۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۵:۲۸
کد خبر: 81593597
T T
۰ نفر
تبدیل دانش به ثروت باید هدف همكاری ایران و چین باشد

تهران- ایرنا- دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در دیدار با رییس آكادمی ملی علوم جمهوری خلق چین گفت:تبادل تجربه برای تبدیل دانش به ثروت باید هدف همكاری بین ایران و چین باشد.

به گزارش ایرنا از دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، دكتر بای چانلی رئیس آكادمی ملی علوم جمهوری خلق چین و هیات همراه روز یكشنبه با دكتر محمد رضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا دیدار و گفتگوكردند.

دكتر مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هدف از تشكیل این شورا را ساماندهی وضعیت نابسامان دانشگاه‌ها و همچنین ترسیم چشم انداز كشور در عرصه علم و فناوری عنوان كرد.

وی اظهار داشت: با گسترش حوزه عملكرد و اختیارات این نهاد كه حاصل توانمندی‌ها و قابلیت‌های آن بود، شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئولیت مدیریت راهبردی علم، تحقیقات، فناوری و فرهنگ كشور را بر عهده گرفت.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان كرد: اكثر قریب به اتفاق نهاد های تاثیرگذار و مفید در حوزه علم و فناوری در كشورمان در سال‌های اخیر، توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تاسیس شده است.

دكتر مخبر دزفولی گفت: نگاه به علم به عنوان یك امر مقدس و ودیعه ای الهی و نعمت خداوند متعال، باعث شد تا در جمهوری اسلامی متدینین و دینداران علم پیشرفت های علمی را بر دوش گیرند و دانشمند مسلمان و معتقد ایرانی كار علمی را نوعی عبادت محسوب كرد و آن را به نحو احسن انجام داد.

وی افزود: مانند آنچه كه شما دركشورتان تحت عنوان 'آكادمی علوم ' تاسیس كرده‌اید، نهادهای فرهنگستان علوم، زبان و ادب فارسی، هنر، علوم پزشكی و ... توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی پایه گذاری شده و امروز این فرهنگستان ها تبدیل به محل اجتماع نخبگان و دانشمندان علوم و فرهنگ در جمهوری اسلامی ایران شده اند.



***تعداد اعضای هیات علمی از چهار هزار نفر به 70 هزار نفر رسیده

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به آمار پیشرفت های علمی و فناوری كشورمان در سال های اخیر ادامه داد: ما در ابتدای انقلاب 4 هزار عضو هیئت علمی داشتیم اما امروز این تعداد به بیش از 70 هزار نفر رسیده و تعداد دانشجویان ما نیز از 170 هزار در سال های ابتدای انقلاب اسلامی به بیش از 4 و نیم میلیون نفر رسیده است.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران گفت : تعداد 28 دانشگاه جامع كشورمان در سال 1357 امروز به بیش از 200 دانشگاه جامع رسیده و این نشان از یك حركت ملی و پرشتاب در مسیر پیشرفت علمی دارد.

وی افزود: در كنار این رشد كمی، رشد كیفی و گسترش حوزه ‌های علمی و فناوری نیز در كشورمان صورت گرفت و من امروز با جرات می‌گویم كه علی رغم میل دشمنان ملت ایران، در همه زمینه‌های علمی و فناوری پیشرفته در ایران كارهای عمیق و قابل توجهی انجام گرفته است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: در زمینه نانو، زیست فناوری، هوا فضا، ژنتیك، شبیه سازی و .... دانشمندان كشورمان دستاوردهای شگرف و باورنكردنی داشته‌اند.

رییس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی كشور گفت: با توجه به این دستاوردها و پیشرفت ها و به منظور ترسیم یك خط مشی روشن در این مسیر و جلوگیری از اتلاف منابع، با امر رهبر انقلاب اسلامی نقشه جامع علمی كشور توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین و تصویب شد و هم اكنون در مسیر اجرا قرار دارد.

مخبر دزفولی گفت: در زمینه‌ انتقال تجربیات علمی و فناوری و به ویژه در بخش برنامه ریزی برای تبدیل ایده به ارزش افزوده و ثروت ایران و چین می‌توانند همكاری های خوب وموثری داشته باشند.



*** رئیس آكادمی ملی علوم جمهوری خلق چین: ایران 94 با ایران 15 سال پیش تفاوت های بسیاری كرده است

در ادامه این دیدار دكتر بای چانلی رییس آكادمی علوم چین نیز در این نشست اظهار داشت: ایران سال 1394 با ایران 15 سال پیش تفاوت های بسیار زیادی كرده است.

وی افزود: پیشرفت های علمی و فناوری ایران امروز در همه ابعاد و در شهرهای این كشور به چشم می خورد.

رئیس آكادمی ملی علوم جمهوری خلق چین در تشریح وظائف این نهاد نیز ادامه داد: آكادمی علوم جمهوری خلق چین دارای یك مرجعیت عالی علمی است و زیر نظر رئیس جمهور به انجام وظائفی مانند دیپلماسی علم و فناوری، تشویق دانش‌آموختگان چینی در سایر كشورها برای بازگشت به كشورشان اشتغال دارد.

چانلی گفت: كشور چین نیز مانند ایران دارای یك برنامه بلند مدت در حوزه علم و فناوری است كه هم اكنون 12 برنامه 5 ساله علم و فناوری ذیل این برنامه دراز مدت اجرا شده و در حال تدوین برنامه سیزدهم هستیم.

وی خاطرنشان كرد: رشد سریع اقتصادی چین در سال های اخیر تا حدود زیادی بر پیشرفت‌های علمی و فناوری این كشور تكیه دارد و ما توانسته‌ایم با بهره گیری از فناوری‌های پیشرفته ضمن بالابردن بهره وری واحدهای تولیدی، حجم و كیفیت تولیدات صنعتی خود را افزایش دهیم.

علمی(1)**9190**1440
۰ نفر