۱۸ خرداد ۱۳۹۴، ۱۳:۵۲
کد خبر: 81638327
T T
۰ نفر

تهران - ایرنا - مدیرعامل بانك مسكن گفت: مجموع تسهیلات پرداختی به بخش مسكن و ساختمان در شبكه بانكی كشور در سال 93 به 404 هزار میلیارد ریال رسید كه این میزان 11.8 درصد كل تسهیلات بانكی را به خود اختصاص داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد هاشم بت شكن روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران، افزود: بانك مسكن تا پایان سال گذشته 198 هزار میلیارد ریال از این میزان تسهیلات را به بخش مسكن و ساختمان اختصاص داد.

وی با بیان اینكه سهم تسهیلات پرداختی بانك مسكن برای خرید و یا احداث ساختمان 47 درصد از این تسهیلات بود، گفت: سال گذشته این بانك برای مشاركت مدنی ساخت مسكن به صاحبان 95 هزار دستگاه واحد مسكونی تسهیلات پرداخت كرده است.

مدیرعامل بانك مسكن اضافه كرد: سال گذشته این بانك برای خرید 125 هزار دستگاه واحد مسكونی تسهیلات خرید پرداخت كرد و برای تعمیر مسكن نیز 120 هزار فقره تسهیلات جعاله اختصاص داد.

وی اظهار داشت: بانك مسكن بدون احتساب مسكن مهر در سال گذشته برای 578 هزار دستگاه واحد مسكونی فروش اقساطی كرد و آمارها نشان می دهد میزان پرداخت تسهیلات این بانك طی سال گذشته در مقایسه با سال 92 رشد حدود 15 درصدی داشته است.

بت شكن با بیان اینكه سال گذشته شبكه بانكی كشور 3 هزار و 414 میلیارد ریال به بخش های مختلف تسهیلات پرداخت كرده است، گفت: از این میزان 404 هزار میلیارد ریال در حوزه ساختمان و مسكن به متقاضیان پرداخت شده است.

وی با اشاره به میزان تسهلات پرداختی به مسكن مهر، افزود: تا پایان سال گذشته بانك مسكن برای پرداخت تسهیلات به این طرح 482 هزار میلیارد ریال قرارداد منعقد كرده كه 440 هزار میلیارد ریال آن را پرداخت كرده است.

به گفته وی تا پایان سال گذشته اقساط یك میلیون و 400 هزار واحد از 2 میلیون و 300 هزار واحد مسكن مهر تقسیط شد و برای نخستین بار در كشور بانك مسكن با تشكیل شركت تامین سرمایه در بازار بورس با 2 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری، استفاده از ابزارهای جدید مالی در بخش مسكن و ساختمان را بدون اتكا به منابع بانكی تامین كرد.

بت شكن در ادامه با اشاره به افزایش سقف تسهیلات خرید مسكن، یادآور شد: با ابلاغ دستورالعمل افزایش سقف تسهیلات به یك هزار و 251 شعبه، شعب بانك مسكن از فردا نسبت به افتتاح حساب صندوق پس انداز یكم برای خانه اولی ها در سطح كشور را آغاز می كنند.

وی اظهار داشت: سقف این وام در تهران 80 میلیون تومان، در شهرهای بالای 200 هزار نفر 60 میلیون تومان و برای سایر مناطق شهری (بالای 20 هزار نفر جمعیت) 40 میلیون تومان است.

مدیرعامل بانك مسكن گفت: حداقل متوسط موجودی برای وام 80 میلیونی 13 میلیون و 500 هزار تومان در هر دوره 6 ماهه، برای وام 60 میلیونی 10 میلیون تومان در هر دوره 6 ماهه و برای وام 40 میلیونی 6 میلیون و 700 هزار تومان در هر دوره 6 ماهه تعیین شده است.

وی افزود: در این دستورالعمل نرخ سود این تسهیلات (از محل صندوق پس‌انداز مسكن یكم) 14 درصد و زمان بازپرداخت آن 12 سال خواهد بود و در صورتی كه كسی با افتتاح این حساب از خرید خانه منصرف شود، سپرده خود را با سود 10 درصدی دریافت خواهد كرد.

به گفته بت شكن، این تسهیلات در قالب عقود مشاركت مدنی و صرفا به متقاضیان متأهل و یا سرپرست خانوار تعلق می‌گیرد و عمر واحدهای مسكونی كه از محل این تسهیلات خریداری می شود نباید از صدور پروانه ساختمانی آن بیش از 7 سال و یا از زمان صدور مجوز پایان كار آن 3 سال گذشته باشد.

وی با بیان اینكه امكان تقسیط پلكانی این تسهیلات فراهم شده است، گفت: در صورتی كه اقساط این تسهیلات به صورت پلكانی پرداخت شود در آن صورت اقساط تسهیلات 80 میلیون تومانی ماهانه 9 میلیون و 370 هزار یال خواهد بود، اقساط تسهیلات 60 میلیون تومان 7 میلیون و 30 هزار ریال و اقساط 40 میلیون تومانی معادل 4 میلیون و 680 هزار ریال خواهد بود.

اقتصام**1108**ل.الف.ی ** 1559