انتظار ما تداوم نقش فعال و مثبت ایران در سیكا است/ ولایتی دوست دیرینه ملت چین

پكن - ایرنا دبیركل اولین اجلاس سالانه سازمان های غیردولتی و مطالعاتی كشورهای عضو «سیكا» با اشاره به چالش‌های پیش رو در قاره آسیا، خواستار تداوم نقش فعال و مثبت ایران در اجلاس پیش رو شد.

«لیو یو خه» كه روز شنبه به منظور استقبال از دكتر علی اكبر ولایتی رئیس مركز تحقیات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیات همراه به فرودگاه پكن آمده بود در گفت وگو با خبرنگار ایرنا خاطرنشان كرد: جمهوری اسلامی ایران همواره نقشی فعال در مجامع و نشست های بین المللی به ویژه اجلاس سیكا ایفا نموده و انتظار امروز ما هم تداوم همان روند است.

وی با با ابراز خرسندی از حضور هیات ایرانی در چین یادآور شد: ورود هیات ایرانی برای شركت در اجلاس نهادهای غیردولتی و مطالعاتی سیكا برای ما كه ایران را كشوری تاثیرگذار در منطقه می‌دانیم، اهمیت زیادی دارد.

او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود از «ولایتی» به عنوان دوست قدیمی ملت چین و فردی كه برای توسعه روابط ایران و چین پس از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت نموده نام برد و خواستار نقش فعال وی در اجلاس پیش رو شد.

«لیو یو خه» ادامه داد: با شناختی كه از آقای ولایتی داریم، انتظار ما این است كه ایشان همانند گذشته نقش مثبت و ارزشمند خود را در راستای برگزاری هر چه بهتر این اجلاس ایفا نمایند.

وی اظهار داشت: اولین اجلاس سالانه سازمان های غیردولتی و مطالعاتی كشورهای عضو «سیكا» كه طی روزهای چهارم و پنجم خرداد ماه (دوشنبه و سه شنبه) در شهر پكن برگزار می‌شود، در راستای تحقق پیشنهاد سال گذشته «شی جین پینگ» رئیس جمهوری این كشور در اجلاس سران سیكا در شانگهای چین صورت می گیرد.

وی ادامه داد: شرایط ویژه ای كه قاره آسیا امروز دچار آن شده، ضرورت برگزاری نشست های مشترك میان كشورهای عضو جهت پیدا كردن راهكارهای موثر در مقابله با چالش های پیش رو را بیش از پیش خاطر نشان می نماید.

او ابراز امیدواری كرد كه شركت كنندگان در اولین اجلاس سازمانهای غیردولتی سیكا در پكن بتوانند برای چالش های قاره كهن روش های مناسب و تدابیر لازم را بیابند.

دبیركل اولین اجلاس سالانه سازمان های غیردولتی و مطالعاتی كشورهای عضو «سیكا» تصریح كرد كه پیشبرد همكاری میان كشورها و تحقق صلح در سراسر دنیا دیگر وظیفه تنها دولت ها و سازمانهای دولتی نیست، بلكه در این راه، سازمانهای غیردولتی نیز مسوول بوده و باید مشاركت فعال و جدی تری در آن داشته باشند.

اولین اجلاس سالانه سازمان های غیردولتی و مطالعاتی كشورهای عضو «سیكا» با عنوان «تعامل و تدابیر اعتمادسازی در آسیا» از روز دوشنبه هفته جاری (4 خرداد) به مدت دو روز در شهر پكن برگزار می شود و دكتر ولایتی رییس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام در كنار ملاقات های خود با برخی مقامات این كشور و همچنین بازدید از مراكز مطالعاتی و پژوهشی و برخی از بخش های اقتصادی ، در این اجلاس سخنرانی خواهد كرد.

حدود 200 نفر از اعضای دولت های عضو، سیاستمداران، سفرای خارجی مقیم چین و همچنین كارشناسان بین المللی در نشست دو روزه شركت دارند.

آساق*1597

سرخط اخبار جهان