۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۰۹
کد خبر: 81603919
T T
۰ نفر

همه آنچه كه مجلس در واكنش به مصوبه سنای آمریكا نشان داد

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۰۹
کد خبر: 81603919
همه آنچه كه مجلس در واكنش به مصوبه سنای آمریكا نشان داد

تهران ایرنا مذاكرات هسته ای ایران و 1+5 وارد حساس ترین مرحله شده تا در فرصت باقی مانده توافق حاصل شود؛ همزمان، حساسیت های نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز بیشتر می شود تا جایی كه جمع آوری امضا برای طرح هایی مرتبط با این موضوع اوج گرفته است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از یك هفته تعطیلی در حالی نخستین جلسه علنی خود را آغاز كردند كه برخی نمایندگان، جمع آوری امضا برای دو طرح مرتبط با مذاكرات هسته ای را دنبال كردند.

یكی از این طرح ها، طرح سه فوریتی توقف مذاكرات هسته ای بود كه جواد كریمی قدوسی عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به عنوان طراح ، ان را اینگونه تشریح كرد: این طرح در دو یا سه خط تهیه شده كه مهم ترین دلایل توجیهی آن ، فرمایشات رهبر معظم انقلاب است. همان طوری كه ایشان فتوای حرمت تولید سلاح اتمی را مطرح كرده اند، این فرمایش ایشان نوعی حكم حكومتی است كه مذاكره را در شبح تهدید، یك كار ناپسند خواندند. از نظر جایگاه شرعی اگر بخواهیم نگاه كنیم ادامه مذاكره با مخالفت صریح رهبری یك حرمت شرعی دارد.

وی افزود: این طرح سه فوریتی به مذاكرات توقف می دهد نه این كه آن را تعطیل كند . توقف تا زمانی است كه آمریكایی ها رسما اعلام كنند دست از تهدید ملت ایران برداشته اند؛ در آن صورت مذاكرات می تواند ادامه یابد. البته این توقف هم ممكن است یك هفته طول بكشد یا یك ماه، ولی تا زمانی كه آمریكایی ها اعلام موضع نكنند دولت موظف نیست مذاكرات را ادامه دهد.

مطرح شدن این طرح مخالفت تعدادی از نمایندگان مجلس و همچنین كارشناسان سیاست خارجی را به دنبال داشت به طوری كه مهدی دواتگری عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصویب طرح سه فوریتی برای توقف مذاكرات هسته ای را مغایر با بند یك اصل 110 قانون اساسی دانست و گفت : چنین طرحی قطعا با ایراد شورای نگهبان مواجه می شود.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی عضو فراكسیون رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به تهیه طرح های مختلف برخی نمایندگان برای توقف مذاكرات و حضور یكی از نمایندگان در تیم مذاكره كننده اظهار داشت: توقف مذاكرات باید با اذن رهبرمعظم انقلاب باشد و در عین حال ظریف هم احتیاجی به ساقدوش ندارد.

همچنین اعضای فراكسیون رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی در جلسه صبح یكشنبه هفته جاری با طرح سه فوریتی توقف مذاكرات هسته ای مخالفت و اعلام كردند كه تیم مذاكره كننده هسته ای ایران به خوبی توانسته روند مذاكرات را اداره كند.

با این حال طراحان طرح سه فوریتی توقف مذاكرات هسته ای همچنان در حال جمع آوری امضا هستند و هنوز این طرح به هیات رییسه تقدیم نشده است.

همچنین برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دنبال جمع آوری امضا برای طرح دوفوریتی نظارت مجلس بر توافق هسته ای هستند كه به گفته سید حسین نقوی حسینی سخنگوی كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و یكی از طراحان این طرح تا كنون بیش از 60 امضا برای این طرح دوفوریتی جمع آوری شده است.

وی همچنین بیان كرده است برای بررسی طرح دو فوریتی نظارت مجلس بر توافق هسته ای با شورای عالی امنیت ملی هماهنگی خواهد شد.

بر اساس طرح دوفوریتی مورد اشاره ، توافق هسته ای باید در مجلس شورای اسلامی تصویب شود و همچنین هیاتی از مجلس بر روند اجرای توافق احتمالی نظارت داشته باشد و گزارش آن را هر سه ماه یك بار به اطلاع مردم و هیات رییسه مجلس برساند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین روز گذشته با انتشار بیانیه ای كه به امضای بیش از 200 نفر از نمایندگان رسیده بود نسبت به مصوبه سنای آمریكا واكنش نشان دادند.

هفته گذشته سنای آمریكا با 98 رای موافق طرح نظارت كنگره بر توافق هسته ای با ایران را تصویب كرد كه بر اساس آن توافق هسته ای با ایران باید پس از 5 روز به كنگره ارایه شود و نمایندگان 30 روز فرصت خواهند داشت تا آن را بررسی و اعلام نظر كنند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این بیانیه اعلام كردند: وارد كردن مصوبه كنگره آمریكا به عنوان مولفه جدیدی در تایید نتایج مذاكرات نمی تواند عامل چانه زنی دیگری به حساب آید و مذاكره كنندگان ایران باید در مورد تاثیرات ورود این عامل، واكنش مناسب نشان دهند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین در تذكرات شفاهی و كتبی جلسه علنی روز گذشته مجلس نسبت به تهدیدهای آمریكا در شرایطی كه مذاكرات هسته ای در حال انجام است واكنش نشان دادند و خواستار پاسخ مناسب تیم مذاكره كننده هسته ای به این تهدیدات شدند.

سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته ای كشورمان نیز روز گذشته(یكشنبه) میهمان كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بود كه در این جلسه گزارشی از آخرین وضعیت مذاكرات هسته ای ارایه كرد.

به گفته سخنگوی كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، سید عباس عراقچی در جلسه این كمیسیون اعلام كرده است كه دخالت سنا، اجرای توافق را حدود دو ماه به تاخیر می اندازد.

سیام*9254**1553