پیام سرلشكر فیروزآبادی به مذاكره كنندگان هسته ای/هیچ یك از اطراف توافق مجاز به ورود به قواعد امنیت ملی كشور نیستند

تهران - ایرنا - رییس ستاد كل نیروهای مسلح در پیامی به تیم مذاكره كننده هسته ای ایران از آنها خواست هنگام نگارش توافق جامع، نكاتی را مد نظر داشته باشند، و تاكید كرد، هیچ یك از اطراف توافق مجاز به ورود به قواعد و كاركردهای امنیت ملی ایران نیستند.

در پیام سرلشكر بسیجی سیدحسن فیروزآبادی به تیم مذاكره كننده هسته ای همچنین آمده است: تمامی قطعنامه های شورای امنیت مبتنی بر تحریم كشور و گنجانیدن ایران در ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل بایستی به صورت شفاف و قاطع لغو و ابطال شود.

رییس ستاد كل نیروهای مسلح تاكید كرد: هیچ یك از اطراف توافق مجاز به ورود به قواعد و كاركردهای امنیت ملی كشور همچون برنامه های دفاعی - اطلاعاتی - امنیتی، منطقه ای و سیاست های سایبری و سیاسی كشور تحت عناوینی همچون فعالیت های مجاز و مشابه آن نبوده و هیج مدل و الگویی را برای تبعیت و یا پیشنهاد نمی توانند ارائه و مطرح سازند.

متن كامل پیام سرلشكر فیروزآبادی به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

راهبرد استقامت و هوشیاری در مكتب انقلاب اسلامی در برابر گزاره برگ استكباری دغلكارانه آمریكا ( فكت شیت)

مقدمه:

دفاع جزیی از هویت یك ملت زنده است... ما زنده و هوشیاریم و از سرمایه عظیم و ارزنده ای كه پیش ماست ( انقلاب و اسلام و نظاممان ) غفلت نخواهیم ورزید و از آن دفاع خواهیم كرد. ( امام خامنه ای عزیز 29/08/1368 )

تاریخ تجربیات بشر و نظام های سیاسی هیچگاه در تعریف عزت ، هویت و افتخار یك ملت ، صفحه ای در جایی برای انفعال و هراس از مقاومت قرار نداده و همواره از اصل دفاع و حفاظت از هویت و منافع ملی به عنوان سرلوحه افتخار و ماندگاری یادكرده است.

ملتی كه به دنبال حفاظت از استقلال و عزت ، تمدن و حاكمیت تاسیسی خود می باشد نمی تواند خود را فارغ از اصول امنیت ساز و دفاع از اركان حیات ملی خود در برابر هرگونه تهدید تصویر نماید و آنانی كه ملت خود را در وادی سراب وابستگی تصویر و تفسیر می كنند به یقین تصویری واهی و مجازی را می سازند كه با كوچكترین موجی از فشار و سرانگشتی از تردید ، به راحتی از صفحه تاریخ محو و به فراموشی سپرده می شود.

چه بسا ملتها و دولتهایی كه در كشاكش منطقه ای و جهانی به همین گونه در دامان تردید و یا انفصال افتاده و ناگهان خود را در گردابهای سیاسی - امنیتی خود ساخته دیده و شكست و سقوط خود را تجربه كرده اند.

چه بسا ملتها و دولتهایی كه در شناخت دشمنان و خباثت های محیطی و پیرامونی خود غفلت و یا به انحراف كشیده شده و بسیاری از فرازهای موفقیت و سربلندی خود را واگذار و تجربیات ذلت باری از سقوط را پشت سر گذاشته اند.

و چه بسا دولتهای و ملتهایی كه در ضرورت ایستادگی ، استقامت و هنگامه پایداری ، شیرینی موقت آسودگی ، رفاه و خوش نشینی را ترجیح داده و به هنگام بیداری از آن خواب گران ، از دست دادن بسیاری از دارایی ها ، غرور ملی و تمدنی خویش را شاهد بوده اند و در مقابل صفحات تاریخ ملتهایی را به یاد دارند كه در برابر تمامی امواج تغافل و زیاده خواهی دولتهای استكباری با تكیه بر هویت ملی و اعتماد به نفس در برابر مطامع و نفوذ آنان مقاومت كرده اند و توانستند با اتكا بر هوشیاری و وحدت و انسجام درونی خود پلكان های ترقی و تعالی خود را پشت سر نهاده و احیاگر تمدن خود باشند.

در عرصه های تمدن سازم نیز رهبران و بزرگ مردانی را به یاد می آوریم كه در برابر تمامی تهدیدات ،‌تهاجمات و فشارهای گوناگون با درایت و توانمندی و اتكاء به منابع قدرت درونی ملت خود قوام و دیرینگی ملی خود را به عرصه های جهانی كشانیده و اقبال و جذابیت جهانی را پشتوانه تمدنی خود تجربه می كنند.

رهبرانی كه عرصه های دفاع و پیشبرد منافع ملت و كرامت بشری را شرط موفقیت در مقابله با شیطان صفتی و تحمیل و زورمداری كسانی دانستند كه ارضاء اموال امیال درنده خوی آنها آثار جنایت باری را بر تارك مظلومیت و محرومیت جوامع مستضعف بر جای می گذاشت.

رهبرانی كه این موفقیت و توانمندی خود را مرهون به توكل و اتكاء به منبع لایزال قدرت الهی می دانند و در نفحات و آموزهای این قدرت توانایی های پوشالی قدرت های بزرگ را در عرصه جهانی به شكست كشانیده و به تعبیری كتاب تاریخ را دگرگون و بازنویسی كردند خدای بزرگ را شاكریم كه در پناه ادعیه خاص حضرت بقیه الله الاعظم (سلام الله علیه ) جمهوری اسلامی ایران به عنوان طلایه دار یك تمدن بزرگ و قدسی با اتكاء بر رهنمودهای رهبر عظیم الشان خود همچنان مسیر سلامت و صحت روابط دولت و ملت خود را شاهد و همچنان در مسیر تداوم تدابیر و فرامین ایشان ،‌شرایط تضمین و تحقق منافع ملی را با صلابت و اقتدار دنبال می نماید، اقتداری كه متضمن امنیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به عنوان پرچمداری انقلاب اسلامی و ام القرای جهان اسلام شده و تمامی اركان و حافظان این رسالت قدسی را در كنار مولا و فرمانده خود فراهم و تقویت می نماید.

به یقین رمز موفقیت ملت قهرمان و پرافتخار ایران طرد همه شكاف ها و آسیب هایی بوده است كه موجب كاهش توان و سطح تامین و تحقق سیاست های ملی اعم از سیاست خارجی و امنیت ملی بوده است كه آنان را در دفع تهدیدات نظامی و امنیتی موفق و كار آمده كرده و با تكیه بر همین تجربه كه در دفاع مقدس موجب سربلندی ملت انقلاب ایران گردید، دگر بار اجازه نخواهد داد كه در صحنه منطق از احقاق حق خود در مذاكرات هسته ای كه به منظور استفاده از فرصت های حاصله در رفع تهدیدات امنیت ملی شكل گرفته است با فرببكاری توان دفاعی و متعارف جمهوری اسلامی در محاق و در معرض آسیب قرار گیرد.

این براورد نابجا و پرخطای دشمنان ملت بزرگ ایران است كه تصور می كنند بر اساس برخی از گمانه زنی های نابجا می توانند در برابر تایید حق مسلم این ملت در بهره گیری از توان صلح آمیز هسته ای به حریم امن و حفاظت شده منافع امنیت ملی كشور وارد شده و هر گونه حق دفاع در برابر تجاوز گری را از آنان سلب كنند.

شاید تصور می كنند با این خیال خام بتوانند خود را از وضعیت اسفباری كه ملت های منطقه با تكیه بر بیداری ناب اسلامی فراهم آورده اند نجات دهند و با بمباران و كشتار مردم مظلوم منطقه در سوریه، عراق ، لبنان و یمن به ادامه حیات جنایت بار خود ادامه و با فراغبال از بسته شدن بال پرواز انقلاب اسلامی همچنان خود را بر منابع ارزشمند ملی این ملت ها صاحب اختیار و محقق قلمداد كنند.

هر چند كه مجددا مایلم از تلاش سربازان و ارتش منظم دیپلماسی كشور در پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی در صحنه نبرد دیپلماسی از هر گونه غافلگیری در برابر حریف مستكبر و پر فریب در صحنه كشاكش مذاكرات سیاسی و هسته ای برخوردار داشته و ضمن هشدار چندین مسئله را با مخاطبان گرامی در میان می گذارم.

مسئله دفاع و امنیت ملی در گرو فهم مقاومت و ایستادگی :

امریكاییان بعد از بیانیه قرائت شده لوزان دست به انتشار اطلاعیه ای رسمی در بیان مواضع به اصطلاح توافق شده خود در لوزان زده و در این گزاره برگ مدعی گردیده اند كه :

از طریق دسترسی و بازرسی به حوزه های موشكی و تسلیحاتی ایران محدودیت هایی در نظر گرفته می شود.

در ابتدا تصور می شود كه این اصل به دنبال قاعده PMD ( انحراف كاركردهای هسته ای به سمت فعالیت های تسلیحاتی ) می باشد ولیكن با بررسی بیشتر مشخص شد كه این اختیارات فراتر از انحراف برنامه های هسته ای بوده و با سوء استفاده از رویكردهای جمهوری اسلامی ایران در حرمت ساخت بمب هسته ای خود را به دروازه های امن دفاعی كشور نزدیك كرده تا بتوانند در پناه آن سیاست های تسلیحاتی و راهبردهای نظامی همچون جنگ از راه دور خود را در نبردهای احتمالی به عنوان عاملی برای چانه زنی و ادامه فشارهای سیاسی – نظامی و یا گزینه های مطرح مقابله با جمهوری اسلامی ایران مطرح و یا به فشارهای اجتماعی وجود چنین فناوری و قدرت بازدارنده ای را با تردید مواجه كنند.

اما ملت ما فراموش نكرده اند كه غربی ها چگونه در طی جنگ تحمیلی و تجاوزات خاورمیانه ای خود از همین فناوری ها دیواره های دفاعی كشور را مورد خدشه قرار دادند.

- فراموش نكرده ایم كه چگونه با موشك های اگزواست تمامی خلیج فارس و خط انتقال انرژی را ناامن كردند.

- فراموش نكرده ایم كه چگونه با موشك های بالستیك شهرها و مردمان مظلوم و بی دفاع كشور را به خاك و خون كشیدند.

- فراموش نكرده ایم چگونه با پهپادهای بلند پرواز خود تمامی فضای حساس كشور را ضربه پذیر و مورد جمع آوری اطلاعاتی قرار دادند.

- فراموش نكرده ایم چگونه بمب های بونكر 14 تنی خود را برای حمله به تاسیسات حساس كشور آزمایش و هراس افكنی رسانه ای را دنبال كردند.

- فراموش نكرده ایم كه چگونه با تجاوزات هوایی خود در خلیج فارس و آبهای میهنی ، سعی بر ناامن سازی هوایی كشور داشتند.

- فراموش نكرده ایم كه چگونه با تحریك عوامل پنهان تروریسم و فرقه ای خود در جوار مرزها ، امكان استفاده از فناوری های شناسایی علیه آنان را محدود ساخته و با دستیابی مواجه ساختند.

- فراموش نكرده ایم چگونه با كوچكترین پافشاری جمهوری اسلامی ایران بر منافع حقه خویش گزینه نظامی و موشكی و حتی استفاده از سلاح هسته ای را علیه ملت قهرمان ایران گستاخانه مطرح و سپس داعیه محدود سازی حق دفاعی كشورمان را نیز آرزو می كنند.

این هوشیاری تاریخی در دفع زیاده خواهی های دشمن سبب شد كه نخبگان علمی و فرزندان انقلابی این ملت با تكیه بر فناوری های بومی و اعتماد به نفس ملی از آغاز جنگ تحمیلی تاكنون با نثار جان و تلاش و ایثارگری خود حفاظی از امنیت و اطمینان را بر فضای كشور گسترانیدند و هزینه های یك تهاجم نظامی از سوی دشمن را غیرقابل محاسبه نمودند . لذا همانگونه كه رهبری معظم انقلاب

اسلامی در استمرار رهنمودهای خود در ادامه مسیر مذاكرات به صلاح دولت و ملت ترسیم نموده اند به مسوولان و كارگزاران دفاعی و امنیتی ابلاغ فرمودند كه:

- به هیچ وجه اجازه داده نشود كه به بهانه نظارت به حریم امنیتی و دفاعی كشور نفوذ كنند.

- به هیچ وجه مسوولان كشور ماذون نیستند بیگانگان را به حریم و حصار امنیتی - دفاعی كشیده راه دهند.

- مطلقا مسوولین نظامی كشور ماذون نیستند به بهانه نظارت و به بهانه بازرسی توسعه دفاعی كشور را متوقف كنند.

- مطلقا توسعه دفاعی كشور، توانایی های دفاعی كشور نباید در مذاكره مورد خدشه قرار گیرد.

- به هیچ وجه نبایستی حمایت ما از برادران مقاومت مان در نقاط مختلف در مذاكرات خدشه وارد شود.(نسبت محكم ملت در عرصه نظامی باید همچنان محكم بماند و محكم تر شود.)

فرمانده معظم كل قوا در بخش دیگری از بیانات خود كه در جمع مداحان اهل بیت(ع) در بیستم فروردین ماه عنوان فرمودند به نكات مهمی اشاره كردند كه ارزشهای امنیت ملی را برجسته و مورد تاكید قرار دادند و در این فرازها نگرانی رهبری معظم انقلاب را از به خطر افتادن امنیت ملی كشور ناشی از اعتماد بیش از حد به دشمن قابل توجه بود.

سعی كرده ام در چند گزاره این ضرورتهای توجه به امنیت ملی و انسجام مردم در پشتیبانی از نتایج و دستاوردهای انقلاب اسلامی را از لسان معظم له در چند ماه اخیر بیان كنم:

- مراقب باشید لبخند فریبگرانه دشمن به شما را دچار اشتباه و خطا نكند.

- وزارت خارجه یك ارتش منظم دیپلماسی در مساله سیاست خارجی است. دفاع از دستاوردهای انقلاب اسلامی در قالب یك سازمان مواظب و منظم.

- در صلاحیت های این سازمان(دیپلماتیك) بدون هوش و مهارت و پایبندی عمیق و صادقانه به آرمانها و اهداف قطعا نمی تواند موفق باشد(هوشمندی راهبردی تامین كننده اقتدار واقعی از سوی دستگاه دیپلماسی است.)

- طرف مقابل اهل فریب، دروغ، عهدشكنی و حركت در خلاف مسیر صحیح است. نمونه آن صدور بیانیه ای چند صفحه ای دو ساعت از پایان مذاكرات بود كه مخدوش، غلط و در اغلب موارد خلاف واقع بود.(امنیت ملی پدیده هوشیارانه و ضد غافلگیری ملی شكل می گیرد.)

- مساله هسته ای بهانه است و آمریكاییها زمانی از خصومت دست برمی دارند كه ملت ایران به ملتی منزوی، بی اعتبار و بی احترام تبدیل شود.(هویت امنیت ملی هر كشور در گرو تامین آرامش و عزت ملی است.)

- ایران امروز به نظر من قدرتمندتر از آن است كه بخواهد با كشورهای غربی و آمریكا تن به یك توافق بد بدهد(تمامی تحولات در حوزه مدیریت امنیت ملی می بایستی متناسب با شان قدرت ملی باشد)

- همیشه اعلام كرده ایم و گفته ایم كه این گفتگو نیست، این تحمیل است و ایران زیر بار تحمیل نمی رود.(امنیت ملی، مسوولیت نفی تمامی شرایط تهدید و تحمیل بر فضای ملی كشور است).

ـ عرصه دیپلماسی عرصه لبخند و مذاكره است اما همه این رفتارها باید در چارچوب چالش اصلی فهم و درك شود... درك ماهیت طرف مقابل و فهم صحیح هدفگذاری او (ضعف در ادراك تهدید و غافلگیری در برابر ترفندهای او باعث به خطر افتادن امنیت ملی می شود.)

ـ اگر روزی این مساله با عقب نشینی حاصل شود آنها برای ادامه دشمنی با ایران عزیز دهها بهانه دیگر از جمله پیشرفت های موشكی و مخالف با رژیم صهیونیستی و حمایت از مقاومت را مطرح می كنند.(امنیت ملی تابعی از ضریب اطمینان حداكثری در رسیدن به اهداف در مصاف با دشمن حتی در جبهه دیپلماتیك می باشد)

-‌ در پایان این تذكرات و توجهات چندین ماهه ایشان نیل به توافق را متضمن تامین عزت و امنیت جامعه اسلامی می داند و در صورت دسترسی به یك توافق خوب از آن استقبال نموده ولیكن 6 شاخص اساسی را به عنوان خط قرمز و حفاظت از منابع ملی كشور مطرح می فرمایند:



ضرورت حفاظت از دستاوردهای هسته ای

مهمترین ویژگی صنعت هسته ای در كشور به زعم فرمایش حضرت امام خامنه ای عزیز(مدظله العالی) انفجار علم در نسل جوان و دانشمند كشور بود و قاعدتا باید در مسیر توافق، بتوان به تحكیم و توسعه تحقیقات در زیرساخت های علمی و فناوری حوزه صنعت هسته ای پرداخت و با اعمال محدودیت ها در این صنعت و به انجماد و ركود كشیده شدن هسته تحقیقاتی این صنعت و غیرفعال سازی آن، شاهد افت اقتدار علمی و آسیب پذیر استقلال و خودكفایی ملی شود كه امید است در ادامه مذاكرات این نیاز ملی به عنوان بخشی از منافع امنیت ملی كشور مورد توجه قرار گیرد.



عدم اعتماد به آمریكا به عنوان یك تجربه مستعد تاریخی در دشمنی با ملت ایران

آمریكا از زمان حضور سلطه گرانه خود در كودتای سال 1332 تا زمان تسخیر لانه جاسوسی خود هیچگاه راهبرد دشمنی خود را به راهبرد اعتمادسازی نزدیك ننموده است و همواره با بدعهدی و از پشت خنجر زدن هرگونه از احقاق حقوق ملت ایران را در عرصه های گوناگون با چالش و بن بست سازی مواجه ساخته است و علیرغم نظارت های مختلف نهادهای بین المللی، با تحریم كشورها و جنگ افروزی خود بیش از چهار مرحله از تحریم های متنوع جهانی و موضوعی را علیه ملت ایران و نیازهای اساسی آن به اجرا نهاده و آنها را به عنوان یك تهدید علیه روندهای رشد و پیشرفت این ملت فعال نمود.

حال نباید با حریفی كه این همه سابقه بدعهدی و شدیدترین توطئه های نظامی - اطلاعاتی و امنیتی را در طول یك سده گذشته علیه فضای جامعه ایران داشته است نمی توان روندهای امنیت ملی كشور را با اعتمادی بدون پشتوانه و هشیاری تاریخی و انعقاد یك توافق جامع با امكان بازگشت پذیری سریع ایران در صورت بدعهدی حریف دنبال كرد.



لغو كامل و یك جای تمامی تحریم ها همزمان با انعقاد توافق جمهوری اسلامی ایران با 1+5

احتمالی جدی و قابل اتكا و ناشی از نقض تعهدات جهانی و بین المللی غرب نشان می دهد كه نظام استكباری پس از انعقاد قرارداد نسبت به لغو تمامی تحریم ها به صورت همزمان اقدام ننموده و یا به بهانه های واهی و تهدیدآفرین گذشته همچون استفاده از موشك های بالستیك و یا نقض حقوق بشر و امثالهم مجددا بازگشت تحریم ها را دنبال و به اجرا گذارد در حالیكه امنیت ملی كشور نیازمند تضمین های برگشت ناپذیری تحریم ها را ایجاب می كند و این مهم قابل چانه زنی و معامله نیست.



ممنوعیت ورود و نفوذ به حریم امنیتی و دفاعی به بهانه نظارت بازرسی

در گزاره برگ آمریكاییان تاكیدی بر امكان بازرسی بر تسلیحات و صنایع موشكی جهت محدودسازی آن با عبارت «همه جای ایران» آمده است كه در تركیب با قاعده بازرسی های بدون اطلاع كه مورد اتكاء فكت شیت آمریكا، آلمان و فرانسه می باشد، گواه بروز یك نگرانی در انعقاد توافق علیه امنیت ملی كشور باشد كه موجب بازرسی تمامی مقرهای نظامی و كلیدی كشور را در معرض آسیب پذیری اطلاعاتی، امنیتی و نظامی قرار دهد.



عدم توقف توسعه علمی و فنی صنعت هسته ای در هیچ شرایط

پشتوانه ای از نیروهای پرتوان و نخبه داخلی روند توسعه علمی صنعت هسته ای را به صنعتی مرزشكن در قیاس با دانش هسته ای جهان تبدیل نموده است

و بی توجهی به سرعت رشد این دانش در رقابت با دانش جهانی یا محدودسازی آن به یك مدل ساده و پیش پای افتاده آزمایشگاهی در عین تحریم های علمی دانشجویان و اساتید در دانشگاه های غرب به معنای به ركود كشانیدن عرصه تحقیق و نوآوری جهادی این عرصه است به گونه ای كه حتی در بازطراحی قلب راكتور اراك نیز هزینه و تقلیل توانمندی را به دانش موجود هسته ای در كشور سپرده و مایل به انتقال فناوری جدید و یا آموزش متخصصان ایرانی را نیز تایید نمی نمایند و فرزندان ملت در مذاكرات رویاروی خود نباید این تحقیر و تضعیف ملی را تاب آورده و تحمیل آن را به جامعه علمی كشور پذیرا باشند.



ممنوعیت هر شیوه نظارتی كه ایران را به یك استثنای غیرمتعارف در نظارت جهانی

نظارت های غیرمتعارف و تمكین در برابر فشار دشمن به منظور بازرسی های تحقیرآمیز و متعارض با عرف نظام و حقوق بین الملل از یك سو و مغایرت با شئون و مصالح امنیت ملی كه موجب جریحه دار شدن غرور و عزت ملی شود باید طرد شده و از ورود و پذیرش آن در پروتكل الحاقی و توافقات پیش رو پرهیز كرد و در كنار آن نیز گزاره های پربهانه همچون مشكوكیت بدون هرگونه مدرك مستند و محرز اطلاعاتی نمی تواند بهانه ای برای نظارت های اطلاعاتی، امنیتی و قابل سوءاستفاده كشورهای معارض و دشمن جمهوری اسلامی ایران باید از توافقنامه با دقت و هوشیاری حذف شده، فرماندهان عرصه دیپلماسی به الگوی ضداستكباری جمهوری اسلامی و تاریخ زرین مقاومت و پایداری آن را به عنوان سرسلسله عزت اسلامی مدنظر قرار دهند.



بایسته ها و الزامات امنیت ملی در توافقات هسته ای

آنچه را كه امروز ملت ایران به عنوان آرامش و احساس امنیت خود از آن یاد می كنند مرهون نقش بی بدیل رهبری معظم انقلاب اسلامی و ولایت او بر تمامی اركان هدایت و تامین امنیت ملی است به گونه ای كه تحلیل گر موسسه بروكینگز نیز موافقت جمهوری اسلامی ایران را ناشی از نبوغ، ساده زیستی و اتكاء رهبریت انقلاب اسلامی بر كلام الله اكبر است.

تلاش و زحمات رزمندگان و فرماندهان مومن و انقلابی عرصه های دفاع و امنیت و حفظ آمادگی های همه جانبه آنان در دفع تمامی تحركات و رفتارهای تهدید آمیز دشمنان را در اجرای تدابیر و فرامین صادره از سوی فرماندهی معظم كل قوا نیز زنجیره های موفقیت و كار‌آمدی دفاعی - امنیتی را تكمیل و احساس امنیت را در جامعه مضاعف نموده است.

به یقین موفقیت مذاكرات سخت و سنگین حقوقی و بین المللی بدون اتكاء به نگاه راهبردی و راهنمایی های دقیق ، هوشمندانه و قاطع مقام معظم رهبری به طور قطع نمی تواند تامین كننده امنیت ملی كشور و آینده شفاف و اطمینان بخشی در طی مسیر پیشرفت و تعالی علمی و معنوی در جمهوری اسلامی ایران محسوب شود.

حال كه فرزندان انقلابی و مومن انقلاب اسلامی پا در این عرصه و مصاف یك نبرد نابرابر دیپلماتیك گذاشته تا حق تاریخی یك تمدن پایدار و زمینه ساز ظهور حضرت حجت علیه السلام را بازستانند ، بدانند و آگاه باشند كه گردن آویز افتخار و خدمتگزاری این ملت زمانی به خانواده دلاور سیاست خارجی تعلق خواهد گرفت كه احقاق حقوق مسلم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را در پناه رهنمودهای رهبری عظیم الشان در مراحل آتی مذاكرات دنبال كنند كه فرمودند:

همه مشكل بعد از این است كه باید در باره جزئیات بحث و گفت و گو شود ... و ممكن است كشور ملت و مذاكره كنندگان را در حصار قرار دهند ... امروز اگر شما این حق را به چنگ نیاورید ( اگر فریب لبخند دشمن را بخورید ) ده ها سال ملت ایران به عقب رفته و عقب مانده خواهد شد ... باید توجه داشته باشید كه آنان در هر دوره از حیات انقلاب اسلامی ، برای تضعیف ، تغییر و براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در یكی از حوزه هایی كه در آن مقطع به عنوان نقطه هدف مدنظر قرار داده بودند تلاش كرده اند و امروز نیز برگ برنده آنان كشانیدن كشور به پای میز مذاكره و تحمیل و فشار بر ملت ایران است .

لذا برخود وظیفه می دانم به عنوان عضوی از خانواده بزرگ و پر افتخار بسیج مقاومت ، روحیه پایداری و استقامت این ملت را در تعقیب و تحقق حقوق حقه خود برای جامعه ای امن ، مستقل و مقتدر در سال های پیش روی را توجه داده و تامین آن را اساسی ترین ماموریت و وظیفه ارتش منظم دیپلماسی در مذاكرات هسته ای بیان كنم.



* اصول و مبانی اساسی در ورود به تنظیم سند پایانی :

- عدم غفلت از جنایات و تاریخ شر بار آمریكا در مقابله با عزت ، پیشرفت و كرامت مردم ایران .

- عدم نقض ، تعدیل و یا تنزیل رهنمودهای رهبر معظم انقلاب به عنوان سیاست اساسی طی روند توافق با طرف مذاكرات .

- توجه تام به حقوق امنیت ملی كشور و با امكان تعقیب و تامین موفق آن در دو دهه آینده بر اساس مفاد توافقنامه .

- توجه به حفظ استقلال و حاكمیت مادی و معنوی نظام جمهوری اسلامی و ملت قهرمان ایران بر سرنوشت انقلابی و ملی خود در كشور و منطقه .

- توجه به امكان تولید اجماع ملی بر موضوع و مواد توافق در نزد ملت و نمایندگان منتخب و شایسته آنان.

- پرهیز از بروز اختلال و مین گذاری در نقشه راه توافقات و تقویت مسیر رشد و پیشرفت تحقیقات هسته ای در كشور.

- به حداقل رسانیدن هزینه ها و زمان برگشت پذیری جمهوری اسلامی ایران به شرایط مجدد و نامحدود غنی سازی در صورت عدم توجه هریك از اعضای 1+5 به اجرای توافقات.

- اتكاء واقعی به ارزش و قدرت مقاومت و پایداری ملت به عنوان اصل جایگزین در صورت عدم توافق.

- ابتناء نتایج و اهداف مورد انتظار بر سه اصل واقع بینی ، آینده نگری و استحكام منافع و مصالح ملی كشور.

- شفافیت در مواد توافق و ضمائم و پرهیز از كلی گویی و الفاظ چند وجهی و منطبق با تمامی ملاحظات امنیت ملی كشور.



* بایسته ها و الزامات توجه به توافقات موثر در امنیت ملی كشور

بعد از انتشار گزاره برگ آمریكا كه مبتنی بر مطالبات غلط غیر موجه و توافق ناشده بود آقای دیوید آلبرایت در مصاحبه ای عنوان داشت كه باور نكرده است كه ایران چنین امتیازاتی را در مذاكره با 1+5 بده و جان برنز مدیر سازمان اطلاعات مركزی آمریكا CIA نیز شگفتی خود را از دستاوردهای آمریكا در این مذاكره بیان نمود.

در حالی كه مسوولان و كارگزاران جمهوری اسلامی نتایج مذاكرات را در قالب بیانیه لوزان ، تفاهمی ابتدایی برای طی مسیر مذاكرات منصفانه در آینده می دیدند ، انتشار این گزاره برگ نشان از دقت تمامی دست اندركاران مذاكره در رویارویی با طرفی پرفریب و دغل باز است كه همواره تصورات غلط و خیانت كارانه ای را از خود بر جای می گذارد.

ظاهرا آمریكا از این گزاره برگ فراتر از یك مصرف داخلی و دلگرم سازی سرمایه اجتماعی خود برنامه ریزی نموده است . نقطه مشترك فیمابین مایكل هادین رییس پیشین آژانس امنیت ملی آمریكا و ایهود باراك نخست وزیر رژیم صهیونیستی در دلگرم سازی نتایج مذاكره فیمابین دولت اوباما و شركای بین المللی آن بوده است زیرا بیش از آن چیزی بود كه فكر می كردیم می خواهیم و در آن به چیزی برخورد نكردیم كه حائز شرایط تحقق اهداف ما نباشد.

به واقع آنچه كه در گزاره برگ غرب با بی توجهی به آنچه خطرات و آسیب هایی را از برای امنیت ملی كشور به همراه خواهد داشت ، بیانیه اعلامی در لوزان طرح گردید چه تفاوت هایی را در بر داشته و مقاله ای كه توسط آقای جكسون دیل در اواخر ماه فروردین منتشر شد برخی از اهداف آمریكا را اینگونه تفسیر می نمود.

به یقین آمریكا در تمامی بندهای مورد توافق در سه افق 10 ، 15 و 25 سال برنامه هایی را تنظیم كرده است كه تحولات آینده ایران را در قالب آن پیش بینی و مدیریت نماید. در غیر این صورت چه تضمینی وجود دارد كه ایران با آزادسازی صدها میلیارد دلار ناشی از این توافق به سمت سرمایه گذاری بیشتر در امور سایبری و فناوری های نظامی متعارف و تحقیقات پیشرفته نرفته و بعد از 10 سال خود را به یك ابرقدرت منطقه ای و جهانی تبدیل ننماید. اگر سناریوهای این توافقنامه ایران را به سمت تغییر نبرد، تمامی این تلاش ها بی فایده خواهد بود .

بزعم این گزارش غرب تصور می كند پرونده هسته ای به چند روش می تواند به تغییر معادلات تصمیم سازی در داخل كشور به عنوان یك ابزار فشار و درهم ریختن محیط سیاست داخلی كمك كند كه مطلوب نظر آمریكا تامین شود و به تدریج جریان منافع آمریكا را به قدرت نزدیك نماید.

برخی از این هشدار و مقابله سازی در سخنرانی آغاز سال 1394 در حرم رضوی از سوی حضرت امام خامنه ای عزیز تحت عنوان توجه به روشنفكری قاجار مآبانه مطرح گردید كه می تواند این سیاست آمریكا را در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برملا سازد.

بخشی دیگر از این واقعیت را می توان در سند سیاست خارجی آمریكا در 2012 مشاهده نمود كه براساس آن آمریكا بدلیل مشكلات درونی و مالی در درون آمریكا مایل است كه مناقشات منطقه ای را به یك یا چند كشور قدرتمند منطقه ای سپرده و صرفا با مشخص سازی چالش ها، به هدایت ظرفیت های منطقه ای و نحوه برخورد با آنها اشاره و مدیریت نماید.

هر چند به نظر می رسد این عملكرد نوعی مدیریت هوشمندانه ضعف غالب و تاریخی بر فضای آمریكاست، ولی این واقعیت را نفی نمی كند كه آمریكا وارد دوران ضعف ژئوپلیتیكی خود در جهان شده و مایل نیست كه روند افول خود را تشدید و یا ابزار آن را در دسترس دیگران قرار دهد.

و فرزندان دیپلماتیك كشور باید بتوانند این عرصه و ناتوانی را درك كرده و امكان حضور آمریكا در صحنه گردانی آینده كشور و امنیت آن را با اتكاء بر زیركی، قاطعیت و آینده نگری خود به بن بست برسانند.



باید توجه داشت كه:

1 ـ واگذاری حقوق امنیتی كشور به دولتی كه نتواند و یا نگذارند به تعهدات خود عمل نماید و با رفتار خارج از اراده او در توافقات تاثیر بگذارد، خطایی نابخشودنی است.

الزام نخست و مهم آن است كه در صورت امكان بازگشت تحریم ها به هر صورت و بهانه ای باید به صراحت با عدم الزام حقوقی و بین المللی جمهوری اسلامی ایران نسبت به تعهدات داده شده مواجهه و حق بازگشت به شرایط قبل و اعمال حاكمیت كشور در ادامه مسیر را بلامانع سازد.

2 ـ ماهیت توافق بگونه ای باشد كه جمهوری اسلامی ایران بتواند زیرساخت های صنعت خود را در بازگشت پذیری حفظ و نگهداری نموده و برای اعمال حاكمیت خود نیازمند هزینه های سنگین نصب، جابجایی و یا ترمیم عناصر مستهلك شده، نگردد.

3 ـ غرب باید متعهد گردد كه به منظور اجرای توافق و نظارت بر آن از لابی گری و استفاده از گروه های فشار سیاسی و یا هرگونه طرف ثالث در خارج از حكومت به عنوان ابزار فشار، جمع آوری اطلاعات، اتكاء خبری و یا رسانه ای پرهیز نموده و این نكته در قطعنامه ابطال مصوبات قبلی در شورای امنیت به صراحت گنجانیده شود.

4 ـ تمامی قطعنامه های شورای امنیت مبتنی بر تحریم كشور و گنجانیدن ایران در ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل بایستی به صورت شفاف و قاطع، لغو و ابطال شود و در قطعنامه دیگری با حضور تمامی اعضا بر آن تصریح شده و مشروط به رفتار دیگر، زمان مشخص و یا وقوع تعهدی دیگر نباشد و كلیه اعضای شورای امنیت سازمان ملل به پایبندی و اجرای آن متعهد بوده و دارای ضمانت های عدم نقض باشد.

5 ـ گزارش های مبتنی بر راستی آزمایی می بایستی در قالب یك پیوست و صرفا در موضوعات غنی سازی و براساس حوزه توافق و با رعایت اصول حاكم بر حقوق بین الملل در نظارت بر بازرسی تنظیم و به پیوست توافق به عنوان سند رسمی ضمیمه گشته و مشخص گردد مسائل و ابهامات فیمابین آژانس و ایران كاملا حل شده است.

آژانس مجاز نباشد به غیر از موضوعات غنی ساز و امكان مشخص و مربوط و یا بدون مدرك و دلایل متقن و مستند به صرف مشكوكیت و براساس دلایل واهی، سیاسی، جناحی و تحریك شده خود را مجاز به ورود به مناطق و مراكز حساس نموده و یا از اختیارات استثنایی در نظارت و بازرسی برخوردار شود.

قاعده و گونه بازرسی های مزبور بایستی مستند به مواد و مفاد مصرح در حقوق و قوانین بین المللی و پادمان مورد توافق با آژانس باشد.

6 ـ هیچ یك از اطراف توافق مجاز به ورود به قواعد و كاركردهای امنیت ملی كشور همچون برنامه های دفاعی - اطلاعاتی- امنیتی، منطقه ای و سیاست های سایبری و سیاسی كشور تحت عناوینی همچون فعالیت های مجاز و یا مشابه آن نبوده و هیچ مدل و الگویی را برای تبعیت و یا پیشنهاد نمی توانند ارائه و مطرح سازند.

7 ـ هرگونه اجرای تعهدات جمهوری اسلامی ایران باید منوط به تصویب مراجع رسمی و قانونی در كشور بوده و آغاز زمان تعهدات منوط به تایید آن از سوی مراجع ذیربط بوده و نقض تعهد و یا رد توافق، هیچ مسوولیتی را در ادامه انجام تعهد، الزام نمی سازد و در همین راستا نیز در صورت تایید تعهدات و تصویب توافق بدیهی است كه به اجرا نهادن آن و آغاز تعهدات باید از روزی كه تمامی تحریم ها توسط شورای امنیت، كنگره آمریكا و اتحادیه اروپا لغو و ابطال گردد، به اجرا نهاده می شود و فرآینده توقف غنی سازی و برچیدن سانتریفیوژهای M1IR، 2IR، 4IR، 5IR، 6IR، 8IR تحت نظارت آژانس آغاز شود در غیر این صورت عملا دستكاری هر نوع از این زیرساخت ها و برچیدن آن عملا بازگشت پذیری آن را با هزینه های فراوان و تخریب بسیاری از اتصالات و اجزاء اساسی آن مواجه می سازد.

8 ـ تعلیق و برچیدن هر یك از زیرساخت های هسته ای باید متضمن برچیدن زیرساخت های تحریم توسط 1+5 باشد و در صورت اصرار بر تعلیق و نه لغو تحریم ها از سوی غرب جمهوری اسلامی ایران نیز باید كلیه توافقات را در سطح تعلیق فعالیت های هسته ای اعم از فعالیت سانتریفیوژها، تعلیق سطح غنی سازی، تعلیق تحقیقات پیشرفته سازی سانتریفیوژها و راكتورها و تعلیق مراكز هسته ای مورد هدف همچون قلب راكتور اراك و تغییر كاربری سایت فردو.

9 ـ جمهوری اسلامی ایران در انتقال دانش هسته ای خود به دیگر كشورها آزاد و فاقد هرگونه محدودیت می باشد لذا در انتخاب مشتری و محصولاتی همچون آب سنگین، اورانیوم، تخلیصی، دانش و فرآوری، دانش ساخت و راه اندازی راكتور و اكتشاف معادن و یا دگر فناوری های وابسته و نیز راه اندازی كنسرسیوم های مشترك و تخصصی صرفا براساس معاهده NPT عمل نموده و ملزم به پاسخگویی در قالب توافق 1+5 نمی باشد.

10 ـ هیچ یك از طرفین نمی بایستی عدم توافق در مورد برخی از بندهای مورد بحث را به عنوان ابزار فشار و تحمیل نیات خود بر محیط اجتماعی و رسانه ای طرف مقابل استفاده و با حفظ محرمانگی مذاكرات از تحریك اجتماعی محیط مقابل و صفر و یك سازی مذاكرات و متهم سازی دیگری پرهیز شود.

با این رویكرد خود را از دام خطاهای محاسباتی دشمن دور نگهداشته و سازوكارهای ضداقتدار طراحی شده از سوی او را در شبكه سرمایه اجتماعی و اقتصادی كشور خنثی می نماییم.

11 ـ پنج كشور مذاكره كننده متعهد گردند تا با جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با ساخت و تكمیل سلاح های هسته ای در سطح منطقه همكاری نموده و مقدمات برچیدن كشورهای دارای تسلیحات هسته ای و بازرسی بین المللی از مراكز آنان را براساس پادمان های نظارت بین المللی فراهم سازنذد.

12 ـ كلیه كشورهای متعهد به تامین سوخت مورد نیاز جمهوری اسلامی ملزم گردند كه مابه ازاء راه اندازی راكتورهای تولید انرژی تا سقف 20 هزار مگاوات در سطح ملی و یا صنعتی كه تضمین تداوم پیشرفت علمی كشور می باشد، آن را در قالب نظارت و بازرسی پادمان های مورد توافق آماده بارگذاری و بهره وری نمایند.

13 ـ گروه كشورهای پنج طرف مذاكره در صورت نقض تعهد در اجرای توافقات به مثابه طرف واحد محسوب شوند و طرف ایرانی باید از منظر حقوقی بتواند به طور یكجانبه همه تعهدات خود را به دلخواه نادیده گرفته و براساس تشخیص منافع ملی خود عمل كند.

14 ـ كلیه مواد و تجهیزاتی كه در توافق 1+5 در زمره محدودیت و كاهش میزان و یا عملكرد قرار می گیرند، می بایستی براساس نرخ و مبلغ توافقی بین دو طرف در معرض فروش و یا واگذاری واقع شود و عدم واگذاری مبلغ مابه ازاء آن به مثابه آزادی جمهوری اسلامی ایران در فروش آن تحت نظارت آژانس می باشد.

15 ـ به یقین در مذاكرات پیش روی، هیچ شائبه جناحی و یا خاص سیاسی مطرح نبوده و ادبیات مذاكرات براساس امین منافع ملی و حصول فرصت مناسب دیگری در احقاق حقوق ملت ایران است.

تنظیم و دنبال می شود لذا دولت خدمتگزار می بایستی از ورود پیام ها و رسانه هایی كه به دنبال دو قطبی سازی فضای فعلی و آتی مذاكرات برای ترسیم فضای آینده منطبق با نیات جناحی و غیرولایی و تحلیل های نادرست می باشند، خودداری نماید.

16 ـ‌ گروه 1+5 در یكی از بندهای توافق خود عدم حمایت كشورها را از اشاعه سلاح هسته ای در منطقه اعلام نموده و امكان حمایت از اقدام قضایی و بین المللی علیه دارندگان سلاح هسته ای را فراهم و مشروع و قلمداد نموده و از هرگونه اقدام مشابه در راستای خلع سلاح هسته ای رژیم صهیونیستی اعلام دارند.

در خاتمه امید دارم كه در پناه توافقی شرافتمندانه و عزت آفرین بتوان آزمونی بر عدالت بین المللی در اعاده حقوق انسانی یك ملت باشیم و فرزندان این ملت در تیم مذاكره كننده خصوصا آقای ظریف تمامی خطوط قرمز مورد تاكید را پاس بدارد و با توجه به نمایندگی حساس و سرنوشت ساز خود از سوی ملت ایران، اقتدار و سربلندی انقلابی و باور و پایداری ملی را با برگرفتن صحیح از رهنمودهای رهبری معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه ای عزیز تحكیم بخشند.

ان الله لایفلج الصالحین

رییس ستاد كل نیروهای مسلح

سرلشكر بسیجی دكتر سیدحسن فیروزآبادی

اجتمام(3)** م.ب*1370*1436*1933*1071*

سرخط اخبار سیاست خارجی