۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۹:۵۶
کد خبر: 81606643
T T
۰ نفر

700 كیلومتر خط آهن كشور در انتظار تولید ریل ملی

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۹:۵۶
کد خبر: 81606643
700 كیلومتر خط آهن كشور در انتظار تولید ریل ملی

اصفهان - ایرنا - مدیرعامل شركت راه ‌آهن جمهوری اسلامی اعلام كرد : حدود 700 كیلومتر خط آهن كشور در انتظار ریل گذاری با تولید ریل ملی توسط شركت ذوب آهن اصفهان است.

به گزارش ایرنا، مدیرعامل شركت راه‌آهن جمهوری اسلامی و معاون وزیر راه وشهرسازی در جریان بازدید عصر سه شنبه از پروژه تولید ریل ملی در كارخانه ذوب اهن اصفهان افزود: واردات ریل نه تنها ارز زیادی از كشور خارج می كند بلكه مشكلات دیگری نیز به همراه دارد اما تولید ریل در ذوب آهن این چالش قدیمی كشور را رفع می كند.

محسن پورسید آقایی، طرح تولید ریل در ذوب آهن اصفهان را بسیار عظیم و افتخارآمیز دانست و گفت: یكی از علل اصلی توسعه نیافتگی خط آهن در ایران،‌ تولید نشدن ریل در كشور و نیاز به واردات این محصول است كه مشكل بزرگی برای توسعه كشور محسوب می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی بازسازی خطوط راه آهن و توسعه حمل و نقل ریلی كشور را تنها با تولید ریل در ذوب آهن امكان پذیر دانست و گفت: ذوب آهن با وجود مشكلات مالی، سرمایه گذاری قابل توجهی در پروژه تولید ریل انجام داده كه با بهر برداری از این طرح بزرگ ، یك معضل اساسی برای توسعه خطوط ریلی و حمل و نقل كشور رفع می شود.

تفاهمنامه تولید ریل ملی در ذوب آهن اصفهان اوایل تیرماه 93 به امضای وزرای «صنعت، معدن و تجارت» ، «تعاون، كار و رفاه اجتماعی» و « راه و شهرسازی»، رسید.

تولید ریل uic60 توسط شركت سهامی ذوب آهن اصفهان مطابق برنامه زمان بندی از پیش تعیین شده، توسعه و نگهداری شبكه ریلی بین شهری، توسعه خطوط جدید، بهسازی، نوسازی و دو خطه كردن خطوط موجود و ایجاد خطوط پرسرعت، ریل راه آهن داخل شهری از مهمترین مفاد این تفاهمنامه است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین امضای این تفاهمنامه اظهار كرد: دولت برنامه جدی برای توسعه تولید ریل در كشور دارد چون تمام ریل مورد نیاز از خارج وارد می شود.

«محمد رضا نعمت زاده» افزود: ذوب آهن اصفهان با توجه به اینكه از لحاظ مواد اولیه بهترین شرایط را دارد و می تواند مواد فولادی را در حدی كه برای تولید ریل مناسب باشد تصفیه كند، مقدمات لازم جهت راه اندازی خط نورد را فراهم كند كه ان شاء الله در قالب برنامه پیش بینی شده به اجرا درخواهد آمد.

همزمان با امضای این تفاهمنامه وزیر راه و شهرسازی گفت: توسعه راه آهن و شبكه های ریلی در اولویت برنامه های كشور قرار دارد و احداث حدود 15 هزار كیلومتر راه آهن جهت ایجاد شبكه های جدید و بهبود و افزایش كارایی شبكه های موجود در دست اقدام است.

« عباس آخوندی» گفت: با توجه به اینكه هر كیلومتر راه آهن نیاز به 120 تن ریل دارد بنا بر این برای احداث 15 هزار كیلومتر راه آهن جدید، یك میلیون و 800 هزار تن ریل نیاز داریم.

وی تصریح كرد: اگر ذوب آهن طبق زمان مقرر( اوایل نیمه دوم امسال ) ریل مورد نیاز راه آهن را مطابق استاندارد های بین المللی تولید كند، ما نیز متعهد به خرید این محصول هستیم و لذا بازار خوبی برای این محصول ذوب آهن در داخل كشور وجود دارد.

*وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی نیز تفاهمنامه تولید ریل بین ذوب آهن و راه آهن جمهوری اسلامی را موجب توسعه و پیشرفت ذوب آهن و خدمت به صنعت حمل و نقل ریلی دانست.

«علی ربیعی» گفت: مطابق این تفاهمنامه سنگ آهن و زغال سنگ مورد نیاز این شركت تامین می شود و همچنین با حل مشكل معادن بافق امیدواریم بخشی از مشكلات ذوب آهن در این زمینه برطرف شود.

وی افزود: حضور سه وزیر در این مراسم اتفاقی نیست بلكه بخشی از تدبیر و تلاش دولت برای خروج اقتصاد كشور از ركود، افزایش تولید و ایجاد اشتغال می باشد.

به گفته مدیر ارشد مهندسی كارخانه ذوب آهن در جلسه های فنی در اصفهان با تیم كارشناسان آلمانی، جانمایی (layout) تجهیزات كارگاه ریل نورد 650 نهایی شد و برنامه زمان بندی پروژه برای تولید ریل ملی در حداقل زمان ممكن مورد بازبینی قرار گرفت.

«مهدی نصر» افزود: در این جلسه ها، فعالیت های مهندسی پروژه و اقدامات اصلاحی در خط تولید نورد سنگین (نورد 650) شركت جهت تولید ریل بر اساس استانداردهای بین المللی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت تا در راستای بومی سازی و اهداف اقتصاد مقاومتی نیز گام برداشته شود.

دكتر پورسید آقایی مدیرعامل شركت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نیز در جریان بازید روز سه شنبه از ذوب آهن اصفهان با اشاره به اینكه برنامه راه آهن جمهوری اسلامی در سال 94 ،‌حمل 6 میلیون تن بار برای ذوب آهن اصفهان است ، افزود : یكی از مهمترین وظایف راه آهن دركل دنیا مربوط به حمل مواد معدنی و فولادی است لذا تولید ریل در كشور تاثیر بسیاری بر توسعه صنعت فولاد كشور دارد .

سعد محمدی مدیرعامل ذوب آهن اصفهان نیز در این دیدار به تولید تیرآهن بال پهن در كنار تولید ریل در این شركت اشاره كرد و گفت : این پروژه موجب تنوع محصولات ذوب آهن شده و مانند پروژه تولید ریل ، مانع از خروج ارز از كشور می شود .

وی ركود در صنعت ساختمان ، پروژه های عمرانی و توقف مسكن مهر را موجب ایجاد مشكلاتی در فروش محصولات ذوب آهن اصفهان دانست و گفت : در این شرایط سخت ، كشورهای چین ،‌روسیه و اكراین نیز به دلایل سیاسی و اقتصادی ، اقدام به افزایش صادرات محصولات فولادی خود با قیمت پایین كرده اند .

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان ‌با اشاره به اینكه این شركت تنها فولادساز كشور با شیوه كوره بلند است و تولید فولاد با این روش هزینه انرژی بیشتری نسبت به روش احیاء مستقیم در ایران دارد گفت : با تمام این مشكلات برای افزایش تنوع سبد محصولاتمان باید سرمایه گذاری زیادی نیز در بخش های مختلف از جمله ریخته گری ، گوگردزدایی و غیره برای تولید ریل انجام دهیم .

به گزارش ایرنا، مدیر عامل شركت ذوب آهن اصفهان نیز پیش از این گفته بود: تولیدات ریل ملی این شركت با عنوان (UIC60) در سال 94 وارد بازار می شود.

«اردشیر سعد محمدی» با اشاره به تولید ریل u33 (مناسب برای سرعت كمتر از 160 كیلومتر) در ذوب آهن اظهار كرد: این محصول در سالهای گذشته تولید شد و در مسیرهای كوتاه كاربرد دارد اما در مسیرهای طولانی و حجم سنگین حمل و نقل، ریل UIC60 (مناسب برای سرعت های بالای 160 كیلومتر) مورد نیاز است.

سعد محمدی، مدت زمان اجرای خط جدید برای تولید ریل یاد شده را 14 ماه بیان كرد و گفت: در خط جدید برنامه هایی نیز در نظر گرفته شده است تا بتوان انواع ریل تا مقطع UIC85 را نیز تولید كرد.

شركت ذوب آهن اصفهان در سال 87 اقدام به تولید ریل U33 كرد و اكنون در حال ساخت خط نورد جدید برای تولید ریل UIC60 است.

این شركت با ظرفیت تولید 2.8 (دو و هشت دهم) میلیون تن انواع مقاطع فولادی ساختمانی و صنعتی در 45 كیلومتری جنوب غربی اصفهان قرار دارد.

1339 /1484
۰ نفر