۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۰:۲۱
کد خبر: 81590756
T T
۰ نفر

ایران و اروپا نگارش متن توافق جامع را از سر می گیرند

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۰:۲۱
کد خبر: 81590756
ایران و اروپا نگارش متن توافق جامع را از سر می گیرند

تهران - ایرنا - ایران و اروپا ساعت 18 پنج شنبه – 10 صبح به وقت نیویورك – مذاكرات برای نگارش متن توافق جامع را از سر خواهند گرفت.

این دور از مذاكرات با حضور سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه و هلگا اشمید معاون هماهنگ كننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام خواهد شد.

نگارش متن توافق جامع از روز چهارشنبه دوم اردیبهشت در وین با مذاكرات ایران و اروپا به سرپرستی عراقچی – اشمید آغاز شد. نخستین موضوع كه در این متن نوشته می شود چگونگی برچیدن تحریم ها است كه عراقچی عضو ارشد تیم مذاكره كننده ایران آن را « پیچیده» خوانده است.

نگارش متن در نیویورك از جایی شروع می شود كه در وین پایان یافته بود.

محمد جواد ظریف روز چهارشنبه در دانشگاه نیویورك گفت : اگر ایران و 1 + 5 تا پایان ماه ژوئن به توافق برسند، شورای امنیت سازمان ملل چند روز بعد با یك قطعنامه تحت فصل هفتم منشور این سازمان بر آن صحه می‌گذارد. طبق این قطعنامه، همه قطعنامه‌های قبلی از جمله قطعنامه‌های تحریم ملغی می‌شود و برای دولت امریكا هم الزام آور خواهد بود.

اروپا از مذاكرات لوزان در فروردین به این سو تلاش كرده نقشی فعال تر در مذاكرات هسته ای ایفا كند و این گفت و گو ها را از حالت دو جانبه ایران – امریكا به سه جانبه ایران – اروپا و امریكا بازگرداند.

فدریكا موگرینی هماهنگ كننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در نیویورك به جان كری وزیر خارجه امریكا گفت كه گام های نهایی در دست یابی به توافق جامع هسته ای با ایران برای اتحادیه اروپا حیاتی و همكاری در این زمینه « باعث افتخار» است.

دیپلمات ایتالیایی در گفت و گو با كری به پیشرفت هایی كه در هفته های گذشته در مذاكرات ایران و 1+5 بدست آمده اشاره كرد و همكاری در دستیابی به توافق جامع با ایران در جهت ارتقای امنیت منطقه و جهان را « باعث افتخار» دانست.

جان كری نیز گفت كه همكاری در موضوع هسته ای ایران،ا اولین اولویت همكاری آمریكا و اتحادیه اروپا است

1553
۰ نفر