايران در منطقه، بازار گسترده و منابع نفت و گاز اين كشور است. حدود 11 درصد منابع نفتي شناخته شده در ايران قرار دارد. ايران يكي از بزرگترين كشورهاي داراي منابع گاز طبيعي در جهان است. برخي معادن فلز در ايران نيز توجه صنايع آلماني را به خود جلب كرده است.

كونتسل اما در ارزيابي خود از لغو تحريم‌ها و برقرار مناسبات اقتصادي بر اين باور است كه بيشترين سود را مردم ايران خواهند برد. به گفته اين كارشناس علوم سياسي باگشايش بازارهاي ايران به روي محصولات اساسي (دارو، قطعات يدكي براي صنايع وغيره) نه تنها تنگناهاي زندگي روزمره‌ ايرانيان برطرف مي‌شود بلكه پيامد گشايش اقتصادي، سبب تسريع تغيير روندهاي سياسي و اجتماعي در ايران خواهد شد.

رسانام**1751**1565**اول
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد