۱۰ خرداد ۱۳۹۴، ۱۴:۴۸
کد خبر: 81629495
T T
۰ نفر
پاكستان و آمريكا سومين دور مذاكرات راهبردي را برگزار مي كنند

اسلام آباد – ايرنا – اعزاز احمد چودري قائم مقام وزارت امور خارجه پاكستان امروز(يكشنبه) در راس يك هيات ديپلماتيك و با هدف شركت در سومين دور مذاكرات راهبردي با آمريكا، عازم واشنگتن شد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، سومين دور مذاكرات راهبردي پاكستان و آمريكا روزهاي سه شنبه و چهارشنبه هفته جاري و با موضوع همكاري هاي دو كشور در امور دفاعي و تسليحاتي، امنيت بين المللي، علوم و فناوري، مبارزه با تروريسم، آموزش و پرورش و انرژي در واشنگتن برگزار مي شود.

يكي ديگر از مهم ترين مسايلي كه هيات پاكستاني قرار است در مذاكرات راهبردي با آمريكا مطرح كند، اتهامات مربوط به دخالت دستگاه اطلاعاتي هند در حوادث تروريستي در پاكستان است.

قائم مقام وزارت امور خارجه پاكستان در سفر به واشنگتن، همچنين با مقامات عالي وزارت امور خارجه آمريكا درباره موضوعاتي چون اوضاع امنيتي منطقه افغانستان و دستاوردهاي پاكستان در مبارزه با تروريسم گفت و گو و تبادل نظر خواهد كرد.

در اين سفر همچنين درباره برنامه سفر آتي محمد نواز شريف نخست وزير پاكستان به آمريكا و مشخص كردن تاريخ دقيق انجام اين سفر گفت و گو خواهد شد. قرار است نواز شريف بعد از پايان مراحل مربوط به تصويب لايحه بودجه اين كشور، به آمريكا سفر كند.

باراك اوباما رييس جمهوري آمريكا از نواز شريف براي سفر به واشنگتن دعوت كرده است.

دور قبلي مذاكرات راهبردي دو كشور، دي ماه سال گذشته و همزمان با سفر جان كري وزير امور خارجه آمريكا به پاكستان انجام شد.

دولت پاكستان درحالي اصرار به ادامه سريال مذاكرات راهبردي با آمريكا دارد كه موج احساسات ضدآمريكايي در پاكستان به ويژه به دليل حملات مرگبار هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا به مناطقي از اين كشور و نقش داشتن آمريكا در رشد پديده تروريسم در منطقه تشديد شده است.

دور جديد مذاكرات راهبري واشنگتن-اسلام، با توجه به شرايط كنوني روابط دو طرف، زير سايه انبوهي از اختلاف ها و تنش ها برگزار خواهد شد.

رويدادهاي اخير در روابط ميان آمريكا و پاكستان و سياست هاي نه چندان دوستان واشنگتن در قبال اسلام آباد، از وجود تنش ها ميان دو كشور حكايت دارد.

اواخر پاييز سال گذشته، وزارت دفاع آمريكا گزارشي منتشر كرد و در آن، پاكستان را متهم به حمايت از اقدامات تروريستي عليه هند و افغانستان كرد. اين گزارش به شدت موجب خشم مقامات عالي پاكستان و مردم اين كشور شد به گونه اي كه 'خواجه آصف' وزير دفاع پاكستان در اظهاراتي صريح اعلام كرد كه آمريكا نمي تواند دوست قابل اعتمادي براي كشورش باشد.

اختلافات در زمينه مبارزه با تروريسم و نيز ابهامات مربوط به كمك هاي مالي آمريكا به پاكستان در قالب طرح موسوم به 'كري-لوگار'، بخش ديگري از تنش ها ميان ميان اسلام آباد و واشنگتن محسوب مي شود.

آمريكا، به رغم اينكه خود را كشور دوست و هم پيمان پاكستان مي داند، اما رويكردهاي تروريست پرورانه واشنگتن در منطقه و نيز حملات مرگبار هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا به مناطقي از پاكستان موجب شده است تا احساسات ضدآمريكايي در ميان افكار عمومي اين كشور به خصوص در سال هاي اخير، تشديد شود.

سرخط اخبار جهان