۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۲۲:۱۹
کد خبر: 81611585
T T
۰ نفر
سفير تركمنستان در ايران: توسعه تجارت با ايران مدنظر ماست

گرگان - ايرنا - سفير تركمنستان در ايران با اشاره به علاقه مندي دولت متبوعش براي توسعه روابط اقتصادي و تجارت با كشورمان بويژه از طريق استان گلستان پيش بيني كرد: حجم مبادلات گلستان و تركمنستان در سال جاري به 60 ميليون دلار افزايش يابد.

بر اساس اعلام روز يكشنبه اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي گلستان، احمد قربان اف در نشستي با رييس اتاق بازرگاني گلستان در گرگان ديدار ضمن اشاره به احداث خط آهن ايران - تركمنستان - قزاقستان اظهار كرد: احداث اين خط ريلي مي تواند ضمن كاهش هزينه هاي جا به جايي كالا از طريق هوايي، حجم تبادلات را نيز افزايش دهد.

وي با تأكيد بر همكاري هاي دوجانبه در پاسخ به درخواست رييس اتاق بازرگاني گلستان گفت: در خصوص ويزا نمي توانيم قوانين را تغيير دهيم اما در نظر داريم در منطقه آقاجان كه منطقه اي توريستي در بالكان است درها را باز بگذاريم و ويزا را حذف كنيم.

وي ادامه داد: مطمئن باشيد كليه نظرات و پيشنهادهاي شما را به دولت تركمنستان انتقال داده و در جهت حل مشكلات گام خواهيم برداشت.

سفير تركمنستان در ايران افزود: مي دانيم كه استان گلستان منطقه اي كشاورزي است و محصولات خوبي توليد مي كند كه ما مي توانيم در اين زمينه هم وارد شويم.

قربان اف ضمن تقدير از دعوت اتاق بازرگاني گلستان براي سفر به اين استان گفت: شخصا علاقه مند به حضور در اين جلسه بودم كه خوشحالم اين مهم محقق شد.

همچنين رييس اتاق بازرگاني گلستان در اين جلسه اظهار كرد: پس از 20 سال استقلال كشور تركمنستان و همسايگي با استان گلستان و خواهرخواندگي بين شهرهاي گنبدكاووس و نفتداغ، وجود قوم بزرگ تركمن در منطقه گلستان و همچنين مراودات بالاي تجاري گلستان و تركمنستان، ايجاد سركنسولگري تركمنستان در گرگان خواسته منطقي و بجايي به نظر مي رسد.

رمضانعلي بهرامي با اشاره به افتتاح خطوط ريلي ايران - تركمنستان - قزاقستان، گفت: اين خط آهن مي تواند از بار ترافيكي زميني در مرز كم كند.

وي ضمن اشاره به تفاهم نامه هاي امضاء شده في مابين گفت: تفاهم نامه ها بايد عملياتي و اجرايي شوند و وظيفه داريم درخصوص عملياتي شدن آن ها پيگيري هاي لازم را انجام دهيم.

رييس اتاق بازرگاني گلستان افزود: صدور ويزا و رواديد براي تجار و بازرگانان و همچنين هيات هاي تجاري بسيار مشكل است كه اميدواريم دولت تركمنستان در جهت رفع اين مشكل تلاش كند.

بهرامي ضمن اشاره به فصل برداشت محصولات كشاورزي در گلستان گفت: گلستان اين امكان را دارد كه محصولاتي با كيفيت بالا و هزينه پايين تر به تركمنستان صادر كند.

در ادامه اين جلسه كه اعضاي هيات رييسه و هيات نمايندگان و جمعي از تجار و بازرگانان فعال در حوزه كشور تركمنستان حضور داشتند، حضار به بيان فرصت ها، نظرات و مشكلات موجود در جهت مراودات بين دو كشور پرداختند.

3039/6159/6203