۱۹ خرداد ۱۳۹۴، ۸:۲۵
کد خبر: 81639044
T T
۰ نفر
ناكارآمدی سازمان ملل درمقابله با وحشی های داعش/محاكمه حامیان داعش ضروری است

مادرید- ایرنا- روزنامه «لا وانگواردیا» در تحلیلی به قلم «طاهر بن جلون» عضو فرهنگستان «گنكور» فرانسه، نوشت: سازمان ملل متحد به دلیل منافع برخی‌ اعضای آن، در مقابله با داعش ناكارآمد است و دنیا دارد تاوان سیاست بیش از حد محتاطانه 'باراك اوباما' رییس جمهوری آمریكا و اروپایی ها را پس می دهد.

به گزارش ایرنا، این روزنامه نوشت: غم و ماتم همگانی است؛ اما هیچ فایده ای ندارد؛ خشم، محكومیت، فراخوان دادن و غیره هیچ كدام اوضاع را در عمل تغییر نمی دهند. میلیون ها نفر مسلمان، غیر مسلمان، لائیك، اومانیست، مردم عادی و غیره هستیم كه درك نمی كنیم چطور داعش (به عنوان یك غول بیرون آمده از یك تونل زیرزمینی یا از شكم یك ماشین شیطانی) پیشروی می كند؛ شهرها را اشغال و مرزها را در كنترل دارد؛ بانك ها را غارت و نفت عراق را در بازار سیاه به فروش می رساند؛ موزه ها را نابود و زن ها و بچه ها را می كشد و تقریباً هیچ مقاومتی در برابر جاه طلبی های خود نمی بیند.

رسانه اسپانیایی تصریح كرد: «رمادی» در عراق، اشغال شده و «تدمر» در سوریه كه شهری زیبا و میراث بشری غایب و در حال كشته شدن است، نیز اخیراً سقوط كرده است.

در ادامه این گزارش آمده است: زیبایی، شادابی، ذكاوت و تمدن زیر پای غول هایی كه قدم بر هر چیزی می گذارند، له شده اند؛ زیر این پاها دیگر هیچ گیاهی جوانه نخواهد زد؛ میدان های نفتی و گازی تحت كنترل این وحشی ها قرار گرفته اند؛ به نظر می آید سرنوشت مردم عرب به وحشی گری این گروه بسته است.

این نشریه خاطرنشان ساخت: با این وضع معلوم نیست تا كجا می خواهند پیش بروند؛ بهانه شان هم اسلام است؛ اما وضع فاجعه بار، در تفسیری است كه اینان از اسلام دارند؛ هستند كسانی كه با پول و سلاح به آنها كمك می كنند؛ افراد بی نام و نشانی كه پشت دولت هایی پنهان شده اند كه علاقه مند به از هم پاشیدگی دنیای عرب و وارد هرج و مرج شدن آن هستند.

لا وانگواردیا اضافه كرد: فرقی ندارد چه در آفریقا باشد و چه در اروپا؛ جوانان مدرسه را ترك می كنند؛ خانواده ها خود را متعهد به مبادله سبك «زندگی» با یك سبك «مرگ» به آسانی پذیرفته شده می سازند كه حتی آن را آرزو هم می كنند؛ مرگی كه خود را در برابر آن قرار می دهند و هراسی از آن ندارند. افراد مختلفی در بین پیروان آنها دیده می شود.

روزنامه افزود: دوست داشتیم سازمان ملل متحد یك كار تحقیقاتی در خصوص تأمین كنندگان مالی داعش انجام می داد و مشخص می كرد این وحشی ها چگونه تسلیح و تأمین مالی می شوند و پیشروی شان در سوریه، عراق و لیبی به نفع چه كسی است؟

به نوشته نشریه اسپانیولی، انجام تحقیقات، ایراد اتهامات و محاكمه كسانی كه پشت داعش قرار گرفته اند، ضروری است؛ چرا كه نظر به زرادخانه هایی كه در اختیار این گروه قرار داده شده و توانایی مالی شان، شكی نیست كه آنها از بیهوده پدیدار نشده اند و ریشه در جایی دارند. البته «تحقیق و محاكمه» در ژن های این جامعه ملل یافت نمی شود و این مسأله نباید به كسی بر بخورد.

این رسانه اسپانیایی تصریح كرد: سازمان ملل را از هر منظری نگاه كنیم، از دید دیپلماسی گرفته تا اقدام، می بینیم كه ناكارآمد است. در هر صورت بچه هایی كه در پی بمباران ها در سوریه و عراق كشته می شوند، دیگر هیچ انتظاری از این سازمان ندارند؛ همین سازمانی كه ژنرال 'دو گل' در مورد آن می گفت كه دهها تن وزن آن است و دهها میلیارد قیمتش.

لا وانگواردیا ادامه داد: بمباران متحدین نیز هیچ اثر بازدارندگی نداشته است؛ هر چند هم كه پنتاگون عكس این را ادعا نماید، این اقدام بی فایده است؛ نیروهای این گروه تروریستی بسیار بی رحم و شقی هستند.

به نوشته روزنامه اسپانیولی، دنیا دارد تاوان سیاست بیش از حد محتاطانه 'باراك اوباما' و اروپایی ها را پس می دهد؛ یك سیاست ناچیز، بدون اهداف بلند پروازانه كه فقط فروش سلاح و چند هدف مشابه را متنفع ساخته است.

نویسنده با اشاره به اوضاع سوریه و هرج و مرج در لیبی پس از سرنگونی 'معمر قذافی'، می نویسد: امروزه این تروریست های جنایتكار (داعش) به پیشروی خود ادامه می دهند و جهان غرب را، خواه مسلمان باشند و خواه نه، به سخره گرفته اند.

لا وانگواردیا در پایان نوشت: حداقل كاری كه می شود كرد، این است كه رسماً اعلام كنیم دیگر ابرقدرتی وجود ندارد؛ عدالت و دادگستری وجود ندارد؛ وحشی گری پیروز شده است و ما باید به آن تن دهیم. همین گونه بود كه نازیسم و فاشیسم جنایات خود را طرح ریزی كردند. در آن زمان هیچ كسی تصورش را نمی كرد كه این دو نظام، میلیون ها نفر را قتل و عام كنند.

اروپام*5*491**1504
۰ نفر