۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۹:۱۱
کد خبر: 81600661
T T
۰ نفر

پاسخ قاطعانه مجلس به كنگره براي كمك به تيم هسته‌اي

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۹:۱۱
کد خبر: 81600661
پاسخ قاطعانه مجلس به كنگره براي كمك به تيم هسته‌اي

تهران - ايرنا - روزنامه خراسان در سرمقاله خود نوشت: سرانجام طرح نظارت كنگره بر توافق هسته اي با ايران، در سناي آمريكا تصويب شد و پس از تصويب آن در مجلس نمايندگان، با ورود كنگره به مذاكرات ما ديگر عملا نه فقط با دولت آمريكا كه با حاكميت آمريكا روبه رو هستيم؛ اينكه اين مسئله چه تاثيري در روند مذاكرات مي گذارد مجالي ديگر مي طلبد، اما آنچه بايد به فوريت مورد توجه قرار گيرد ضرورت مقابله به مثل مجلس و تصويب قانوني مبني بر ضرورت ارائه و تصويب توافق احتمالي در مجلس است.

اين مقاله كه روز شنبه به قلم محمدسعيد احديان انتشار يافته در ادامه مي افزايد: اين اقدام چند فايده مهم به دنبال دارد:

1. نبايد فراموش كرد توافق نامه احتمالي از مهم ترين سندهاي نه فقط تاريخ انقلاب، بلكه تاريخ ايران است و از آن مهم تر آثار بسيار زيادي در حال و آينده كشور مي گذارد به گونه اي كه استفاده از يك كلمه به جاي كلمه اي ديگر ممكن است تاثيراتي ماندگار در منافع ملي دراز مدت ما بگذارد بر اين اساس ايجاب مي كند كه در نهايي كردن اين توافق نامه با طمأنينه و دقت بيشتري عمل شود.

حال كه كنگره آمريكا با ورود به مسئله عملا بار سياسي اين تاخير را به دوش خود انداخته، بهترين فرصت براي ما ايجاد شده است كه با تصويب طرحي مشابه بدون اينكه متهم به مانع تراشي در مذاكرات شويم، با دقت بيشتري فرآيند نهايي شدن اين توافق تاريخي احتمالي را طي كنيم.

2. چه دولت اوباما راضي به تصويب اين طرح بوده، چه ناچار به امضاي آن شده است، نتيجه يكي است و آن اينكه اين طرح عملا چماق بسيار خوبي براي مذاكره كنندگان آمريكايي در نوشتن سند نهايي است چرا ما اين چماق را به دست تيم هسته اي خود ندهيم.

3. از همه اين دلايل مهم تر ضرورت مقابله به مثل دربرابر اقدامات آمريكايي هاست يعني اگر مي خواهيم در مذاكرات به اهداف خود برسيم نبايد ذره اي ترديد كنيم كه دربرابر هر تندي يا موضع سخت آن ها، بايد اقدامي متقابل انجام دهيم. اگر آن ها تهديد نظامي مي كنند ما هم بايد تهديد نظامي كنيم اگر تحقير آميز سخن مي گويند ما هم بايد ضعف شان را به رخ بكشيم و... چرا كه بر اساس يكي از منطق هاي حاكم بر چانه زني، در امتياز دادن ها و امتياز گرفتن ها، پافشاري طرف هاي مذاكره بر سر مواضع شان كاملا بر مي گردد به تصويري كه از طرف مقابل دارند چه اين تصوير مطابق با حقيقت باشد چه نباشد.

يعني اگر آنها به اين برداشت برسند كه ما نياز بيشتري به توافق داريم، امتيازهاي بيشتري طلب مي كنند و اگر مطمئن شوند كه ما در قبال هزينه هاي زياد نيز حاضر به پذيرش زياده خواهي ها نيستيم، احتمال اين كه به توافق برد - برد رضايت دهند بيشتر مي شود.

به همين دليل هم هست كه رهبري انقلاب نقطه ضعف مهم دولت و تيم هسته اي در اين زمينه را شخصا جبران مي كنند (كه كاش نياز به هزينه كردن از ايشان نبود) و با مواضع شفاف و صريح و تند در برابر هر موضع گيري تهديدآميز يا تحقير كننده مقامات آمريكايي، اجازه نمي دهند طرف مقابل تصوير همراه با ضعفي از ما در ذهنش ايجاد شود و به فكر زياده خواهي بيشتر بيفتد.

بر اين اساس حال نوبت مجلس است كه وارد عرصه شود وبا راي بالا و تصويب قاطع طرح دوفوريتي «تصويب و نظارت بر اجراي توافق هسته اي» به كمك تيم هسته اي بيايد.

* منبع: روزنامه خراسان

** اول ** 1337
۰ نفر