۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۸:۴۵
کد خبر: 81596808
T T
۰ نفر

حاشيه هاي نمايش لباس هاي محلي اقوام ايران در شيراز

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۸:۴۵
کد خبر: 81596808

شيراز- ايرنا- نخستين جشنواره ملي علمي تخصصي شناخت و آموزش لباس هاي محلي ايران اسلامي و تزيينات روي آن در شيراز با نمايش اين لباس ها به همراه برخي آداب و سنن مناطق مختلف كشور همراه بود.

** به گزارش ايرنا، اين جشنواره در آييني با حضور معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري فارس و شماري از مديران كل اين استانداري، نايب رييس كانون انجمن هاي صنفي آموزشگاه هاي فني و حرفه اي آزاد كشور، مديران كل آموزش فني و حرفه اي استان هاي فارس و كهگيلويه و بويراحمد و ... در هتل شيراز گشايش يافت؛ در جايي كه در صد متري آن رويدادهاي اصلي اين جشنواره در حال وقوع است.

** اردوگاه شهيد رباني شيرازي در نزديكي دروازه قرآن در ورودي شمالي شهر شيراز كانون تكاپوي حدود 231 تن از مربيان و هنرجوياني است كه از استان هاي مختلف كشور با هدف مشترك حفظ لباس هاي محلي ايران اسلامي گردهم آمده اند.

** به گفته مديركل آموزش فني و حرفه اي استان فارس، ابتكار اوليه اين جشنواره را انجمن صنفي موسسان آموزشگاه هاي آزاد طراحي دوخت و صنايع دستي شيراز و حومه ارايه كرد و اين انجمن به عنوان تشكلي از بخش خصوصي برگزاركننده اين جشنواره است.

** حدود نيمي از شركت كنندگان در آيين گشايش اين جشنواره با لباس هاي محلي اقوام و مناطق مختلف ايران در اين آيين حضور يافته بودند كه شمار بانوان بيش از مردان حاضر در اين آيين بود.

** بنا بر اعلام برگزار كنندگان اين جشنواره، 44 نفر به عنوان مدرس از استان‌هاي كردستان، مازندران، سيستان و بلوچستان، چهارمحال و بختياري، زنجان، بوشهر، قزوين، كهگيلويه و بويراحمد، اصفهان و فارس در مدت سه روز برگزاري جشنواره يعني تا پنجشنبه 17 ارديبهشت به انتقال تجارب و دانسته هاي خود از لباس هاي محلي ايران در قالب 15 دوره آموزشي مي پردازند.

** در اين دوره ها قرار است مدرسان دوخت لباس اقوام مختلف اطلاعات خود در زمينه جنس، رنگ، تزيينات و قطعات پوشاك ايلات با نام و گويش محلي بيان كنند و گروهي از بخش پژوهش سازمان فني و حرفه اي كشور براي استانداردسازي محتواي آموزش ها از مطالب مطرح شده در كلاس هاي آموزشي به شيراز سفر كرده اند.

** الله كرم ليراوي نايب رييس كانون انجمن هاي صنفي آموزشگاه هاي فني و حرفه اي آزاد كشور در آيين گشايش اين جشنواره گفت: با توجه به انتقال تجربه و آموزش درباره دوخت لباس هاي محلي در اين جشنواره، مي توان گفت كه گامي بي نظير براي حفظ آداب و سنن و پوشش بومي ايران در اين جشنواره برداشته شده است.

** عرضه شلوار كه برخي نقاط آن پاره است در برخي بازارها و مناطق كشور انتقاد معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري فارس را در اين آيين به همراه داشت. جوانشير كدخداپور البته اين را گفت كه بايد الگوي مناسب و لباس و پوشش خوب به نسل جوان ارايه كنيم تا مورد پذيرش واقع شود.

** در اين آيين دعوت نامه اي نيز براي خيرين صادر شد تا با فراهم كردن مكان هايي، در حوزه معرفي طراحي هاي جديد و اسلامي لباس ورود كنند. مديركل دفتر امور بانوان و خانواده استانداري فارس اهميت برپايي محافل براي نمايش زنده لباس براي دستيابي به الگوي مطلوب لباس منطبق بر آموزه هاي اسلامي تاكيد كرد.

** اين آيين با گراميداشت ياد و خاطره استاد محمد بهمن بيگي بنيانگذار آموزش عشايري . پدر تعليمات عشاير در ايران نيز همراه بود. از آن جمله، ليراوي نايب رييس كانون انجمن هاي صنفي آموزشگاه هاي فني و حرفه اي آزاد كشور نقش مردمان ديار فارس در حفظ فرهنگ و سنت هاي ديرين كشور را مهم ارزيابي كرد و گفت: در گذشته اين ديار، بزرگاني همچون استاد مرحوم محمد بهمن بيگي پايه گذار آموزش عشايري ايران گام هاي بلندي براي حفظ فرهنگ ايلات و عشاير برداشت و آن مرحوم، حافظ و دلسوز حفظ فرهنگ در آن برهه از تاريخ بود. او آثار بهمن بيگي با عناوين 'بخاراي من، ايل من' و 'به اجاقت قسم' را در اين راستا دانست.

'محمد نادري دره شوري' استاد، محقق و شاعر از ايل قشقايي نيز در سخنان خود ياد و خاطره استاد خويش، بهمن بيگي را گرامي داشت.

خانم كياني همسر استاد مرحوم بهمن بيگي نيز در اين آيين مجموعه آثار اين نويسنده و معلم فقيد را براي قدرداني به برگزاركنندگان اين جشنواره اهدا كرد.

** بانواني از ديار سيستان و بلوچستان نخستين گروهي بودند كه با پوشش لباس محلي خود، به نمايش گوشه اي از سنت هاي بومي پرداختند.

** اهالي بوشهر با لباس محلي و در حالي كه لنجي را در پيش روي خود همراه مي بردند، آيين خواستگاري و حنابندان و عروسي در جنوب ايران را براي دقايقي به تصوير كشيدند و آواهاي محلي اين آيين ها را سر دادند.

** خداحافظي عروس از خانواده پدر را نمايندگاني از ايل قشقايي و از استان فارس به تصوير كشيدند. يكي از اعضاي گروه قشقايي در اين آيين گفت كه اجاق براي ايل قشقايي مقدس است و عروس هنگام خداحافظي با خانواده بر خاك اجاق بوسه مي نهد و اينچنين زحمات پدر را ارج مي نهد.

** بانوان كهگيلويه و بويراحمدي هم با پوشش و لباس محلي خود به شيراز آمده بودند. آنها ضمن ترسيم گوشه هايي از زندگي اقوام اين منطقه، همكاري مشترك اقوام و مناطق ايراني براي توليد پارچه هاي لباس هاي محلي در داخل كشور را خواستار شدند.

** بعد از گروه هاي منطقه پادنا و استان كرمانشاه، نوبت به استان كردستان رسيد تا بانواني از اين استان با لباس محلي آيين طلب باران را اجرا كنند. در اين آيين دختران با عروسكاني در دست در كوچه هاي شهر دعاگويان براي بارش باران حضور مي يابند و مردم بر روي عروسك ها آب مي پاشند، با دعاي كودكان همنوا مي شوند و به كودكان هديه مي دهند. اين آيين، دستمايه برگزاري جشنواره اي در سال 93 در شهرستان كامياران اين استان بوده است.

** بانوان گيلاني هم با پوشش محلي و لباس منطقه طالش و گالش آمدند و گفتند كه اين لباس را ثبت جهاني كرده اند.

** بانوان مازندراني هم با لباس محلي خوشحالي مردمان اين ديار را هنگام دروي محصول را به تصوير كشيدند.

** بانوان تركمن نيز نماينده استان گلستان در اين آيين بودند و سنتي از منطقه خويش در زمان بردن عروس به خانه بخت را اجرا كردند.

** در ادامه اين آيين، شركت كنندگاني از استان هاي آذربايجان شرقي، زنجان، هرمزگان و ... نيز پوشش و لباس محلي خود را در كنار سنتي از رسم و رسومات منطقه محل زندگيشان به حاضران ارايه كردند.

** عكس يادگاري بانوان با لباس هاي محلي مناطق مختلف ايران در كنار يكديگر از جلوه هاي زيباي اين آيين بود كه از همدلي و همزباني مردمان ايران اسلامي در ضرورت پاسداشت فرهنگ و سنت ها حكايت داشت.

** آنها كه در اين آيين حاضر نبودند، مي توانند تا پنجشنبه 17 ارديبهشت از ساعت 9 صبح تا 21 در نمايشگاه برپا شده در اردوگاه شهيد رباني شيراز به تماشاي پوشاك اقوام ايران بروند. ك/3

2027/ 5054
۰ نفر