۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۹:۰۷
کد خبر: 81606557
T T
۰ نفر
لاریجانی:مانور ناشیانه سنای آمریكا تاثیری بر مذاكرات ندارد/تجاوز به یمن منطق جاهلیت است

تهران - ایرنا- رییس مجلس شورای اسلامی گفت: از نظر جمهوری اسلامی ایران چارچوب مذاكرات روشن است و مانورهای ناشیانه سنای آمریكا، كم ترین تاثیری در سرنوشت مذاكرات نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، علی لاریجانی در ابتدای جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس افزود: مجلس شورای اسلامی ضمن حمایت از تیم مذاكره كننده هسته ای، تحولات این دوره نگارش متن را با دقت رصد كرده و مراقبت تام خواهد داشت.

وی ادامه داد: مسوولان مربوطه نتایج مذاكرات را با نمایندگان مجلس در میان بگذارند و در یك هماهنگی عملیاتی بین قوای كشور، درباره آن تصمیم گیری خواهد شد.

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این برای یك كشور اسلامی زشت نیست كه در وسط مذاكرات هسته ای وزیر خارجه خود را به فرودگاه بفرستد و درخواست كند كه مذاكرات به نتیجه نرسد و وعده هایی همچون پایین آوردن قیمت نفت و سایر امور را بدهد؟ این خیلی تعجب آور است.

لاریجانی اضافه كرد: هزاران اما و اگر در این مذاكرات مطرح و بحث می شود، این ها به دست و پا افتادند كه آن را به هم بزنند، خب بهم بخورد، آیا شما بزرگ می شوید؟

وی افزود: ایران به سرعت به توسعه فناوری خود ادامه می دهد و ظرف چند سال آینده آمریكا و اقمار بیچاره آن را پشیمان می كند.

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تاسف بارتر از این رفتارها فضای شلوغ رفتاری آمریكایی ها در مساله هسته ای ایران است، چند سال درخواست كردند كه مذاكرات آغاز شود، تعهدات مختلف كردند نظیر قبول غنی سازی در ایران، امروز به دلیل ضعف در حالی كه نمی توانند شرایط داخلی خود را درست مدیریت كنند و كنگره عملا سنگی در آستین مذاكرات انداخته و سیستم اجرایی آمریكا را تهدید كرده است، حرف های قلدر مابانه می زنند.

لاریجانی خاطرنشان كرد: این جملات مسخره تكراری كه همه گزینه ها روی میز است، آن هم در این روزهای تحقیرشدگی قوه اجرایی حكومت آمریكا بیشتر به واكنشی ترمیمی از نظر روان و روح مسئولان آن دیار شباهت دارد تا دیپلماسی هوشمندانه، از نظر جمهوری اسلامی چارچوب مذاكرات روشن شده و این گونه مانورهای ناشیانه كمترین تاثیری در سرنوشت مذاكرات نخواهد داشت.



**تجاوز به یمن منطق جاهلیت است

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه با گرامی داشت سالروز مبعث پیامبر عظیم الشان اسلام(ص)، این پرسش را مطرح كرد كه آیا اكثر خشونت هایی كه آن روز جاهلیت و عصبیت مردم در جزیرة العرب حاكم كرده بود، امروز به نوع دیگری بر زندگی ملت های اسلامی حاكم نیست؟

لاریجانی افزود: آیا جنگی كه امروز سعودی ها علیه ملت مظلوم یمن ایجاد كرده اند و هزاران نفر را كشتند و زخمی كردند و زیرساخت های این كشور را از بین بردند و ده ها میلیون یمنی را در محاصره دارو و غذا قرار داده اند، با منطق كرامت و عزت بعثت نبوی تطابق دارد یا با منطق جاهلیت؟

وی اضافه كرد: باید گفت صد رحمت به جاهلیت، چون آن ها با لوازم آن روز ظلم و ستم محدودتری داشتند اما امروز به بركت بمب ها و سلاح های كشتارجمعی اهدایی آمریكا و فرانسه تا توانستند مردم یمن را كشتند و بی خانمان كردند.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: امروز باید دید كه این آقایان سعودی با كلام پیامبر(ص) كه فرمود: هان ای مردم، مسلمان حقیقتا برادر مسلمان است، خون و مال هیچ فرد مسلمانی بر هیچ فرد مسلمانی روا نیست، چه می كنند؟

لاریجانی این سوال را مطرح كرد كه رفتار سعودی ها برادری مسلمانی است یا دشمنی و كینه ورزی؟ و گفت: این سخن پیامبر(ص) چقدر پربهاست كه فرمود جبرئیل درباره هیچ چیز به اندازه دوری كردن از دشمنی با مردم به من سفارش نكرد. مگر این كه مسئولان سعودی همان سیاست امویان را در پیش گرفته باشند.

وی تاكید كرد: یكی از سیاست های شیطانی امویان برتری خلیفه و سلطان اموی بر رسول خدا(ص) بود، برای مثال حجاج به عبدالملك نوشت جانشین مرد در میان اهلش از فرستاده او به سوی آنان گرامی تر است. ای خلیفه، خلفا منزلت بالاتری از پیامبران دارند.

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: چطور یك مسلمان كه حاكم یك كشور اسلامی است حاضر می شود برای امیال قدرت طلبانه، عزت یك ملت مسلمان را بشكند و ناموس، جان و مال آن ها را محترم نشمرد؟ بعد هم یك عده كشور دیگر را نیز همراه خود كنند و تحت عنوان ائتلاف دروغین و با پرداخت پول و لابی گری، كشورهای قدرتمند را هم حامی خود كنند تا هرچه بیشتر بتوانند به مسلمانان یمن ظلم كنند؟

لاریجانی ادامه داد: با همه خباثت های سعودی ها علیه یمن اگر رژیم صهیونیستی به عربستان حمله كند، ایران از ملت مسلمان عربستان حمایت می كند.

وی اضافه كرد: ظاهرا دوران جدید، دوران جاهلیت مضاعف است كه بعثت از نو باید در آن محقق شود، آن ها مرتب حرافی می كنند كه ایران قصد سلطه بر منطقه دارد كه این هم از دروغ پردازی های آن هاست كه قصد دارند پشت آن پنهان شوند؛ در این سال های بعد از انقلاب كجا ایران به كشوری كوچك در منطقه دست اندازی و تجاوز كرد؟ این شماها بودید كه پشت سر صدام جمع شدید تا به ایران حمله كند و بعد گفتید كه ما اشتباه كردیم كه چند صد میلیارد دلار به صدام كمك كردیم.

عضو شورای عالی امنیت ملی افزود: حتی با همه این اقدام های ستمگرانه بعد از آن كه صدام به سعودی و كویت حمله كرد ما صدام را محكوم كردیم و علیه سعودی و كویت تلافی نكردیم. آیا این منطق بعثت بود كه رییس یك كشور اسلامی به رییس جمهوری آمریكا و وزیر دفاع آن ها بگوید و آن ها را تحریك كند كه سر مار را بزنید، سر مار در ایران است.

لاریجانی تاكید كرد: بركت مجاهدت مردم ایران در دفاع مقدس چنان بنیه دفاعی چه از نظر نیروی مجاهد نظامی و چه از نظر ساخت تجهیزات مهم نظامی در ایران به وجود آمد كه هیچ كشوری جرات تعرض به ایران را ندارد.

وی یادآور شد: سخن این است كه با این كارنامه سیاه، شما باز ادعا می كنید ایران سلطه گری كرده است؟ این كه ایران در برابر تجاوز رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان و غزه از حزب الله، حماس، جهاد و مقاومت حمایت كرد تا سیلی محكمی به رژیم صهیونیستی بزنند، سلطه طلبی بود یا ایجاد آبرو برای شما كه جزو كشورهای اسلامی هستید؟

رییس قوه مقننه گفت: این سلطه طلبی است یا كور كردن چشم فتنه اسرائیلی تا به شما كشورهای اسلامی گزندی وارد نكند؟

لاریجانی اضافه كرد: یك مسئول دیگر عربی كه از هلال شیعی سخن می گوید و فتنه ایجاد می كند، سعودی ها ادعا می كنند نفوذ معنوی ایران و قدرت نظامی ایران مخل حیات آن هاست؛ چرا چنین اشتباه محاسباتی دارید؟

وی تاكید كرد: ایران نه دنبال امپراتوری است و نه آن را درست می داند، ایران امپراتوری گری را مبانی جوهره بعثت نبوی می داند كه كرامت و عزت انسان ها متن آن است. اشتباه سعودی ها در این است كه بین نفوذ معنوی و سلطه گری فرق قائل نیستند همچنین سلطه گری بر قدرت نظامی و روحیه استعماری استوار است اما نفود معنوی بر جاذبه ویژگی الهام بخش.



**با دیپلماسی ساندویچی قلبی فتح نمی شود

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وقتی ملل مسلمان دیدند ایران در مقابل آمریكا طی 36 سال ایستادگی كرد، بزرگ ترین ضربه را به رژیم صهیونیستی زد در حالی كه سال ها این رژیم بر جغرافیای عربی سلطه پیدا كرده بودند. همچنین در مقابل تروریست های جنایتكار در عراق و سوریه ایستاد و آن ها این تفكر را می پسندند لذا ما از خدا می خواهیم شما هم چنین فكری را داشته باشید و در ملل اسلامی جاذبه پیدا كنید.

لاریجانی گفت: شما یك تشر به رژیم صهیونیستی بزنید، ببینید چقدر ما از شما حمایت می كنیم اما شما به جای حركت در مسیر مكتب نبوی و صیانت از حقوق مسلمانان و حفظ حرمت آن ها بر آمریكا و پول تكیه زدید و فكر می كنید با پول می توان فضیلت آفرید.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: یك روز به جان اخوان المسلمین می افتید و آن وضع را در مصر دامن زدید، یك روز به تروریست ها سلاح و پول می دهید تا در سوریه مردم را بكشند، یك روز به بحرین لشگركشی می كنید.

لاریجانی ادامه داد: امروز هم یمن را به خاك و خون می‌كشید، باید از خود سوال كنید چرا باید ملل مسلمان به این رفتارهای ناجوانمردانه جذب شوند؟ با پول ممكن است زبانی موقت بسته شود، ولی قلبی فتح نمی‌شود.

وی خاطر نشان كرد: به خاطر دارم در یكی از ادوار تبلیغات ریاست جمهوری، یكی از كاندیداها روبروی حسینیه ارشاد خیمه تبلیغاتی زده بود و به مردم ساندویچ می‌داد، عده‌ای از دانش‌آموزان به این محل رفتند و ساندویچ‌ها را خوردند و بعد هم به او رأی ندادند و این سوال برایشان ایجاد شد كه آیا كار درستی كرده‌اند؟ خلاصه تلاش برای جذب كردن دیگران با پول عبارت‌الاخرای همان دیپلماسی ساندویچی است.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن تسلیت شهادت حضرت امام موسی كاظم (ع) و تبریك بعثت پیامبر رحمت و عزت رسول‌الله محمدمصطفی (ص) گفت: مبعث كه تحقیقا بزرگترین روز در تاریخ بشریت است را به همكاران گرامی و مسلمانان تبریك و تهنیت عرض می‌كنم.

وی اضافه كرد: شاید بتوان دو هدف را در حقیقت بعثت برجسته كرد؛ یك ایجاد تحولی درونی و روحانی در انسان و قرار گرفتن انسان در مسیر انسان كامل، این قدم پایه‌ای مهم برای همه اهداف دیگر پیامبر (ص) محسوب می‌شد تا انسان جایگاه خلیفه‌الله را بازیابد و آن جز با تزكیه و توحید خالص تحقق نمی‌یابد.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاكید بر این كه دروس متنوع مدرسه نبوی هر كدام از هر وجهی جهت كرامت انسان و زندگی عزتمندانه اوست، گفت: اگر روح بعثت توحید خالص است از آن رو است كه انسان جز تكیه زدن بر مبدأ خلقت و كمال مطلق به استغنا نمی‌رسد.

لاریجانی اضافه كرد: اگر جهاد را پیامبر ركن ایمان قرار داد به نحوی كه فرمود اگر كسی حداقل در قلب خود حب به جهاد نداشته باشد و از دنیا برود، مثل منافق از دنیا رفته است، از آن رو كه بدون روحیه جهادی هر آدمی بصیرت نمی‌یابد و عزت پیدا نمی‌كند و جامعه‌ای هم كه لباس جهاد نپوشد به خواری مبتلا می‌شود.

وی تاكید كرد: اگر پیامبر بر وحدت امت اسلامی تاكید داشت و همه مسلمانان را چون دانه‌های شانه هم‌سرنوشت توصیف می‌كردند، حتی فرمود با پرواترین مردم كسی است كه جدال‌گری را گرچه و برحق باشد، رها كند، از آن جهت است كه عزت مسلمانان در گرو وحدت آنان است.

رییس دستگاه قانون گذاری اظهار داشت: كرامت آنان در همگرایی آنان محقق می‌شود، شاید كمتر واژه‌ای به اندازه احترام مسلمانان به یكدیگر و رعایت حقوق آنان در ادبیات اسلامی ما مورد تاكید قرار گرفته باشد.

لاریجانی یادآور شد: حرمت یك مسلمان در مكتب نبوی تا حدی است كه اهانت به مسلمان در حد جنگ با خدا محاسبه می‌شود؛ چرا كه تحقیر یك مسلمان، شكستن عزت و كرامت اوست، این موضع، آن قدر اهمیت دارد كه حتی شكسته‌شدن عزت مومن در مقابل والی بر حق نیز به نقد كشیده شده است.

وی ادامه داد: منطق بعثت در مقابل منطق جاهلیت است كه به جای عزت و كرامت انسان ها، سلطه گری و دیكتاتوری به عنوان قدرت ارزش می یابد و به جای برابری انسان ها، لگدمال كردن حرمت آنها، آبرو و مال و خون آنها جای باز می كند.

سیام**9121*د.ت*9132**1429
۰ نفر

سرخط اخبار سیاست