۲۱ خرداد ۱۳۹۴، ۱۷:۴۹
کد خبر: 81642672
T T
۰ نفر

ثبت جهاني خرماي ايران در اولويت است

۲۱ خرداد ۱۳۹۴، ۱۷:۴۹
کد خبر: 81642672
ثبت جهاني خرماي ايران در اولويت است

زاهدان- ايرنا- مدير كل دفتر حمايت از مالكيت صنعتي گفت: ثبت جهاني خرماي ايران در كنار ساير محصولات ثبت شده در اولويت اين مجموعه قرار دارد.

سيد مهدي مير صالحي روز پنجشنبه در نشست ميز ملي خرماي سيستان و بلوچستان افزود: ثبت جهاني محصولات ايراني با توجه به اهميت و جايگاه محصولات مهم و استراتژيك ايران و ضرورت انحصار امتياز صادرات اين محصولات يكي از مهمترين برنامه هاي اين نهاد است.

وي ادامه داد: خرما از جمله اين محصولات است كه وزارت صنعت، معدن و تجارت بر حسب وظيفه خود در حوزه تجارت تصميم دارد اين محصول را دركنار ديگر محصولات ثبت شده كشور در سطح جهاني به ثبت برساند.

وي تصريح كرد: از سال 90 ثبت جهاني كالاهاي ايراني مورد توجه جدي اين نهاد قرار گرفت به طوري كه فرش نخستين كالاي ايراني بود كه به ثبت رسيد و در همين راستا پرونده ثبت جهاني فرش سيستان نيز به زودي كامل و با برند مشخص به بازار جهاني عرضه خواهد شد.

وي گفت: از آنجايي كه ايران دومين كشور صادركننده خرما دنيا محسوب مي شود لذا ضروري است اين محصول مهم و استراتژيك با برند كشور به جهان عرضه شود.

وي با بيان اينكه 98 درصد زعفران دنيا در ايران توليد مي شود گفت: متاسفانه به دليل عرضه فله اي زعفران ايراني در ديگر كشورها اين محصول توسط ساير كشورها بسته بندي و با قيمت هاي بالا و به نام كشورهاي ديگر به فروش مي رسد كه در زمينه خرما نيز اين مشكل وجود دارد.

مدير كل دفتر حمايت از مالكيت صنعتي ادامه داد: ثبت جهاني كالاهاي ايراني مزاياي مختلفي از جمله حفظ شهرت و جايگاه محصولات داخلي و افزايش درآمد و بهره‌ وري بيشتر براي كشاورزان كشور به دنبال دارد لذا مي توان با ثبت جهاني خرما و برند سازي اين محصول ضمن معرفي خرماي كشور به دنيا با نام واقعي سبب ارزآوري مناسبي براي فعالان اين بخش شد.

ميرصالحي از مسوولان استاني خواست با تشكيل گروه هاي كارشناسي ابتدا مقدمات اين كار را در استان خود فراهم و بعد از تكميل، آن را به دفتر حمايت از مالكيت صنعتي ارسال تا اين نهاد مقدمات ثبت جهاني اين محصول با ارزش و استراتژيك كشور را در دنيا فراهم كند.

رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت سيستان و بلوچستان نيز در اين نشست گفت: 70 رقم خرما در استان كشت مي شود كه مهمترين آنها مضافتي، ربي، زاهدي، دسكي، رنگنو، هليله، كلگي، شكري و سنگ شكن است.

نادر ميرشكار ادامه داد: سيستان و بلوچستان از نظر سطح زير كشت رتبه نخست و از نظر توليد خرما رتبه دوم كشور را به خود اختصاص داده است.

وي با بيان اينكه سيستان و بلوچستان مهمترين توليد كننده و صادر كننده خرماي كشور محسوب مي شود گفت: زمان رسيدن و برداشت اين محصول در اين استان زودتر از ساير نقاط كشور انجام مي شود.

وي بيان كرد: در اين استان هم اينك بيش از 35 واحد صنعتي در زمينه خرما در حال فعاليت هستند كه از اين تعداد 23 واحد سردخانه 100 تا پنج هزار تني با ظرفيت 34هزار و 50 تن، 12 واحد بسته بندي 400 تا هشت هزار تني با ظرفيت

28 هزار و 700 تن و دو واحد فرآوري شيره و شكلات خرما با ظرفيت 10 هزار و 200 تن فعاليت دارند.

رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت سيستان و بلوچستان گفت: متاسفانه به علت نبود سرمايه گذاري مناسب و مشاركت كمرنگ بخش خصوصي استان هاي با رتبه پنج و ششم توليد خرما، از لحاظ بسته بندي و فرآوري وضعيت مناسب تري در مقايسه با اين استان دارند لذا اين امر سبب شده خرماي اين استان به نام ديگر استان ها به فروش رسد.

ميرشكار گفت: ضايعات خرما در مرحله برداشت، تبليغات ضعيف، بسته بندي نامناسب، چينش خرما به شكل سنتي، نبود بهداشت در برداشت و بسته بندي، فرآوري نامرغوب، عرضه نامطلوب در بازار، نبود امكانات مكانيزه، عرضه فله اي و صادرات خرماي استان توسط تجار ساير استان هاي كشور از جمله موانع صادرات خرماي استان است.

وي پيشنهاد داد براي رفع مشكلات صادرات خرماي استان از خريد فله اي خرما توسط تجار كشورهاي خارجي جلوگيري و در اين زمينه بازارچه هاي استان از ترخيص خرماي خام فاقد گواهي استاندارد جلوگيري كنند و همچنين تسهيلات از سوي بانك مركزي به بانك هاي عامل براي فعالان اين عرصه ابلاغ و نرخ سود تسهيلات پايين آورده شود.

وي ادامه داد: اجراي برنامه حمايتي از فعالان بخش خرما و ارائه مشوق ها و حمايت هاي مورد نياز از قبيل اختصاص يارانه حمل و نقل و جوايز صادراتي به صادركنندگان، تاسيس اتحاديه انجمن صادر كنندگان خرما، احداث سردخانه اختصاصي در كنار باغات بزرگ خرما در همه شهرها، برگزاري كلاس هاي آموزشي منظم براي افراد جديد الورود و تجار فعال خرما، اعلام اطلاعات مورد نياز به تجار و صادر كنندگان به منظور افزايش صادرات، اعلام قيمت هاي جهاني خرما به تجار سالي دوبار در آغاز برداشت و فصل خريد براي ماه رمضان، ثبت اطلاعات مورد نياز در وب سايت اتاق بازرگاني استان به منظور دستيابي به اطلاعات مورد نياز صادر كنندگان و تجار استان و ايجاد ارتباط با نمايندگي هاي بازرگاني كشورمان در كشورهاي هدف صادرات مي تواند در رفع مشكلات صادرات خرماي استان موثر باشد.

مدير بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي سيستان و بلوچستان نيز در اين نشست گفت: خرما در اين استان با وجود مزيت مطلق از لحاظ پشتيباني مظلوم واقع شده است.

يوسف ريگي گفت: يكي از ويژگي هاي بسيار مهم خرما سيستان و بلوچستان دارا بودن شرايط مناسب براي قرار داشتن در بازار منطقه است.

ناظر گمركات استان سيستان و بلوچستان و مدير كل گمرك زاهدان نيز در اين نشست گفت: سال گذشته 24 هزار تن خرما به ارزش 29 ميليون دلار از استان صادر شد كه از نظر وزني نزديك به 200 درصد و ارزشي 420 درصد رشد را در هشت سال اخير نشان مي دهد.

7316 / 6081