۲۰ خرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۰۶
کد خبر: 81640737
T T
۰ نفر
درمان كبد چرب و پیشگیری از انسداد كیسه صفرا با آرتیشو

تهران-ایران-عضو هیات علمی مركز تحقیقات كشاورزی و منابع طبیعی استان همدان با اشاره به خواص درمانی آرتیشو (كنگر فرنگی) گفت:درمان كبد چرب و پیشگیری از انسداد كیسه صفرا با این گیاه دارویی امكان پذیر است.

دكتر رمضان كلوندی درگفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا به خاصیت آنتی اكسیدان آرتیشو اشاره كرد و گفت:ماده موثره موجود در آرتیشو مانع انباشته شدن چربی در سلول های كبدی می شود.

وی به وجود دو نوع تركیب شامل اسید كافئیك و فلاونوئیدها در این گیاه دارویی اشاره كرد و گفت:اسیدكافئیك سبب برطرف شدن چربی كبد شده و فلاونوئیدها به دلیل داشتن خاصیت آنتی اكسیدان بسیار قوی، رادیكال های آزاد كبد را جذب و از تكثیر آنها جلوگیری می كند.

كلوندی اظهار كرد:عصاره این گیاه، ذخایر چربی در كبد و سایر بافت ها را كاهش می دهد و با مهار آنزیم هیدروكسی متیل گلوتاریل، كوآنزیم A و ردوكتاز سبب كاهش كلسترول در بدن می شود.

این عضو هیات علمی بر مصرف این گیاه با تجویز پزشك تاكید كرد و گفت: این گیاه به شكل دمنوش و در مدت 45 روز باید استفاده شود تا از این طریق بتواند آنزیم های كبدی را تنظیم كند.



** تاثیر آرتیشو بر كم كاری كبد و جلوگیری از انسداد كسیه صفرا

وی به تاثیر آرتیشو بر كم كاری كبد و جلوگیری از انسداد كسیه صفرا اشاره كرد و گفت: براساس آزمایش كلینیكی تاثیر این گیاه بر كسیه صفرا و كاهش درد شكمی و تهوع نیز به اثبات رسیده است.

كلوندی، افزایش ترشح صفرا و افزایش دفع صفرا را از دیگر ویژگیهای این گیاه برشمرد و افزود: دفع سنگ های كیسه صفرا از دیگر مزایای آرتیشو است.

وی اظهار كرد:در صورتی كه سنگ كسیه صفرا حدود 2 تا 3 میلی گرم باشد می توان با استفاده مستمر و منظم این گیاه، آنها را دفع كرد.

عضو هیات علمی مركز تحقیقات كشاورزی و منابع طبیعی استان همدان اظهار كرد: كاهش تا 59 درصدی كلسترول و حدود 82 درصدی تری گلیسیرید از جمله اثرات دیگر آرتیشو است.

كلوندی اضافه كرد كه طرح استفاده از گیاه دارویی آرتیشو در سال گذشته در استان همدان با همكاری پزشك متخصص داخلی توسط 30 بیمار كه دارای كبد چرب بودند و آنزیم های كبدی آنها نامنظم داشتند، انجام شد.

وی اظهار كرد: با انجام آزمایشات، سونوگرافی و اندازه گیری آنزیم های كبدی بیماران پس از مصرف گیاه دارویی آرتیشو و مقایسه آن با آزمایشات قبل از مصرف این گیاه، اثرات بسیار مثبت این گیاه دارویی بركاهش كبد چرب و تنظیم آنریم های كبدی به اثبات رسید.

آرتیشو یا كنگر فرنگی، گیاهی خاردار و چند ساله است كه به صورت بومی در نواحی جنوب اروپا و مدیترانه یافت می شود. این گیاه از خانواده كاسنی (Asteraceae) است. منشا اصلی این گیاه ناشناخته است ولی احتمال داده می شود، شمال افریقا (مراكش)خاستگاه اصلی این گیاه باشد.

علمی(4) ** 1201 **1440
۰ نفر