۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۳:۵۹
کد خبر: 81607153
T T
۰ نفر
15 درصد از ظرفیت منطقه ویژه اقتصادی سرخس به فعلیت رسیده است

مشهد – ایرنا – مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: بعد از گذشت 18 سال از راه اندازی این منطقه 15 درصد از ظرفیت های بالقوه آن بویژه در خصوص زیرساخت های اقتصادی به فعلیت رسیده است.

احمد صادقی گلمكانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با اتمام احداث جاده جدید ترانزیتی كه به نقطه صفر مرزی تركمنستان متصل خواهد شد، 100 درصد ظرفیت منطقه ویژه اقتصادی سرخس به فعلیت می رسد.

وی بیان كرد: اكنون یكی از موانع صادراتی در مرز سرخس به سمت كشور تركمنستان محدودیت هایی است كه موجب تشكیل صف های طولانی از كامیون های ترانزیتی در گمرك می شود لذا با راه اندازی جاده یكطرفه ترانزیتی، با توجه به تكمیل زیرساخت های گمركی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس، اداره كل گمرك در آن مستقر می شود.

وی اظهار كرد: راه اندازی اداره كل گمرك در منطقه ویژه اقتصادی پس از بهره برداری جاده ترانزیتی تحول عظیمی را در بازرگانی شرق كشور ایجاد می كند لذا برای تسریع در این اقدام همكاری مردم سرخس و مسوولان شهرستان و استان ضروری است.

وی خاطر نشان كرد: صادرات كالا از سرخس توسط خط ریلی و جاده انجام می شود و به دلیل محدودیت های نظیر كمبود واگن و جاده نامناسب ترانزیتی صادركنندگان با مشكلات متعددی مواجه هستند كه با راه اندازی جاده ترانزیتی جدید و استقرار اداره كل گمرك در منطقه ویژه اقتصادی سرخس همه موانع صادراتی برطرف می شود.

وی با بیان اینكه برای رفع مشكل كمبود واگن صادراتی باید دولت و این منطقه راهكارهای لازم را اتخاذ نمایند، گفت: یك شركت لیتوانی و یك شركت ایرانی آمادگی خود را برای تامین واگن به منطقه ویژه اقتصادی سرخس اعلام كرده اند و مذاكرات لازم در این زمینه در حال انجام است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: كل واگن های صادراتی در كشور 800 واگن است كه حداقل باید به دو برابر افزایش یابد و از آنجا كه سرخس با كشورهای آسیای میانه مراوده دارد باید نسبت به تامین واگن باری اقدامات اساسی انجام گیرد.

صادقی گلمكانی ادامه داد: زیرساخت هایی كه در منطقه ویژه اقتصادی سرخس توسط آستان قدس رضوی ایجاد شده در مقایسه با مناطق مشابه كم نظیر است كه از جمله آن می توان به فرودگاه بین المللی الماس سرخس اشاره كرد كه به رغم اتمام ساخت و نصب تجهیزات هنوز در بعد مسافری و باری فعال نیست.

وی گفت: این فرودگاه از فرودگاه های درجه دو كشور به شمار می رود و امكانات مشابه فرودگاه اصفهان را دارد كه با راه اندازی حداقل قسمت حمل و نقل باری آن، مشكل اتلاف زمان برای ورود بار به شرق كشور از طریق هوایی برطرف می شود.

وی اضافه كرد: اكنون كالاهایی كه از كشورهای دیگر به سرخس منتقل می شوند ابتدا در فرودگاه پیام تخلیه و با پرواز دیگری به سمت سرخس وارد می شود.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: برای راه اندازی فرودگاه سرخس نیازمند همكاری مسوولان دولتی هستیم تا اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهند و از سرمایه گذاری كه آستان قدس رضوی در این فرودگاه انجام داده به نفع كشور بهره گرفت.

وی وجود ریل نرمال و عریض برای اتصال به ریل عریض كشورهای آسیای میانه از دیگر زیرساخت های فراهم شده در منطقه ویژه اقتصادی سرخس برشمرد و گفت: از 100 كیلومتر ریل در دست ساخت 32 كیلومتر آماده بهره برداری شده كه واگن های كشورهای بلوك شرق می توانند برای حمل و نقل كالا از آن بهره گیرند.

صادقی گلمكانی اظهار كرد: وجود مخازن غنی و سرشار از گاز طبیعی در جوار پالایشگاه بزرگ گاز شهید هاشمی نژاد (خانگیران) در 10 كیلومتری منطقه ویژه اقتصادی سرخس و همجواری با مخازن عظیم انرژی نفت و گاز آسیای میانه از دیگر مزیت های اقتصادی این منطقه به شمار می رود.

وی افزود: با همكاری وزارت نفت می توان از ظرفیت گاز مزبور برای راه اندازی واحدهای پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس با جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی بهره گرفت.

وی با اشاره به حق آبه منطقه ویژه اقتصادی سرخس از سد دوستی و غنی بودن منابع آب های زیرزمینی سرخس گفت: می توان از این مزیت ها برای راه اندازی صنایعی مانند فولاد و پتروشیمی در منطقه استفاده كرد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس اظهار كرد: وجود پست 400 كیلوولت در سرخس و نیروگاه 550 مگاواتی در منطقه یك زیرساخت مطلوب صادراتی است كه سایر شهرستان های خراسان رضوی فاقد آن می باشند.

صادقی گلمكانی افزود: هم اینك نیروگاه 550 مگاواتی برق شمس سرخس در زمینی به مساحت 40 هكتار ایجاد شده و 50 مگاوات برق تولید می كند كه در ماه های آتی این میزان تولید افزایش می یابد تا به 550 مگاوات برسد و در آن زمان قابلیت صادرات به كشورهای همجوار را خواهد داشت.

منطقه ویژه اقتصادی سرخس به دلیل موقعیت جغرافیایی خود كه در كانون كشورهای عضو 'اكو' قرار گرفته و همچنین بخاطر موقعیت راهبردی و جغرافیایی به عنوان دروازه طلایی ورود به كشورهای آسیای میانه، چین، روسیه و پل ارتباطی بازارهای مهم تجاری آسیای مركزی با كشورهای حوزه خلیج فارس در جنوب ایران، اروپا در غرب میهن اسلامی و كشورهای افغانستان و پاكستان در شرق سرزمین جمهوری اسلامی ایران است.

فعالیت منطقه ویژه اقتصادی سرخس همزمان با واقعه مهم و تاریخی افتتاح راه آهن مشهد - سرخس - تجن با حضور رهبران و نمایندگان بیش از 100 كشور جهان در سال 1375 آغاز شد.

این منطقه در فاصله 150 كیلومتری شرق مشهد و 15 كیلومتری شهر سرخس از شمال و شرق با كشور تركمنستان هم مرز است.

7489/1211
۰ نفر