۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۰:۳۲
کد خبر: 81605197
T T
۰ نفر
كارشناس هندي خواستار توقف فوري حملات عربستان سعودي به يمن شد

دهلي نو-ايرنا- كارشناس هندي حمله هوايي عربستان سعودي به يمن را نقض صريح تمامي قوانين بين المللي دانست و بر توقف فوري اين حملات تاكيد كرد.

«جي.آر. شاران» روز سه شنبه درگفت و گوي اختصاصي باخبرنگار ايرنا تصريح كرد حملات عربستان سعودي و چند كشور عربي حوزه خليج فارس به يمن باعث كشته شدن تعداد زيادي از افراد بي دفاع و تخريب زيرساخت هاي اين كشور شده است .

وي با بيان اينكه يمن كشوري فقير و نيازمند كمك كشورهاي ديگر است افزود كشورهاي همسايه يمن براي جاه طلبي هاي خود به اين كشور حمله كردند.

اين تحليل گر سياسي هند با انتقاد از عملكرد سازمان هاي حقوق بشري و سازمان ملل در قبال حمله عربستان به يمن تصريح كرد سكوت اين سازمان ها در مقابل كشتار مردم بي دفاع تصوير بسيار نامطلوبي ازاين نهادها در افكار عمومي برجاي گذاشته است .

وي خواستار توقف فوري حملات عربستان سعودي به يمن و بازسازي فوري زيربناها و اماكن مسكوني اين كشور شد.

اين كارشناس برجسته هندي با اشاره به اعلام آتش بس چند روزه در يمن گفت: جامعه جهاني و سازمان ملل بايد زمينه توقف كامل و دائمي حملات عربستان سعودي به يمن را فراهم كند.

وي افزود: آتش بس چند روزه هرچند خوب است ولي نمي تواند مشكلي را رفع كند بلكه فرصتي به متجاوز مي دهد كه بعد از تجديد قوا دوباره با تمام توان حملات را از سر گيرد.

اين كارشناس هندي گفت:مردم يمن به كمك هاي فوري از قبيل دارو ، مواد غذايي و سوخت نياز دارند كه بايد هرچه سريعتر با همكاري سازمان هاي امدادي نسبت به تامين اين نيازها اقدام شود.

وي با بيان اينكه حملات عربستان سعودي با حمايت كامل كشورهاي غربي بويژه امريكا صورت مي گيرد تصريح كرد: غربي ها براي فروش سلاح هاي خود به عربستان به اين جنگ دامن مي زنند.

شاران از دولت ها و مردم كشورهاي مختلف خواست كه در مقابل اقدامات جنايت كارانه امريكا و هم پيمانان منطقه اي اش ساكت نمانند.

اجراي طرح آتش بس در يمن و پذيرش آن از سوي نيروهاي مقاومت مردمي يمن در حالي از امروز آغاز مي شود كه ساكنان محلي و شاهدان عيني از ادامه حملات توپخانه اي عربستان و كشورهاي ائتلاف به دو استان «حجه» و «صعده» خبر داده اند.

در جديدترين تحولات، نيروهاي مقاومت مردمي يمن اعلام كرده اند كه در پاسخ به تجاوز عربستان كه در آن بيش از يكصد و پنجاه توپ به دو استان حجه و صعده شليك شد، شهرهاي مرزي «جزانم و «نجران» در عربستان را هدف راكت قرار داده اند.

گزارش ها همچنين حاكيست كه جنگنده هاي سعودي بار ديگر شهر «تعز» در مركز و مناطق نفت خيز استان «مارب» در شرق صنعا (پايتخت) را هدف حملات هوايي قرار دادند و علاوه بر تجاوز هوايي، فرودگاه ها و بنادر يمن را به محاصره خود در آورده اند تا امكان رساندن محموله ها و كمك هاي انسان دوستانه به مردم اين كشور غيرممكن شود.

عربستان و هم پيمانانش با حمايت آمريكا از تاريخ ششم فروردين سال جاري به بهانه حمايت از «عبدربه منصورهادي» رييس جمهور مستعفي و فراري يمن، تجاوز نظامي به خاك اين كشور را آغاز كردند.

*آساق*3 *263 *1600 **1446