۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۵:۲۷
کد خبر: 81608635
T T
۰ نفر
نظرشوراي نگهبان درباره طرح اصلاح موادي از قانون آيين‌نامه داخلي مجلس

تهران- ايرنا- شوراي نگهبان نظر خود را در مورد طرح اصلاح موادي از قانون آيين‌نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي اعلام كرد.

به گزارش ايرنا از اداره كل روابط عمومي شوراي نگهبان، طرح اصلاح موادي از قانون آيين‌نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي مصوب جلسه سي‌ام فروردين ماه يكهزار و سيصد و نود و چهار مجلس شوراي اسلامي در جلسات شوراي نگهبان مورد بحث و بررسي قرار گرفت كه نظر اين شورا به شرح زير اعلام مي‌شود:

1- در ماده 2 موضوع الحاق ماده 145 مكرر، نظر به اين كه منظور از نمايندگان مجمع تشخيص مصلحت نظام و شوراي نگهبان روشن نيست و همچنين مشخص نيست آيا حضور نمايندگان مذكور الزام‌آور است يا خير؟ ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

2- اطلاق ماده 8 موضوع الحاق ماده 154 مكرر، با توجه به تبصره 2 ماده 145، نسبت به مواردي كه مصوبه به تصويب كميسيون نرسد و يا نظر مخالف و موافق در مورد جزء جزء و نيز پيشنهادات نمايندگان استماع نشود، اشكال دارد. به علاوه نظر به اينكه از اصول متعدد قانون اساسي شورائي بودن امور مجلس استفاده مي‌شود، لازم است رأي‌گيري در خصوص هريك از مواد و اجزاء طرح يا لايحه به صورت انحلالي انجام گيرد.

همچنين در مواردي كه طرح يا لايحه شامل مواد و اجزاء متعدد كثيري مي‌باشد، تصويب مجموعي و كل آن با عنايت به تعداد مخالفين و موافقين و زمان مقرر براي آنان از اين جهت نيز واجد اشكال مي‌باشد.

مضافاً از آنجا كه مستفاد از اصول قانون اساسي مربوط به شوراي نگهبان، اين شورا موظف است عدم مغايرت هريك از قوانين را پس از تطبيق جزء جزء آنها به صورت انحلالي با شرع و قانون اساسي مورد بررسي قرار دهد، اطلاق آن در مواردي كه در مهلت مقرر بررسي و اظهارنظر به نحو مذكور امكان پذير نباشد، مغاير قانون اساسي است.

سيام**7261**1440
۰ نفر