سرمایه گذاران مشتاق برای ورود به بازار ایران /عدم آشنایی مانعی درجذب سرمایه گذاری است

لندن – ایرنا- 'علی نقوی' مدیرعامل مركز مالی ایران با اشاره به برنامه ریزی و تلاش های صورت گرفته برای جذب سرمایه های خارجی، گفت: عدم آشنایی با قوانین و مقررات و ظرفیت های ایران همچنان از جمله مهمترین موانع برای جذب سرمایه گذاری خارجی بشمار می آید.

وی در حاشیه نخستین دوره آموزش' اوراق مشتقه و بازارهای مالی جهان' برای مدیران عامل و اعضای هیات مدیره شركت های مهم كارگزاری ایران، در لندن، به ایرنا گفت: به رغم تلاش های صورت گرفته، بسیاری از سرمایه گذاران خارجی اطلاعات و دانش كافی در مورد ظرفیت ها و توانایی بالقوه اقتصادی ایران ندارند .

علی نقوی با اشاره به اشتیاق زیاد سرمایه گذاران خارجی به ویژه سرمایه گذاران اروپایی برای ورود به بازار ایران پس از رفع تحریم ها، اضافه كرد: به رغم اینكه قوانین و مقررات در ایران برای سرمایه گذاری خارجی بسیار خوب دیده شده است اما هنوز خیلی از سرمایه گذاران خارجی اطلاعاتی راجع به این مقررات نداشته و حتی نمی دانند چطور در ایران می توانند كد معاملاتی بگیرند.

وی افزود: در حال حاضر خیلی از شركت های خارجی كه علاقه مند هستند وارد بازار ایران شوند، بدرستی نمی دانند از كجا باید شروع كنند و ایران چه فرصت هایی تازه ای حاضر است در اختیار آنها قرار دهد .

نقوی اضافه كرد: این در حالی است وقتی یك سرمایه گذار خارجی می خواهد وارد ایران شود، باید با قوانین و مقررات، وضعیت اقتصادی و ظرفیت های آن كاملا آشنا باشد و مركز مالی ایران به همین دلیل در حال برنامه ریزی های لازم است تا ضمن ارایه اطلاعات به سرمایه گذاران خارجی؛ به آنها آموزش های لازم را داده و با وضعیت صنعت و بازار سرمایه در ایران آشنا كند.

وی با بیان اینكه در سه و چهار ماه گذشته هیات های خارجی زیادی به ایران آمده اند، گفت: آنها علاقه مند به سرمایه گذاری در بازار سرمایه كشورمان هستند و قصد دارند با جمع آوری اطلاعات لازم ، پس از لغو تحریم ها بتوانند به صورت فعال وارد شوند.

مدیر عامل مركز مالی ایران افزود: بازار سرمایه ایران در یك دهه گذشته رشد بسیار خوبی داشته و قوانین و مقررات حاكم بر بازار سرمایه ایران نیز با تغییرات صورت گرفته در آن در سال 84، جزو مدرن ترین قوانین بازارهای مالی جهان است.

وی افزود: در طی این سال ها، نهادهای مالی زیادی برای توسعه بازار سرمایه كشور تاسیس شده و در حال حاضر این فرصت فراهم گردیده است كه با استفاده از ابزارهایی كه در بازار سرمایه ایران هست، بتوانیم سرمایه گذاران خارجی زیادی را جذب كنیم.

علی نقوی اضافه كرد: در پرتو تغییر و تحولات صورت گرفته الان این امكان وجود دارد كه سرمایه گذاران خارجی بیایند سهام شركت های ایرانی را به صورت یكجا در بازار سهام ایران بخرند و یا از طریق صندوق های سرمایه گذاری و ارزی اقدام كنند.

وی افزود : با توجه به فراهم شدن زیرساخت های نرم افزاری لازم در ایران، این سرمایه گذاران می توانند معاملات خودشان را حتی به صورت چند ارزی انجام دهند .

علی نقوی اضافه كرد: براساس برنامه ریزی های در حال اجرا، زیرساخت های لازم برای اینكه شركت ها بتوانند همزمان سهام شان را در بورس های داخلی و خارجی معامله كنند، در حال آماده شدن است.

وی گفت: امیدواریم كه در آینده نزدیك شركت های ایرانی بتوانند در بورس های خارجی پذیرش شوند وشركت های خارجی نیز بتوانند در بورس ایرانی پذیرش شوند كه البته یكی از الزامات این كار اجرای استانداردهای حسابداری بین المللی است كه بر همین اساس، شركت های ایرانی ملزم شده اند تا دو سال آینده این استانداردها را در شركت های خود پیاده سازی كنند .

نقوی با اشاره به اهمیت آگاهی سرمایه گذاران خارجی از ظرفیت ها اقتصادی ایران، افزود: براساس برنامه ریزی انجام شده قرار است در سایت های ایرانی به زبان انگلیسی فرصت های جدید سرمایه گذاری در ایران معرفی شود و این كار در سایت مركز مالی ایران و یا سایت های دیگر صورت خواهد گرفت.

وی با تاكید بر لزوم آگاهی داشتن سرمایه گذاران خارجی از جزییات اطلاعات مربوط به سرمایه گذاری شان، گفت : این كار باید با یك استاندارد مناسب صورت داد ضمن اینكه با توجه به اهمیت آشنایی سرمایه گذاران با مقررات حاكم بر بازار سرمایه ایران، علاقه مند هستیم كه آموزش های لازم را در این زمینه به سرمایه گذاران خارجی بدهیم .

نقوی با اشاره به تلاش های جاری برای شناسایی و رفع موانع موجود در راه سرمایه گذاری خارجی در ایران، اضافه كرد: سازمان بورس و اوراق بهادار برنامه ریزی خیلی جدی در این زمینه شروع كرده و در همین راستا یك كمیته سرمایه گذاری خارجی با هدف بررسی این مشكلات ایجاد كرده است .

نقوی اضافه كرد: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته قرار است در شهریور ماه آینده یك همایش با حضور فعالان مالی دنیا به منظور هم اندیشی دراین زمینه در تهران برگزار شود.

وی همچنین بررسی زیرساخت سامانه معاملات، افشای اطلاعات مالی شركت های ایرانی به زبان خارجی از جمله دیگر اقداماتی نام برد كه به منظور جذب بیشتر سرمایه گذاری خارجی در حال انجام شدن است .

وی گفت : در كنار ارایه اطلاعات و آموزش به طرف های خارجی، فعالان اقتصادی ایرانی نیز بایستی با بازارهای جهان آشنا شده و اركان آن را خوب بشناسند تا بتوانند در قالب این روابط ، ارتباطاتشان را تقویت كنند.

مدیر عامل مركز مالی ایران تصریح كرد: لازمه ارتباطات بین الملل و توسعه روابط بین المللی، آموزش است و همین دوره آموزشی در لندن كه مرتبط با بازارهای مالی جهانی و انواع بورس های و ابزار های روز بورس های دنیا می باشد، در همین راستا انجام شده است.

وی افزود: اعتقاد ما این است كه با علاقه مندی كه در سرمایه گذاران خارجی برای حضور در ایران وجود دارد ، با رفع تحریم ها، سرمایه گذاری خارجی زیادی وارد بازار كشور خواهند شد و نیاز است كه فعالان ایرانی از هم اكنون آمادگی لازم را بدست آورند .

نقوی افزود: با توجه به اینكه انگلستان یكی از مركز اصلی مالی دنیا است و از این نظر بسیار پیشرفته است، این كشور را برای محل آموزش در این دوره انتخاب كرده ایم تا از تجربیات اساتید اینجا استفاده می كنیم با این هدف كه در بعد از تحریم ها شركت فعال ایرانی مثل كارگزارها ، بانك ها و بیمه ها اگر بخواهند ارتباطات بین المللی خود را تقویت كنند، بدانند از چه مكانیزم ها و ابزارهایی باید استفاده كنند و یا با چه ابزار هایی سرمایه گذاران خارجی را جذب كنند.

وی همچنین اضافه كرد: بازار سرمایه گذاری ایران، از بازارهای بكر و جذاب دنیا است و با نرخ بازده مناسبی كه در سال های گذشته داشته است پیش بینی می شود با لغو تحریم ها سرمایه گذاران خارجی زیادی وارد بازار ایران شوند.

نقوی اضافه كرد: در همین حال برخی از شركت های ایرانی نیز ابراز تمایل كرده اند كه در بورس های خارجی از جمله بورس لندن عضو شوند و ما دراین زمینه نیز در حال برنامه ریزی و ارایه آموزش های لازم به طرف های ایرانی هستیم و طبعا هرچه این ارتباطات تقویت شود ، بازار بورس ایران توسعه بیشتری خواهد یافت.

وی گفت: ما در بهمن ماه گذشته یك دوره ویژه آموزشی برای كارگزارهای ایرانی در سوئیس برگزار كردیم وعلاوه بر دوره آموزشی كنونی در لندن قرار است دو دوره دیگر تا آخر تابستان، یك دوره ویژه كارگزاران و یك دوره ویژه بانك ها ، در انگلستان برگزار شود كه برنامه ریزی ها آن نیز صورت گرفته است ضمن اینكه مذاكراتی صورت گرفته است كه اساتیدی انگلیسی برای آموزش كارشناسان و كارگزارهای ایرانی بتوانند به ایران بیایند .

نخستین دوره آموزش' اوراق مشتقه و بازارهای مالی جهان' برای مدیران عامل و اعضای هیات مدیره شركت های كارگزاری ایران روز چهارشنبه در لندن، گشایش یافت.

به گزارش ایرنا، در این دوره آموزشی كه توسط مركز مالی ایران و با همكاری شعبه لندن شركت كارگزاری مهرآفرین برگزار می شود ، ده تن از مدیران عامل واعضای هیات مدیره شركت های كارگزاری ایران حضور دارند .

'علی نقوی' مدیر عامل مركز مالی ایران دراین خصوص نیز، گفت: در این دوره آموزشی، مدیران عامل و اعضای هیات مدیره شركت های كارگزاری ایران با مباحث پیشرفته مرتبط با اوراق مشتقه آشنا شده و نقش بازارهای مالی بین المللی را در دوره تخصصی اقتصاد جهانی می آموزند.

وی افزود: این دوره آموزشی با هدف توسعه فعالیت های بین المللی بازار سرمایه ایران و همكاری با نهادهای مالی بین المللی طراحی شده است كه با استقبال مناسبی از سوی شركت های كارگزاری روبرو شده است.

نقوی اضافه كرد: با توجه به استقبال صورت گرفته از سوی شركت های سرمایه گذاری ، بانك ها و نهادهای فعال در بازار سرمایه ، بزودی دوره های متنوعی طراحی و اجرا خواهد شد .

مركز مالی ایران به عنوان بازوی اصلی آموزشی و تحقیقاتی بازار سرمایه، با هدف تزریق نگرش علمی و كاربردی به بازارهای مالی و اثربخشی در آموزش‌ها و پژوهش‌های كاربردی و به دنبال تصویب و اجرای برنامه چهارم توسعه اقتصادی و فرهنگی بازارهای مالی و با توجه به نیاز به تمركز آموزش و تحقیقات متعدد در زمینه بازارهای مالی در سال 1387 تاسیس شده است.

شركت بورس اوراق بهادار تهران، شركت بورس كالای ایران، شركت بورس انرژی، شركت فرابورس ایران و شركت سپرده‌گذاری مركزی اوراق بهادار و تسویه وجوه از سهامداران مركز مالی ایران هستند .

شركت كارگزاری مهر آفرین نیز در راستای ارتباطات بین المللی خود در فروردین ماه سال 1393 میلادی دفتر خود را در لندن افتتاح كرده و برنامه های اموزشی را نیز با همكاری مركز مالی ایران پایه ریزی كرده است.

اروپام**3**1552

سرخط اخبار جهان