۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۰:۵۴
کد خبر: 81597401
T T
۰ نفر

صدور پروانه ساخت و ساز درپايتخت دو مرحله اي مي شود

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۰:۵۴
کد خبر: 81597401
صدور پروانه ساخت و ساز درپايتخت دو مرحله اي مي شود

تهران - ايرنا - عضو شوراي اسلامي شهر تهران از دو مرحله اي شدن صدور پروانه ساخت و ساز خبر در پايتخت خبر داد و گفت: كار تكميل اين طرح تا پايان خردادماه جاري انجام و براي اجرايي شدن به وزارت راه و شهرسازي ارائه مي شود.

به گزارش خبرنگار ايرنا محمد سالاري روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به الگوي ارائه شده در سطح مسوولان شهري و كشوري تصريح كرد: در تهيه و اجراي اين طرح نكات ابهامي وجود داشت كه با بررسي صورت گرفته اين مشكلات رفع و براي اجرايي شدن در موعد مقرر به وزير راه و شهرسازي ارائه خواهد شد.

وي افزود: اين طرح ويژه سطح شهر تهران است ولي درصورت بررسي از سوي دولت قابل اجرا در كل كشور خواهد بود.

سالاري با اشاره به تغييرات در معاونت شهرسازي شهرداري تهران خاطرنشان كردكه شوراي اسلامي شهر تهران رويكرد تعاملي خود را درباره مأموريت‌هاي مديريت شهري با شهردار ادامه مي دهد.

وي افزود: بر اساس مشكلات موجود در فرآيند صدور پروانه ساخت و ساز جلسه‌اي مشترك با اعضاي كميسيون معماري و عمران شورا و مظاهريان معاون وزير راه و شهرسازي، غفراني رييس سازمان نظام مهندسي استان تهران، واحدي مديركل شهرسازي استان تهران، كريمي معاون فني استانداري تهران و پشمچي زاده معاون جديد معماري و شهرسازي شهرداري تهران برگزار شد.

سالاري گفت: در اين جلسه الگو و مدل جديد در ارتباط با فرآيند و روند صدور پروانه‌ها و پايان‌كارهاي ساختماني در كل كشور اراِئه شد كه قابل اجرا در همه سطوح كشور باشد.

رييس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به تغييرات روند ساخت و ساز در مدل جديد تاكيد كرد: در شيوه جديد دو نوع پروانه اوليه و نهايي صادر مي شود كه اولي پروانه شهرسازي و ديگري پروانه نهايي ساختمان است.

وي افزود: در صدور پروانه اوليه كارگزاري حقيقي يا حقوقي تعريف شده كه همه مراحل فني و اداري شامل نقشه‌هاي فاز اول معماري سطح و سطوح، سطح اشغال را در روند صدور پروانه انجام مي‌دهد.

سالاري تصريح كرد: شهردار منطقه با در نظرگرفتن طرح تفصيلي، مقررات ملاك عمل و همچنين مصوبات شوراي شهر در كوتاه ترين زمان ممكن پروانه را صادر مي‌كند.

وي افزود: پروانه دوم نيز مربوط به زماني است كه مالك و كارفرما بعد از بررسي در احداث ساختمان تصميم جدي دارند.

عضو شوراي اسلامي شهر تهران با بيان اينكه معماري سازه، برق و مكانيك، اخذ برگه هاي چهارگانه و انتخاب ناظر مجري در فاز دوم صدور پروانه انجام مي شود گفت: اين الگو مي تواند پروژه هاي نيمه تمام و گودهاي رهاشده در سطح شهر تهران را ساماندهي كند.

وي افزود: در اين روش مالك اگر سرمايه گذاري لازم براي اتمام ساختمان را نداشته باشد مي‌تواند با حفظ حقوق مكفي خود اقدام كند.

رييس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران با بيان اينكه در مقررات فعلي اگر فردي پروانه دريافت كند در صورت عدم انجام گودبرداري پروانه‌ ساختماني وي بعد از مدتي باطل مي‌شود اما در شيوه جديد اين نگراني براي مالكان وجود ندارد.

وي با تاكيد بر اينكه در اين فرآيند نقاط ابهامي وجود دارد كه فرآيند صدور پروانه را طولاني مي كند تصريح كرد: افراد در وزارت راه و شهرسازي نسبت به سرعت اين فرآيند اقدام خواهند كرد.

سالاري با بيان اينكه سال گذشته مقرر شد پروژه‌هاي يك تا دو هزار متر مربع مجري ذي صلاح داشته باشند خاطر نشان كرد: اين امر نارضايتي‌هايي را به وجود آورد كه موجبات ايجاد تغيير در اين روند را فراهم كرد كه در جلسه امروز تعيين شد تا دو هفته آينده اين امر به مدت يك سال براي اين پروژه ها متوقف شود.

رييس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران تصريح كرد: كشور ما از نظر زمان صدور پروانه از بين 182 كشور داراي رتبه 172 است و به صورت ميانگين اين روند شش ماه به طول مي كشد كه نشان دهنده وضعيت بسيار بدي است در حالي كه كشور يونان با سطح وسيعي از آثار تاريخي داراي رتبه نخست در شتاب صدور پروانه ساخت و ساز است.

تهرام/7561/1831
۰ نفر