۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۲:۴۱
کد خبر: 81592762
T T
۰ نفر
دولت به دنبال كاهش تبعیض ها در  آموزش و پرورش است/پرداخت مطالبات فرهنگیان تا پایان هفته معلم

تهران – ایرنا- وزیر آموزش و پرورش گفت: تبعیض ها در آموزش و پرورش بحثی نیست كه در یكی دو سال اخیر اتفاق افتاده باشد و شاید قدمت 70 ساله دارد اما تلاش دولت یازدهم در جهت كاهش این تبعیض ها است.

به گزارش ایرنا، «علی اصغر فانی» كه شنبه شب در برنامه زنده نگاه یك شبكه یك به مناسبت سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری و روز معلم سخن می گفت، مطالبات معلمان را به دو قسمت تقسیم كرد و افزود: معلمان بر اساس قوانین موجود یك سری مطالباتی مانند حق التدریس دی، بهمن و اسفند سال گذشته را دارند كه برخی از آن ها پرداخت نشده است.

وی در تشریح قسمت دوم این مطالبات گفت: این بخش از مطالبات مقایسه ای است كه فرهنگیان با سایر كاركنان دولت در بعضی از وزارتخانه ها و نهادها انجام می دهند كه احساس تبعیض در دریافتی های آن ها وجود دارد.

فانی افزود: این تبعیض ها بحثی نیست كه در یكی دو سال اخیر اتفاق افتاده باشد و شاید قدمت 70 ساله دارد و تلاش دولت یازدهم در این جهت است كه به تدریج این تبعیض ها كم شود.

وی گفت: دولت در راستای تحقق این امر گام هایی برداشته است اما همكاران ما نیز انتظار ندارند كه در كوتاه مدت همه این تبعیض ها برداشته شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینكه در دولت یازدهم تاكنون دو سال بودجه ریزی صورت گرفته است، گفت: در سال 93 اعتبار دولت برای آموزش و پرورش نسبت به سال 92 بیست و شش درصد رشد نشان می دهد در حالی كه كل بودجه دولت 11 درصد رشد داشته است.

فانی افزود: در سال 94 نسبت به سال 93 اعتبارات آموزش و پرورش بیش از 23

درصد رشد داشت این درحالی است كه كل رشد بودجه دولت یازده و نیم درصد بوده است.

وی گفت: این رشد بودجه ای آموزش و پرورش نشان ازتوجه دولت به این وزارتخانه است اما باز هم با توجه به حجم نیازهای آموزش و پرورش كفایت نمی كند و تلاش هایی از جمله رتبه بندی معلمان در حال انجام است.



** مطالبات معلمان و فرهنگیان تا پایان هفته معلم پرداخت می شود

وزیر آموزش و پرورش از پرداخت بخش عمده ای از مطالبات معلمان و فرهنگیان تا پایان هفته معلم خبر داد.

وی گفت: درباره قسمت اول مطالبات معلمان اقدامات خوبی انجام داده ایم و تا آخر هفته معلم باوجود مشكلات مالی، بخش عمده مطالبات نوع اول پرداخت می شود.

فانی در پاسخ به اینكه چرا معوقات حق التدریسی ها پرداخت نشده است،افزود: جلسه ای را با سازمان مدیریت داشتیم و مقرر شد مطالبات حق التدریس های دی ، بهمن و اسفند پرداخت شود و در این باره تخصیص اعتبار صورت گرفته و روز یكشنبه قرار است به استان ها ابلاغ شود.

وزیر آموزش و پرورش كمبود اعتبارات را علت اصلی پرداخت نشدن حق التدریس معلمان دانست و گفت: در سال 93 زمانی كه حقوق بهمن ماه را پرداخت كردیم صد درصد اعتبارات آموزش و پرور ش اختصاص یافت و برای اسفند اعتباری نداشتیم و با تلاشی كه شد توانستیم حقوق اسفند را نیز پرداخت كنیم و به همین دلیل از بخشی از مطالبات جا ماندیم.

فانی افزود: حق الزحمه نظارت بر امتحانات و بخشی از پاداش پایان خدمت و چند مورد دیگر از مطالبات معلمان تا پایان هفته معلم پرداخت می شود.

وی درخصوص نظام هماهنگ پرداخت گفت: این نظام در قالب قانون مدیریت خدمات كشوری انجام می شود و برای همه كاركنان دولت متناسب با این قانون باید احكام صادر شود و پرداخت ها صورت گیرد.

فانی افزود: در بعضی دستگاه ها، پرداخت هایی در فیش های حقوقی داریم كه در آموزش و پرورش نداریم و ما پیگیری كردیم تا بخشی از این پرداخت ها صورت گیرد كه این امر در حال پیگیری و انجام است.



**افزایش 50 درصدی اعتبارات آموزش وپرورش

وزیر آموزش و پرورش در ادامه در مورد عدم اجرای ضریب شغلی در دو سال اخیر برای معلمان گفت: با صرفه جویی هایی كه در سایر هزینه ها در سال 93 انجام دادیم موفق شدیم این ضریب را برای 330 هزار همكار دوره ابتدایی اعمال كنیم و از ابتدای سال 94 نیز برای سایر همكاران این ضریب را به صورت یكسال اعمال كردیم.

فانی افزود: در گام های بعدی به سمت اعمال قانون خدمات كشوری می رویم زیرا با توجه به اعتباراتمان باید طوری برنامه ریزی كنیم كه با كسری اعتبار مواجه نشویم.

وی در مورد زمان اجرای نظام هماهنگ گفت: با بند 5 ماده 68 قانون خدمات كشوری فاصله زیادی نداریم.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه تصریح كرد: سال گذشته با ساماندهی نیروی انسانی، در اعتبارات صرفه جویی كردیم و از محل آن برای همكاران دوره ابتدایی و امسال هم برای دوره های راهنمایی و متوسطه اعمال خواهیم كرد.



**صندوق ذخیره فرهنگیان

وی درباره صندوق ذخیره فرهنگیان نیز گفت: این صندوق برای معلمان عضو صندوق، سرمایه گذاری می كند.

فانی ادامه داد: این صندوق در یك سال اخیر بیش از یك هزارو 100 میلیارد تومان برای فرهنگیان سود داشته كه به حساب فرهنگیان منظور شده است و این سرمایه برای آن ها باقی خواهد ماند.

وی گفت: هر سال سرمایه فرهنگیان را در این صندوق اعلام می كنیم و هر كدام از فرهنگیان كه بخواهند می توانند سرمایه خود را از این صندوق خارج و دریافت كنند و اگر هم بخواهند سرمایه آن ها برای سرمایه گذاری های بعدی باقی می ماند.

فانی با اشاره به اینكه كسانی كه بازنشسته می شوند می توانند كل سرمایه خود را از این صندوق دریافت كنند، افزود: برای نخستین بار عده ای از بازنشستگان دوباره عضو این صندوق شدند زیرا احساس كردند این صندوق برای آن ها سوددهی دارد و عده ای از همكاران فرهنگی نیز اصل سرمایه خود و سود آن را از این صندوق دریافت كردند.



**بیمه طلایی فرهنگیان

وزیر آموزش و پرورش درباره بیمه طلایی فرهنگیان نیز گفت: هر هزینه ای كه برای بیمه فرهنگیان پرداخت می شود نیمی از آن را همكار فرهنگی و نیمی را دولت پرداخت می كند.

فانی افزود: تا كنون یك نوع بیمه داشتیم اما پیشنهاد ما این است كه چهار بسته بیمه ای ارائه كنیم تا همكاران فرهنگی هر كدام را خواستند انتخاب كنند.

وی ادامه داد: تنوع این چهار بسته، همكاران را به ایده آل هایشان نزدیك می كند زیرا می توانند بر اساس نیاز خود یكی از این بسته ها را انتخاب كنند.

فانی گفت: با شركت های بیمه گذار در این زمینه در حال مذاكره هستیم و تا آخر اردیبهشت ماه این چهار بسته، نهایی و ابلاغ می شود.

وی افزود: سقف های بیمه ای در این چهار بسته بگونه ای انتخاب شده است كه مطابق با واقعیت ها باشد و اجحافی به كسی نشود.



**رتبه بندی معلمان

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود درباره طرح رتبه بندی معلمان گفت: اقدام خوبی كه دولت در سال 93 انجام داد تصویب رتبه بندی معلمان در آخرین جلسه هیات دولت یعنی در 27 اسفند 93 بود كه در قالب قانون مدیریت خدمات كشوری به تصویب رسید و امسال اجرایی می شود.

فانی افزود: بسیاری از انتقاداتی كه نسبت به طرح رتبه بندی معلمان می شود متأثر از كتابچه ای است كه در این زمینه در دولت قبل منتشر شد.

وی تأكید كرد: رتبه بندی كنونی هیچ ارتباطی به این كتابچه ندارد بلكه شاخص های كنونی رتبه بندی معلمان باید منبعث از وظیفه معلمی در آموزش و پرورش و نه وظیفه استادان دانشگاه مانند داشتن مقاله ISI باشد.

فانی با بیان اینكه رتبه بندی معلمان را بر اساس وظایف معلمی و شایستگی های آنان در نظر می گیریم، گفت: به همه فرهنگیان، معلمان و دست اندركاران تعلیم و تربیت فراخوان دادیم تا شاخص های مورد نظر خود در زمینه رتبه بندی را ارائه كنند.

وی ادامه داد: تاكنون بیش از 11 هزار نفر شاخص هایی را پیشنهاد دادند كه در اختیار كارگروه مربوطه قرار گرفته و امیدواریم تا اواسط خرداد این شاخص ها را جمع بندی كنیم و در سازمان مدیریت به تصویب برسانیم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: لازمه رتبه بندی، تأیید صلاحیت های حرفه ای و لازمه تأیید این صلاحیت ها ، تدوین شاخص هاست كه اكنون در مرحله تدوین آن هستیم.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سووال كه افزایش حقوق و دستمزد معلمان در رتبه بندی برای آموزش و پرورش بار مالی دارد در حالی كه عنوان می شود این موضوع در بودجه سال 94 دیده نشده است، چگونه اعتبار لازم را فراهم می كنید گفت: در بودجه 94 دیده نشده است اما هیات دولت در 27 اسفند سال 93 مبلغ یك هزارو 350 میلیارد تومان اعتبار برای اجرایی شدن طرح رتبه بندی معلمان در سال 94 در نظر گرفت كه این رقم از طریق كسر تخصیص های دیگر دستگاه ها تأمین خواهد شد.

فانی افزود: اعتبار پیش بینی شده برای آموزش و پرورش در لایحه بودجه سال 94، بیست وچها هزار میلیارد تومان بود كه مجلس شورای اسلامی حدود پنج هزار میلیارد تومان به این رقم اضافه كرد.

وی ادامه داد: هیات دولت نیز در آخرین جلسه خود در سال 93 مصوب كرد 1350 میلیارد تومان به آموزش و پرورش در سال 94 اختصاص داده شود.

وزیر آموزش و پرورش افزود: در مجموع اعتبارات بالقوه آموزش و پرورش در سال 94 بیش از 30 هزار میلیارد تومان است كه این رقم در مقایسه با پارسال 50 درصد افزایش نشان می دهد.



**برگزاری آزمون جذب معلم، تابستان امسال

وزیر آموزش و پرورش در ادامه از برگزاری آزمون جذب معلم در تابستان امسال خبر داد و گفت: فرزندان فرهنگیان و معلمان پیش دبستانی با توجه به رشته های مورد نیاز در اولویت قرار دارند.

فانی با اظهار امیدواری نسبت به مرتفع شدن تمامی مشكلات فرهنگیان گفت: البته باید تصدیق كنیم كه امكانات كشور محدود است.

وی گفت: بودجه آموزش و پرورش از 21 هزار میلیارد تومان به 30 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا كرده كه از رشد 47 تا 48 درصدی برخوردار است و این نشان از عنایت دولت به آموزش و پرورش است هر چند باید بیشتر شود.

فانی در پاسخ به این سؤال كه آیا رتبه بندی معلمان از اول مهر 94 اجرایی می شود افزود: بله؛ به محض تصویب شاخص ها، نظام رتبه بندی تصویب و بعد به بررسی پرونده همكارانمان خواهیم پرداخت كه دو سه ماهی طول می كشد و بعد از آن نظام رتبه بندی اجرایی خواهد شد.

وی در خصوص معلمانی كه تا پیش از اول مهر 94 بازنشسته می شوند، گفت: مصوبه دولت از اول مهر 94 است و در حال بررسی موضوع آن هایی هستیم كه قبل از آن بازنشسته می شوند تا مشكل این بخش هم حل شود.



** ساماندهی نیروی انسانی

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینكه در مجموع ما با كمبود نیروی انسانی مواجه نیستیم اما این نیروی انسانی خوب توزیع نشده است، افزود: آموزش و پرورش باید برنامه ریزی میان مدت برای ایجاد توازن در نیروی انسانی خود ایجاد كند كه سه عامل جنسیت ، رشته تخصصی و جایگاه جغرافیایی در این برنامه ریزی مؤثر است.

فانی گفت: به عنوان مثال 81 درصد معلمان در شهر تهران خانم ها و 11 درصد آقایان هستند در حالی كه 51 درصد دانش آموزان این شهر پسران و 49 درصد دختران هستند.

وی افزود: ساماندهی نیروی انسانی را از سال گذشته شروع كردیم كه بر اساس آن تورم و كمبود نیروی انسانی با توجه به سه عامل یاد شده تا 5 سال دیگر ساماندهی می شود.

وی بیشترین مشكل كمبود نیروی انسانی را دوره ابتدایی به ویژه ششم ابتدایی برشمرد و افزود: علت آن است كه سه سال پیش خیلی عجولانه پایه ششم اضافه شد در حالی كه در همان سال 48 هزار نیروی انسانی برای این پایه نیاز بود كه آماده نشده بود و از دوره های دیگر و از رشته های غیرتخصصی استفاده شد و این موضوع در گزارش های مختلف نیز آمده است.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص برگزاری آزمون استخدامی گفت: طبق اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، دو روش برای تأمین نیروی انسانی آموزش و پرورش پیش بینی شده كه یكی از آن ها كنكور سراسری است.

فانی افزود: بر اساس ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان ما می توانیم از بین لیسانسیه ها و فوق لیسانسیه ها از طریق آزمون پذیرش و گزینش داشته باشیم و پس از یك سال دوره در دانشگاه فرهنگیان آن ها را به استخدام درآوریم.

وی با بیان اینكه اولین بار می خواهیم ماده 28 را اجرا كنیم گفت: یك هفته ای است كه كتباً از سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور مجوز برگزاری آزمون را دریافت كرده ایم و باید هماهنگی ها با سازمان سنجش انجام شود كه به احتمال زیاد در تابستان امسال این آزمون برگزار می شود.

فانی درباره نحوه استخدام نیروهای حق التدریسی نیز اظهار داشت: حق التدریسی ها هم باید در این آزمون شركت كنند.



** دانشگاه فرهنگیان

وزیر آموزش و پرورش در ادامه به موضوع دانشگاه فرهنگیان پرداخت و با توجه به دو رسالت اصلی این دانشگاه یعنی تربیت معلم و بهسازی نیروی انسانی گفت: ما در حال حاضر یك میلیون همكار فرهنگی داریم كه با توجه به تحولاتی كه در كتاب های درسی ایجاد می شود نیازمند به روز رسانی اطلاعاتشان هستند كه این مهم بر عهده دانشگاه فرهنگیان است.

فانی با بیان اینكه ما بر اساس نیاز دانشگاه فرهنگیان پذیرش می كنیم، افزود: در سال اول این دانشگاه 25 هزار نفر و در سال دوم 17 هزار نفر و در سال سوم 12 هزار نفر پذیرش داشتیم.

وی در خصوص اینكه چرا هنوز پس از گذشت 16 و نیم ماه دانشگاه فرهنگیان با سرپرست اداره می شود؟ گفت: منتظریم این موضوع در دستور كار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گیرد.

فانی افزود: چند ماه است كه موضوع بررسی صلاحیت ها در دستور كار قرار نگرفته و امیدواریم در اولین فرصت بررسی صلاحیت برخی رؤسای دانشگاه ها به ویژه دانشگاه فرهنگیان به جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی بیاید.

وی اظهار داشت: من یكبار از شورای عالی انقلاب فرهنگی بخاطر حضور نداشتنم درخواست تعویق بررسی صلاحیت رئیس دانشگاه فرهنگیان را داشتم.



** نقشه راه اجرای سند تحول راهبردی آموزش و پرورش تصویب می شود

فانی در خصوص نقشه راه اجرای سند تحول راهبردی آموزش و پرورش و اینكه چرا هنوز اجرایی نشده است؟ گفت: در 17 اردیبهشت 93 در دیدار معلمان نمونه سراسر كشور با مقام معظم رهبری، ایشان یكی از مطالباتشان را تدوین نقشه راه اجرای سند تحول برشمردند كه این نقشه آماده شده است.

وی افزود: ما در عین حال كه در سال 93 بدنبال تدوین نقشه راه بودیم از 131 راهكار سند تحول به 40 راهكار ورود كردیم.

فانی تصریح كرد: بعضی از راهكارها نیاز به پیش نیاز نداشت به همین خاطر ما 40 راهكار را در قالب 99 برنامه اجرای سند تحول در سال 93 آغاز كردیم.

وی افزود: در جلسه فوق العاده ای كه به زودی شورای عالی آموزش و پرورش برگزار می كند نقشه راه اجرای سند تحول راهبردی این وزارتخانه را تصویب می كنیم و این امر حتماً تا پیش از سال تحصیلی جدید خواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: در سال گذشته 25 هزار نفر از همكاران فرهنگی ما بازنشسته شدند و 180 هزار دانش آموز نیز به جمع دانش آموزان اضافه شدند كه این تعداد، به حدود 15 هزار نیروی انسانی نیاز داشت و با توجه به 25 هزار بازنشسته ما كسری 40 هزار نفری داشتیم.

فانی با بیان اینكه اولین سری فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان مهر 95 وارد بدنه آموزش و پرورش می شوند اظهار داشت: ما در مواجهه با كمبود نیروی انسانی دو كار انجام دادیم یكی‌ افزایش بهره وری و ساماندهی نیروی انسانی با جابجایی نیروهای موجود و دیگری بسته حمایتی بود.

وی گفت: ما در سال 93 حدود 40 هزار صندلی خالی مدارس غیردولتی را در اختیار گرفتیم و دانش آموزان را با هزینه دولت به این مدارس فرستادیم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: در بعضی از رسانه ها حرف هایی زدند كه واقعیت نداشت چرا كه یك نفر از این 40 هزار دانش آموز، یك ریال پرداختی نداشتند و این میزان هزینه، یك سوم هزینه ای بود كه برای دانش آموزان در مدارس دولتی داریم.

فانی از استمرار این سیاست در سال 94 خبر داد و گفت: بهترین عامل انتقال دانش آموز به مدارس غیردولتی نیز محل سكونت دانش آموزان بوده است.

وی به مشاركت گذاشتن فضای آموزشی در سال 93 را از دیگر اقدامات انجام شده بیان كرد و افزود: حدود هزار مدرسه دولتی را با مؤسسات غیردولتی به مشاركت گذاشتیم كه این مؤسسات باید معلم و مدیر مدرسه را تأمین كنند و از این طریق 140 هزار دانش آموز را به این مدارس فرستادیم.



**استاد مطهری معلم بزرگ انقلاب بود

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مناسبت سالروز شهادت استاد مطهری و روز معلم گفت، استاد مطهری معلم بزرگ انقلاب بود و این نامگذاری رسالت سنگینی را بر دوش آموزش و پرورش و همه معلمان قرار می دهد.

وی با بیان برخی فرمایشات امام خمینی (ره)در خصوص جایگاه معلم افزود: در حال حاضر بیش از 13 و نیم میلیون دانش آموز و 27 میلیون نفر پدر و مادر و در جمع 40 میلیون نفر در ارتباط با وزارت آموزش و پرورش هستند.

فانی آموزش و پرورش را بزرگترین فصل مشترك حاكمیت و ملت دانست و گفت: به همین خاطر كوچكترین تصمیمی كه در وزارت آموزش و پرورش گرفته می شود همه جامعه را تحت تأثیر قرار می دهد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینكه بر اساس تحقیقات صورت گرفته معلمان بالاترین گروه مرجع را در جامعه تشكیل می دهند، افزود: نقش كلیدی معلم می تواند نوید بخش اثرگذاری هر چه بیشتر این قشر در آینده جامعه باشد.

شبس**1708**1613
۰ نفر