۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۵:۱۸
کد خبر: 81596486
T T
۰ نفر
ترويج زايمان طبيعي همزمان با اجراي طرح تحول نظام سلامت دنبال مي شود

مشهد - ايرنا - مدير امور بيمارستانها و تعالي خدمات باليني دانشگاه علوم پزشكي مشهد گفت: ترويج زايمان طبيعي و كاهش سزارين مهمترين اهدافي است كه در حوزه مامايي همزمان با اجراي طرح تحول نظام سلامت دنبال مي شود.

مرتضي طالبي روز سه شنبه در مراسم گراميداشت روز ماما در مشهد افزود: به دنبال اقدامات انجام شده از ارديبهشت ماه پارسال تاكنون شاهد افزايش 15 درصدي زايمان طبيعي و كاهش هفت درصدي ميزان سزارين در مناطق زير پوشش دانشگاه علوم پزشكي مشهد در خراسان رضوي بوده ايم.

وي گفت: سالانه بيش از 100 هزار زايمان در مراكز دولتي و خصوصي زير پوشش دانشگاه علوم پزشكي مشهد صورت مي گيرد.

مدير امور بيمارستانها و تعالي خدمات باليني دانشگاه علوم پزشكي مشهد افزود: اين اقدام در راستاي طرح تحول نظام سلامت و ترويج زايمان طبيعي با توجه به سياستهاي افزايش جمعيت در حوزه سياستهاي كلان كشور دنبال مي شود.

وي گفت: اين تفكر در جامعه بايد نهادينه شود كه يك زايمان طبيعي اگر سير عادي خود را طي كند نياز به پزشك متخصص زنان و زايمان وجود ندارد.

طالبي با بيان اينكه گروههاي متعددي در روند زايمان نقش دارند افزود: در فرآيند زايمان و مراقبتهاي پس از آن متخصصان بيهوشي، زنان و زايمان، اطفال و پرستاران ايفا نقش مي كنند.

وي بيان اينكه مامايي تنها به معناي زايمان نيست گفت: مراقبتهاي قبل از دوران بارداري، زايمان، مراقبتهاي پس از زايمان، مراقبتهاي دوران يائسگي، آموزش و بهداشت خانواده و سلامت فرزندان در حيطه خدمات و فعاليتهاي حوزه مامايي است.

مدير امور بيمارستانها و تعالي خدمات باليني دانشگاه علوم پزشكي مشهد در ادامه

كمبود نيروي تخصصي مامايي را يكي از چالشها ذكر و بيان كرد: هم اكنون اين دانشگاه با كمبود 500 نفر نيروي ماما براي رسيدن به سطح استانداردها مواجه است.

مسوول نهاد نمايندگي رهبر معظم انقلاب در دانشگاههاي خراسان رضوي نيز در اين مراسم گفت: بر اساس روايات و احكام فقهي خدمات مامايي و وضع حمل از جايگاه بالايي برخوردار است.

حجت الاسلام احمد ترابي افزود: لحظه بيماري و درد از لحظاتي است كه بيمار به خدا نزديك مي شود و در اين شرايط دعاي فرد زودتر مستجاب مي شود.

وي بيان كرد: در شرايطي كه زن وضع حمل مي كند شرايط سختي را به لحاظ تحمل درد و رنج زايمان متحمل مي شود و در اين لحظه دعايي كه براي ماما و همكارانش مي كند اثرات معنوي زيادي در بردارد.

او گفت: ماماها بايد نسبت به شغل و حرفه ارزشمند خود كه معنويت و بركات زيادي دارد افتخار كنند.

پنجم مي برابر با 15 ارديبهشت ماه روز جهاني ماما نامگذاري شده است.

3027/1858