۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۹:۲۱
کد خبر: 81595685
T T
۰ نفر

رشد 27 درصدي زايمان طبيعي در خراسان رضوي

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۹:۲۱
کد خبر: 81595685
رشد 27 درصدي زايمان طبيعي در خراسان رضوي

مشهد - ايرنا - كارشناس مسوول مامايي دانشگاه علوم پزشكي مشهد از افزايش 27 درصدي شاخص زايمان طبيعي در زايشگاهها و مراكز زايماني زير پوشش اين دانشگاه در خراسان رضوي خبر داد.

فاطمه دستفان روز سه شنبه همزمان با روز جهاني ماما در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: ترويج زايمان طبيعي يكي از برنامه هاي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي همزمان با اجراي طرح تحول نظام سلامت از 15 ارديبهشت ماه پارسال است.

وي گفت: تعداد زايمانهاي طبيعي در مراكز زير پوشش دانشگاه علوم پزشكي مشهد پارسال نسبت به مدت مشابه آن در سال ماقبل از 24 هزار به 30 هزار و 500 مورد رسيده است.

كارشناس مسوول مامايي دانشگاه علوم پزشكي مشهد رشد زايمانهاي طبيعي افزود:

هم اكنون 32 زايشگاه و بيمارستان در محدود زير پوشش اين دانشگاه علوم در خراسان رضوي فعاليت مي كنند كه 15 مركز متعلق به اين دانشگاه است و بقيه در قالب خصوصي، خيريه و تامين اجتماعي فعال هستند.

وي گفت: بطور كلي ميزان زايمانها در خراسان رضوي از رشد هفت درصدي طي سالهاي 92 و 93 برخوردار بوده است.

دستفان با اشاره به كاهش ميزان سزارين در اين مدت افزود: ميزان سزارين در اين مدت در تمامي مراكز زايماني متعلق به دانشگاه علوم پزشكي مشهد از 39 به 34 درصد كاهش يافته است.

وي ميزان سزارين در مراكز درماني خصوصي خراسان رضوي را نيز 56 درصد عنوان و بيان كرد: با اقدامات طرح تحول نظام سلامت اين ميزان به 52 درصد كاهش يافته است.

كارشناس مسوول مامايي دانشگاه علوم پزشكي مشهد گفت: هم اكنون هزار و 300 ماما در مراكز زير پوشش اين دانشگاه فعاليت دارند.

وي همچنين زير پوشش قرار نگرفتن خدمات مامايي را يكي از چالشهاي مهم ذكر و بيان كرد: اين موضوع يكي از مطالبات و خواسته هاي ماماها است كه مورد پيگيري قرار مي گيرد.

دستفان گفت: همگام با اجراي طرح تحول نظام سلامت، ماماها مي توانند با مراكز بيمارستاني و زايماني دانشگاهي براي انجام زايمان بيمار خود قرارداد منعقد كنند.

پنجم مي برابر با 15 ارديبهشت ماه روز جهاني ماما نامگذاري شده است.

3027/1858