۱۵ خرداد ۱۳۹۴، ۱۴:۵۰
کد خبر: 81634628
T T
۰ نفر
النعیمی: نگران بازگشت نفت ایران نیستم

تهران - ایرنا - وزیر نفت عربستان در گفتگویی تاكید كرد كه به طور كامل از وضع عرضه و تقاضا در بازار نفت رضایت دارد و نگران بازگشت نفت ایران و لیبی به بازار نیست.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، علی النعیمی در گفتگویی كه روزنامه الحیات عربستان روز جاری(جمعه) آن را منتشر كرده است، گفت كه صد درصد از شرایط عرضه و تقاضا در بازار نفت خشنود است و نگران بازگشت نفت ایران و لیبی به بازار نیست.

سخنان وزیر نفت عربستان تنها چند ساعت قبل از برگزاری نشست روز جمعه سازمان كشورهای صادركننده نفت منتشر شد. اعضای اوپك قرار است در نشست امروز در خصوص سطح تولید خود تصمیم ‌بگیرند.

عربستان نقش اصلی را در ثابت ماندن سطح تولید نفت اوپك در نشست سال گذشته این سازمان داشت. این در حالی است كه قیمت نفت از سال گذشته تاكنون، همچنان سیر نزولی خود را حفظ كرده است.

النعیمی در گفتگو با الحیات افزود: شاهد افزایش تقاضا برای نفت هستم و در روند رشد اقتصاد جهانی نیز بهبودهایی مشاهده می‌شود و همزمان عرضه نفت از سوی تولیدكنندگان خارج اوپك نیز كاهش یافته است. در نتیجه من صددرصد از شرایط بازار خشنودم ولی مسئله قیمت ها، موضوعی متفاوت است.

وی در پاسخ به سئوالی در این خصوص كه آیا قیمت نفت بار دیگر به سطح صد دلار در هر بشكه باز می‌گردد یا خیر، گفت: خدا می‌داند. هیچكسی نمی‌تواند آن را پیش‌بینی كند. من به جهان می‌گویم كه بیش از حد ذهن خود را مشغول قیمت ها نكند. قیمت ها در بازار مشخص می‌شوند و عناصر مختلفی در آن تاثیر دارند. قیمت ها هر روز بالا و پایین می‌روند.

وزیر نفت عربستان همچنین با تاكید بر آنكه نگرانی از بازگشت نفت ایران و لیبی به بازار ندارد، گفت: من بخوبی بخش مبادلات نفتی را می‌شناسم. امروزه دنیا روزانه ٩٣ میلیون بشكه نفت مصرف می‌كند كه اگر میعانات و دیگر موارد را از آن كم كنیم، مصرف جهانی به روزانه ٧٥ میلیون بشكه می‌رسد. از سوی دیگر نرخ كاهش طبیعی تولید نیز ١٠ درصد در سال است كه معادل از دست رفتن سالانه ٧,٥ میلیون بشكه در روز می‌شود كه این میزان را می‌توان با حفر چاههای جدید جبران كرد.

اقتصام(1)9186**1558
۰ نفر