۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۹:۳۴
کد خبر: 81595700
T T
۰ نفر
خوشایند سازی و بهبود كیفیت زایمان طبیعی برنامه امسال نظام تحول سلامت

اراك - ایرنا - معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی اراك گفت: خوشایند سازی و بهبود كیفیت زایمان طبیعی برنامه اولویت دار امسال نظام تحول سلامت است.

دكتر حسین سرمدیان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا به مناسبت روز جهانی ماما افزود: بر اساس راهبردهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت و درمان امسال در حوزه مامایی و زایمان در قالب برنامه های نظام تحول سلامت، استاندارد سازی نیروی انسانی ماما و بهبود و ارتقای فضای بلوك زایمان هدفگذاری شده است.

وی توضیح داد: رضایتمندی زنان باردار از زایمان طبیعی بهترین ابزار برای كاهش تقاضای عمل سزارین است و این مهم از طریق برنامه های مشاوره، بهبود امكانات، ساختار و فضای بلوك زایمان دنبال می شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی اراك خاطرنشان كرد: بر اساس استاندارد بایستی به ازای هر یكهزار زایمان 10 نیرو در بلوك زایمان فعال باشد كه در شهرستان های استان مركزی این شاخص در حد معمول است اما در كلانشهر اراك یك سوم نیروهای مورد نیاز در بلوك زایمان با فعالیت مضاعف نیروهای شاغل جبران می شود.

دكتر سرمدیان با بیان اینكه یك سال از اجرای برنام نظام تحول سلامت می گذرد گفت: یكی از گام های مهم این برنامه ملی كاهش سزارین و ترویج زایمان طبیعی بود كه در استان مركزی موفقیت چشمگیری در این بخش حاصل شده است.

وی توضیح داد: سال گذشته 9 هزار و 69 زایمان طبیعی در استان مركزی انجام شد درحالیكه در مدت مشابه قبل آن هفت هزار و 529 زایمان طبیعی در كارنامه استان بود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی اراك بیان كرد: بر اساس دستورالعمل ابلاغی وزارت بهداشت و درمان میزان سزارین بایستی در سال گذشته پنج درصد نسبت عملكرد پایه كاهش می یافت كه استان مركزی در این خصوص موفقیت 9 درصدی داشت و در كشور نیز جز استان های پیشرو شناخته شد.

دكتر سرمدیان اظهار كرد: درصد سزارین در استان مركزی پارسال به 47 و هفت دهم درصد رسید درحالیكه این شاخص در مدت مشابه قبل آن 56 و دو دهم درصد كل زایمان ها را شامل می شد.

وی بیان كرد: تشكیل مشتمر كمیته ارزیابی و نظارت، توجیه كادر زایمان در 27 بلوك زایمانی استان، جلوگیری جدی از سزارین های غیرضروری از جمله اقدامات انجام شده یكسال اجرای برنامه تحول نظام سلامت در این استان بود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی اراك عقد قرارداد بیمه برای ماماماهای بخش خصوصی با همكاری دانشگاه های علوم پزشكی، پیگیری سخت و زیان آور شدن شغل مامایی، جبران سریع كمبود نیروی مامایی ،پیگیری مطالبات و راه اندازی انجمن مامایی در استان را از مسایل صنفی ماماها عنوان كرد.

هم اینك 119 نیروی ماما در حوزه های دولتی، تامین اجتماعی و خصوصی استان مركزی فعالیت دارند.

15 اردیبهشت ماه مصادف با پنجم می به عنوان روز جهانی ماما نامگذاری شده است.ك/3

6013/