۱۷ خرداد ۱۳۹۴، ۱۷:۵۴
کد خبر: 81637346
T T
۰ نفر

زعفران در 40 روز، روزی 50 هزار تومان گران شد

۱۷ خرداد ۱۳۹۴، ۱۷:۵۴
کد خبر: 81637346
زعفران در 40 روز، روزی 50 هزار تومان گران شد

مشهد - ایرنا - رییس اتحادیه صنف فروشندگان زعفران خراسان رضوی گفت: طی 40 روز گذشته هر روز 500 هزار ریال به قیمت هر كیلو گرم زعفران در بازار مشهد افزوده شده است.

غلامرضا میری روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در 20 فروردین ماه امسال قیمت زعفران 40 درصد افزایش یافت و پس از آن قیمت این محصول در بازار مشهد هر روز بالاتر رفت به طوری كه طی 40 روز گذشته 20 میلیون ریال به نرخ هر كیلو زعفران افزوده شده است.

وی اظهار كرد: كاهش بی سابقه تولید و افزایش صادرات زعفران استان در سال گذشته موجب ایجاد قیمت كاذب برای این محصول در بازار مشهد شده است.

وی با بیان اینكه فروردین ماه امسال 11 تن صادرات زعفران از خراسان رضوی ثبت شده كه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 29 درصد افزایش داشته است گفت: در سال گذشته حدود 148 تن و در سال 1392 حدود 117 تن زعفران از خراسان رضوی به خارج از كشور صادر شد كه نشان دهنده افزایش صادرات این محصول از این استان است.

رییس اتحادیه صنف فروشندگان زعفران خراسان رضوی افزود: هر سال به طور معمول حدود 40 تن زعفران مازاد در این استان باقی می ماند كه امسال با توجه به كاهش تولید زعفران مازادی از این محصول باقی نخواهد ماند.



* دلالان آفت بازار زعفران در خراسان رضوی



رییس اتحادیه صادركنندگان زعفران ایران وجود دلالان در فصل برداشت زعفران را آفت بازار این محصول دانست و گفت: علت دیگر قیمت كاذب زعفران در بازار وجود دلالان و واسطه های غیر مجاز هستند.

میری افزود: عده ای كه نه تاجر هستند و نه پروانه كسب یا كارت بازرگانی دارند در فصل برداشت كه كشاورز نیازمند پول می باشد و به هر طریق می خواهد زعفران خود را بفروشد، این محصول را با قیمت ارزان به صورت نقدی یا با چك و سفته خریداری می كنند و به چند برابر قیمت در داخل یا خارج از كشور می فروشند.

وی اظهار كرد: از آنجا كه قیمت زعفران گران است و نگهداری آن دشوار می باشد و انباری برای ذخیره سازی آن به منظور صادرات به موقع این محصول در استان وجود ندارد، لذا صادر كننده قادر به خرید حجم زیاد زعفران از كشاورزان در فصل برداشت نیست از این رو این محصول به دست دلالان می افتد.

میری افزود: اكنون كه به فاصله 40 روز قیمت هر كیلو زعفران در بازار مشهد 20 میلیون ریال افزایش یافته است صادركننده قادر نیست تامین كننده خواست مشتری در بازارهای خارجی باشد لذا این محصول بازار خود را از دست می دهد.

وی گفت: خراسان رضوی نخستین استان تولیدكننده زعفران در كشور است و 90 درصد صادرات این محصول از ایران و از طریق این استان به 47 كشور جهان انجام می گیرد اما با وجود واسطه ها، عمده واحدهای بسته بندی و صادراتی زعفران در خراسان رضوی بیكار شده و در حال از دست دادن بازارهای خارجی هستند.

وی اظهار كرد: دولت اسپانیا رقیب خراسان رضوی در صادرات زعفران است به گونه ای كه با پرداخت تسهیلات با سود دو درصد به تجار اسپانیایی باعث می شود آنان زعفران ایران را خریداری كرده و دپو كنند، سپس با انعقاد قراردادهای یكساله در بازارهای جهانی عرضه نمایند.

رییس اتحادیه صادركنندگان زعفران خراسان رضوی گفت: اگر دولت به تولیدكننده زعفران در فصل برداشت تسهیلات بانكی بدهد تا محصول خود را به هر قیمتی به دلالان نفروشد، یا به صادركننده تسهیلات بانكی بدهد تا بتواند حجم بسیاری از زعفران را خریداری كند، می توان به رونق بازار زعفران امید داشت.

وی افزود: صادركنندگان و واحدهای بسته بندی زعفران حاضرند این محصول را به قیمت كارشناسی شده از كشاورز خریداری كرده و به بانك و یا دولت تحویل دهند تا در صورت نیاز آن را به میزان كافی وارد بازار نمایند تا مانع فعالیت دلالان و ایجاد قیمت كاذب توسط آنان شوند.

میری اظهار كرد: دولت می تواند با پرداخت تسهیلات به كشاورزان یا صادركنندگان بازار زعفران در خراسان رضوی را تنظیم كند تا امكان توسعه آن فراهم شود.

وی ادامه داد: هم اكنون علاوه بر خراسان رضوی 21 استان دیگر كشور نیز به كشت زعفران می پردازند كه در آینده مازاد تولید ایجاد شده و باید این محصول به خارج از كشور صادر شود.

وی با بیان اینكه عرضه زعفران در بازار خراسان رضوی بسیار گسترده بوده و در واحدهای كوچك خواروبارفروشی ها نیز عرضه می گردد افزود: حدود 400 نفر به طور رسمی از اتحادیه زعفران خراسان رضوی مجوز كسب دارند و شمار واحدهای صادركننده و بسته بندی زعفران در استان نیز 50 واحد است.

از حدود 70 هزار هكتار مزارع زعفران ایران بطور متوسط سالانه حدود 200 تن محصول برداشت می شود كه 78 درصد آن محصول مزارع خراسان رضوی است.

بیشترین زعفران جهان با سه هزار سال سابقه در شهرستانهای تربت حیدریه، زاوه، كاشمر، رشتخوار و مه ولات در جنوب استان خراسان رضوی تولید می شود.

هم اكنون 69 هزار و 500 هكتار از اراضی خراسان رضوی به كشت زعفران اختصاص دارد.

7489 / 6053