۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۴۳
کد خبر: 81608365
T T
۰ نفر

خارج كردن تومور از قلب نوزاد یك ماهه در اصفهان

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۴۳
کد خبر: 81608365
خارج كردن تومور از قلب نوزاد یك ماهه در اصفهان

اصفهان- ایرنا- توموری كه در قلب نوزادی یك ماهه جا خوش كرده بود، در یك عمل جراحی نادر در اصفهان با موفقیت برداشته و خارج شد.

فوق تخصص جراحی قلب بیمارستان شهید چمران اصفهان روز پنجشنبه در این باره به ایرنا گفت: این تومور در دوران جنینی و قبل از تولد در قلب این نوزاد رشد كرده بود اما به موقع توسط پزشكان تشخیص داده شد.

دكتر حمید بیگدلیان با اشاره به اینكه این تومور باعث انسداد ورید اجوف تحتانی قلب نوزاد شده بود، افزود: عمل جراحی قلب در سنین پایین بویژه نوزادان بسیار مشكل و نادر و با ریسك و خطر بالایی همراه است.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت نوزاد، رشد سریع تومور و خطر انسداد شریان های قلب، تصمیم به عمل جراحی در یك ماهگی گرفتیم.

این پزشك جراح با بیان اینكه این ناهنجاری و رشد تومور در جنین داخل شكم مادر از موارد نادر در دنیا است، خاطر نشان كرد: وجود تومور قبل از تولد نوزاد، توسط دكتر صبری فوق تخصص قلب اطفال و رئیس دانشكده پزشكی اصفهان با استفاده از روش اكو كاردیو گرافی تشخیص داده شده بود.

بیگدلیان با اشاره به اینكه در آزمایش نمونه پاتولوژی، تومور از نوع خوشخیم گزارش شد، گفت: وضعیت عمومی این نوزاد به نام امیر عباس محمدی، مطلوب و از بیمارستان ترخیص شده است.

این پزشك در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در باره علل رشد تومور در جنین قبل از تولد توضیح داد: برای این موضوع چند علت می تواند وجود داشته باشد.

وی از مهمترین این علت ها را عفونت های زنانگی در حین بارداری، در معرض اشعه قرار گرفتن، مصرف دارو بویژه داروهای مغز و اعصاب، مواد غذایی غیر استاندارد، آلودگی هوا و عوامل ژنتیكی عنوان كرد.

قلب یكی از اعضای مهم بدن است كه حتی یك لحظه كار نكردن آن، باعث مرگ فرد می شود.

در طول عمل جراحی قلب باز، قفسه سینه بیمار توسط پزشك جراح شكافته می شود تا دسترسی جراح به قلب بیمار به صورت مستقیم انجام گیرد.

مركز آموزش درمانی شهید دكتر چمران زیر پوشش دانشگاه علوم پزشكی اصفهان بطور تخصصی در زمینه بیماری های قلب و عروق فعالیت می كند.

ت/3011/ 6508
۰ نفر