۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۳:۰۷
کد خبر: 81608420
T T
۰ نفر

آیین شستشوی خانه خدا با گلاب قمصر ثبت جهانی می شود

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۳:۰۷
کد خبر: 81608420
آیین شستشوی خانه خدا با گلاب قمصر ثبت جهانی می شود

كاشان – ایرنا - معاون استاندار اصفهان و فرماندار كاشان گفت: آیین شستشوی خانه خدا با گلاب قمصر، بصورت مشترك بین ایران و عربستان در میراث معنوی ناملموس یونسكو ثبت جهانی می شود.

ابوالفضل صدرائیه روز پنجشنبه در حاشیه برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه كتاب تهران در غرفه گل محمدی كاشان در جمع خبرنگاران افزود: آیین گلابگیری برای شستشوی خانه كعبه با شرایط خاص انجام می شود و متفاوت با آیین های معمولی گلچینی و گلابگیری در منطقه كاشان است.

وی اظهار داشت: شستشوی خانه خدا با گلاب ناب قمصر و آب زمزم افتخاری برای مردم منطقه كاشان می باشد.

وی تصریح كرد: صنعت گل و گلاب برای منطقه كاشان علاوه بر ایجاد فرصت های اقتصادی، در زمینه های فرهنگی، پژوهشی و علمی نیز كارآیی دارد.

وی با بیان اینكه آیین گلابگیری یك میراث فرهنگی و معنوی كاشان است، گفت: با تغییر رویكردها در معرفی گل و گلاب كاشان تلاش كردیم تا این میراث را در نمایشگاه كتاب بعنوان بزرگترین رویداد فرهنگی ایران در معرض عموم مردم قرار دهیم.

صدرائیه خاطر نشان كرد: باید از همزمانی آیین گلابگیری و برگزاری نمایشگاه كتاب در اردیبهشت ماه استفاده و با ایجاد غرفه هایی در زمینه گلابگیری وگلاب این میراث تاریخی و معنوی كاشان را برای بازدیدكنندگان بیشمارش معرفی كرد.

شهرستان كاشان با یكهزار و 700 هكتار سطح زیر كشت گل محمدی و تولید سالانه هفت هزار تن گل در گلستان های بخش های قمصر، برزك، نیاسر، جوشقان و كامو و بخش مركزی بعنوان مهمترین مركز تولید گل محمدی و گلاب در كشور مطرح است.

این شهرستان دارای 25 كارخانه صنعتی و یكهزار و 500 كارگاه سنتی و بیش از سه هزار و 500 دیگ گلابگیری است كه در حال تولید گلاب، عرقیات گیاهی، اسانس و عطر گل محمدی بوده و زمینه اشتغال 10 هزار بهره بردار را فراهم آورده است.

در زمان كاشت، داشت و برداشت این آمار به 22 هزار نفر افزایش می یابد.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران از 16 تا 26 اردیبهشت در مصلای امام خمینی (ره) با شعار «خواندن، گفت وگو با جهان» برپاست.

7565/ 6508