۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۸:۲۳
کد خبر: 81607618
T T
۰ نفر
شهر يزد شاهدي موجود از تغيير و تحول معماري در پهنه هزار ساله است

يزد- ايرنا- كارشناس موسسه كراتر فرانسه گفت: شهر يزد يك شاهد موجود از تغيير و تحول معماري نه تنها در حال حاضر بلكه در پهنه زماني هزار ساله بوده كه سالم‌تر از ساير شهرهاي ايران باقي مانده است.

به گزارش ايرنا تيري جفري روز چهارشنبه در دومين نشست كارگروه ثبت جهاني بافت تاريخي يزد گفت: ما چند روزي بيشتر نيست كه در شهر يزد هستيم و چيزي كه در ارتباط با اين شهر بيان مي‌كنيم تنها به عنوان يك بازديد كننده از اين شهر است.

وي درباره شرايط ثبت جهاني يك شهر در ليست يونسكو گفت: براي اينكه يك شهري در اين ليست ثبت شود يك سري كارهايي را بايد از قبل انجام دهيم.

كارشناس موسسه كراتر فرانسه كه يك موسسه بين المللي حفاظت از بناهاي خشتي

است افزود: بايد نشان دهيم ارزش جهاني بي‌نظيري در اين شهر وجود دارد و اين شهر علاوه بر اينكه از اصالت برخوردار بوده يك شهر كامل و دست نخورده‌ است.

جفري ادامه داد: در مرحله بعد بايد پرونده‌اي ارائه شود كه توضيح دهد چطور شهر را اداره كرده و چه آينده‌اي براي شهر در نظر داريم.

اين كارشناس كه به عنوان مشاور كارگروه در اين جلسه شركت كرده بود خاطرنشان كرد: در واقع شش عامل از طريق يونسكو براي اينكه اين شهر ارزش جهاني دارد ارائه مي‌شود و در حال حاضر همه اين شش ارزش ارائه شده اما بايد ببينيم كه كدام يك از اين موارد با شهر يزد هماهنگ است.

وي گفت: شايد وجود پارچه بافي‌ها، نساجي ها و فرش بافي ها، اثري از زماني باشد كه اين شهر در مسير راه ابريشم قرار داشته است.

اين كارشناس آثار باستاني با اشاره به شاهكارهاي معماري جهان افزود: اين واقعا استثنايي است كه چنين آثار و ويژگي‌هايي در يزد وجود دارد.

جفري افزود: در دنياي كنوني كشورها به دنبال ساخت ساختمان‌هايي با مصرف انرژي صفر و نيز خانه هايي با كمترين مصرف آب هستند در حالي كه هر دو اين نكات در ساختمان‌هاي قديمي يزد وجود دارد.

وي ادامه داد: الان براي ساخت يك مترمربع بتن حداقل به دو متر مكعب آب نياز داريم اما براي ساخت يك متر مكعب از اين ساختما‌ن‌ها، كمترين ميزان مصرف آب استفاده مي شود.

كارشناس آثار تاريخي موسسه كراتر فرانسه با اشاره به برنامه‌هاي زيباي مذهبي يزد گفت: محرم بحث قوي در يزد است و مي‌توانيم عاشورا و عزاداري‌هاي يزد را پايه‌اي براي برنامه‌ريزي مديريت شهري و همچنين ثبت جهاني يزد قرار دهيم.

جفري در ادامه درباره بازديدها و عكس هاي تهيه شده از شهر يزد گفت: اين شهر به صورت صد در صد حفظ نشده ولي با نظرسنجي كه ما انجام داديم به نسبت سالم‌تر از ساير شهرها باقي مانده و هنوز قنات‌ها، آثار، آب انبار‌ها را مي‌توان ديد و خيابان‌ها، خانه‌ها و بخش‌ كوچكي از حصار ديوار قديمي شهر و بازار آن هنوز آثار حيات را دارند.

وي ادامه داد: خانه‌هاي بسيار زيبايي كه به اصطلاح در مناطق فقيرنشين است اما الان هيچ شخص اعياني نمي‌تواند چنين خانه‌اي بسازد و اين يكي از مهمترين ويژگي‌هاي يزد به حساب مي‌آيد ضمن آنكه خوشبختانه مردم هنوز در اين بافت زندگي مي‌كنند، توريست هم هست و شايد در آينده به تعداد توريست‌هاي يزد اضافه شود.

اين كارشناس با اشاره به وجود دانش سنتي معماري در شهر يزد نيز تصريح كرد: هنوز اين افراد مي‌توانند ساختمان‌ها را به روش سنتي و قديمي بسازند البته شايد اينها افزاد جزو آخرين‌ها باشند.

وي همچنين با اشاره به برخي مشكلات و تصاوير گرفته شده از بافت تاريخي يزد گفت: در بحث يكپارچه بودن و اصالت داشتن، چند مشكل وجود دارد كه خانه هاي در حال تخريب و مرمت هاي غيراصولي دو مورد آنهاست.

جفري ساخت و سازهاي نازيبا و بي ارتباط با بافت تاريخي و قديمي و بلند در شهر افزود: وقتي چشم را در اين عرصه برمي‌گردانيم، مي‌بينيم كه يك طرف زيباست اما در طرف ديگر نازيبايي‌ها و زشتي‌هايي وجود دارد كه چشم را اذيت مي‌كند و ديدن چنين منظره‌اي جاي تاسف دارد.

كارشناس آثار تاريخي موسسه كراتر فرانسه ادامه داد: وقتي توريست ها و گردشگران اين بناهاي بلند را مي بينند كه چگونه جلوي منظر زيباي بافت تاريخي را گرفته مي‌گويند كه تبليغ‌هاي انجام شده در ارتباط با اين شهر واقعيت ندارند.

وي تاكيد كرد: البته جاي اميدواري هست و نمي توان گفت كه وضعيت فاجعه‌بار است و مي‌توان با يك سري تمهيداتي كه انديشيده مي‌شود، جلوي اين تغييرات حداكثري را گرفت و به يك تغييرات حداقلي بسنده كرده و جلوه شهري را بازسازي كرد.

استان يزد 2270 هكتار بافت تاريخي دارد و شهر يزد به عنوان نخستين شهر خشت خام و دومين شهر تاريخي جهان داراي بافت تاريخي به مساحت عرصه 743 هكتار و مساحت حريم پنج هزار هكتار در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.

يزد گنجينه اي از هنر، فرهنگ و تمدني ايراني را در خود دارد كه از آن جمله مي توان به بناهاي مذهبي، بقعه، مساجد، حسينيه ها، زيارتگاههاي زرتشتيان، خانه هاي تاريخي، آب انبارها، باغ هاي تاريخي ، بادگيرها و بازارچه ها اشاره كرد.

قرار است بافت تاريخي شهر يزد در سال 2016 به عنوان نماينده ايران براي ثبت جهاني به يونسكو معرفي شود.

موسسه مطالعاتي و حفاظتي معماري گلي كراتر وابسته به دانشگاه گرونوبل فرانسه و فعال در ترويج معماري خشتي است.

اين موسسه در زمينه تكميل پرونده ثبت جهاني براي ارسال به يونسكو با ميراث فرهنگي همكاري مي كند.ك/3

1968/ 6197