۲۴ خرداد ۱۳۹۴، ۱۳:۵۹
کد خبر: 81645774
T T
۰ نفر

رمضان را در قاب سیما تماشا كنید

۲۴ خرداد ۱۳۹۴، ۱۳:۵۹
کد خبر: 81645774
رمضان را در قاب سیما تماشا كنید

تهران-ایرنا- شبكه های تلویزیون هر سال برای ایام ماه رمضان سفره متنوعی را برای مخاطبانش تدارك می‌بیند و سعی می‌كند با تولید برنامه‌های مختلف نمایشی و تركیبی پاسخگوی نیازهای مردم در این ایام باشد.

به گزارش روز یكشنبه گروه فرهنگی ایرنا، شبكه های مختلف سیما برای ماه مبارك رمضان سریال های متنوعی را در نظر گرفته اند؛ سریال پایتخت از شبكه یك سیما به تهیه كنندگی الهام غفوریان هر شب ساعت 22، سریال گاهی به پشت سر نگاه كن از شبكه دو سیما به تهیه كنندگی رضا انصاریان هر شب ساعت 23 سریال دردسرهای عظیم از شبكه سه سیما به تهیه كنندگی مهران مهام هر شب ساعت 21:10 و سریال خاك و نمك از شبكه پنج سیما تولید كشور سوریه و لبنان هر شب ساعت 19:45 از آنتن سیما پخش خواهد شد.

مجموعه دردسرهای عظیم شبكه سه به دلیل تلاقی شدن با زمان برگزاری بازی های تیم ملی والیبال ایران در تاریخ های 29 و31 خرداد ماه و روزهای 5،7،12،13 تیر ماه پخش نخواهد شد.



**ویژه برنامه های افطار ماه مبارك رمضان

شبكه سه با برنامه ماه عسل و اجرای احسان علیخانی و با گفتمان فداكاری، هویت ملی، عشق به وطن و رضایت به تقدیر الهی روی آنتن می رود و از شبكه قرآن سیما برنامه ضیافت با گفتمان معرفی سلوك اخلاقی علمای بزرگ و شخصیت های برجسته دینی پخش خواهد شد.



**ویژه برنامه های سحر ماه مبارك رمضان

از شبكه یك سیما برنامه ماه خدا از ساعت 2:30 تا 4:30 با گفتمان دعوت به خیر و با سخنرانی كارشناسان مذهبی و وصیت نامه خوانی شهدا و ارتباط تلفنی با علما و اساتید اخلاقی پخش خواهد شد. شبكه دو سیما نیز با برنامه « نوسفران» ساعت 3 بامداد به مدت 60 دقیقه روی آنتن می رود و شبكه قرآن نیز با برنامه «خلوت انس» از ساعت 2:15 الی 4 ارائه می شود.



**سخنرانی های مذهبی ماه رمضان در شبكه های سیما

شبكه یك سیما هر روز از ساعت 9:30 سخنرانی آیت الله محمد ناصری و از ساعت 18 برنامه درس هایی از قرآن حجت الاسلام قرائتی را روی آنتن می برد.

شبكه دو سیما از ساعت 8:30 صبح سخنرانی حجج اسلام عالی و حاج ابراهیم دكتر قنبری و از 13:15 سخنرانی حجت الاسلام انصاریان را پخش خواهد كرد.

شبكه سه سیما قبل از اذان ظهر سخنرانی حجج اسلام رنجبر و محمدی و ساعت 3:30 سخنرانی آیت الله ضیاءآبادی و ساعت 7 سخنرانی حجج اسلام صدیقی، رفیعی و میرباقری را ارائه خواهد كرد.

شبكه چهار سیما نیز سخنرانی حجت السلام حسن رمضانی را ساعت 3:30 بامداد و سخنرانی دكتر ابراهیم ساعت 24 و دكتر رحیم پور ازغندی ساعت 15 را در برنامه های خود گنجانده است.

شبكه تهران ساعت 19 سخنرانی حجت الاسلام پناهیان را دارد و شبكه آموزش در ساعت 13:30 سخنرانی آیت الله آقا مجتبی تهرانی را پخش خواهد كرد.

شبكه قرآن و معارف نیز از ساعت 6:30 سخنرانی آیت الله سبحانی (تفسیر قرآن)، 13:45 سخنرانی آیت الله مكارم شیرازی (شرح صحیفیه سجادیه)، 14 سخنرانی حجج اسلام جاودان و فاطمی نیا را خواهد داشت.



**ترتیل خوانی قرآن كریم در شبكه های سیما

برای ایجاد تنوع در برنامه های ترتیل خوانی قرآن هر روز بعد از نماز صبح از شبكه یك سیما شاهد جزءخوانی به صورت زنده از حرم امام رضا (ع) هستیم و علاوه بر آن ترتیل خوانی كرمان از شبكه دو ساعت 6 ، ترتیل خوانی از حرم حضرت معصومه (ع) به صورت زنده شبكه سه ساعت 14:30، ترتیل خوانی از شهر شیراز حرم حضرت شاه چراغ (ع) شبكه پنج ساعت 13:45 به صورت زنده و ترتیل خوانی حرم عبدالعظیم حسنی از شهر ری شبكه تهران ساعت 13:45 و شبكه قرآن ترتیل خوانی از حرم اما رضا (ع) ساعت 10:30، حرم حضرت هلال بن علی(ع) آران و بیدگل ساعت 4:30 و شبكه آموزش نیز در ساعت 11 مراسم ترتیل خوانی نیم جزء از حرم حضرت معصومه(س) به صورت زنده به برنامه جزءخوانی می پردازند.

همزمان با آغاز طرح بزرگ قرآنی 1449 شبكه های سیما برنامه های گسترده ای برای بینندگان و شركت كنندگان در این طرح تولید كرده اند.

بر اساس این گزارش شبكه یك هر روز از ساعت 9:15، شبكه دو در قالب برنامه راه آرامش ساعت 12:15، شبكه سه ساعت 8:45 ، شبكه چهار ساعت 10 ، شبكه تهران ساعت 16 ، شبكه آموزش ساعت 20 و شبكه قرآن هر روز ساعت 17 متناسب با طرح برنامه خواهد داشت.

شبكه های سیما هر دو نمایشگاه قرآن واقع در مصلی تهران و با غ موزه دفاع مقدس را پوشش خواهند داد. برنامه پخش شبكه ها از نمایشگاه قرآن عبارتند از؛ شبكه یك ساعت 18:40، شبكه دو ساعت 18، شبكه سه ساعت 16، شبكه چهار ساعت 17 در برنامه طلوع، شبكه پنج به صورت میان برنامه، شبكه آموزش در ساعت 19 و 22، شبكه قرآن نیز ساعت 14 الی 19 به صورت میان برنامه های 20 دقیقه ای و ساعت 22:40 پخش خواهد شد.



**شبكه یك سیما

در شب های ماه مبارك رمضان ویژه برنامه های دعوت، شب های شیدایی و امشب از تولیدات گروه اجتماعی به روی آنتن شبكه یك می رود؛ ویژه برنامه دعوت به تهیه كنندگی لیلا رضاسلطانی، با 32 برنامه از چهارشنبه 29 خرداد حوالی ساعت 17 و به مدت حدودا یك ساعت پخش خواهد شد.

در این برنامه هر روز برترین های هر استان به عنوان مهمان حضور دارند و از 31 استان كشور در این برنامه مشاركت جدی دارند و در برنامه سی و دوم كه در روز عید سعید فطر پخش خواهد شد، برترین مهمانان در 31 برنامه گذشته با رای بینندگان انتخاب و تجلیل می شود.

در 11 بخش مهمانان برنامه انتخاب می شوند كه از جمله می توان به نام آوران، قهرمانان المپیك، مخترعین و مبتكرین، نخبگان، خانواده اهداكنندگان اعضا، چندقلوها و ... اشاره كرد. اجرای برنامه دعوت» به بازیگر سینما و تلویزیون كشور، سیدجواد رضویان را بر عهده دارد.

برنامه امشب به تهیه كنندگی علیرضا ماندگاران در همان ساعت 23 و به مدت90 دقیقه به طور زنده به روی آنتن می رود تنها با این تفاوت كه به جای سه شب در هفته دو شب یعنی یك شنبه ها و دوشنبه ها با رویكرد ترویج افطاری ساده پخش می شود.

ویژه برنامه دیگری كه درشب های ماه مبارك رمضان مهمان مخاطبان خوب شبكه خواهد بود برنامه شب های شیدایی است؛ این برنامه هر شب حوالی ساعت 30 دقیقه بامداد و به مدت نیم ساعت از باغ موزه دفاع مقدس تهران با اجرای مهدی آقابیگی به روی آنتن می رود.

شبكه یك هر روز قبل از افطار مجموعه حدیث سرو با سخنرانی آیت الله مرعشی نجفی، آیت الله عبدالحسین دستغیب، آیت الله سید جمال الدین گلپایگانی، آیت الله سید علی آقای قاضی، آیت الله محمد تقی آملی و شیخ حسنعلی نخودكی را پخش می كند.

مینی سریال فراموشی در شب های قدر به جای سریال پایتخت 4 به روی آنتن می رود.

این سریال در پنج قسمت 45 دقیقه ای به تهیه كنندگی سعید سلطانی از 14 تیر ماه همزبان با شب 19 ماه مبارك رمضان روی آنتن شبكه یك سیما می رود.



** شبكه دو سیما

شبكه دو مجموعه تلویزیونی گاهی به پشت سر نگاه كن به تهیه‌كنندگی رضا انصاریان و كارگردانی مازیار میری را در شب های ماه مبارك رمضان روی آنتن می فرستد.

این مجموعه تلویزیونی در گروه فیلم و سریال شبكه دو تولید شده و با بازی امین تارخ،‌ محمد متوسلانی، هدایت هاشمی، الیكا عبدالرزاقی، بهاره كیان افشار، سعید چنگیزیان، نگار عابدی، حمید ابراهیمی، میلاد رحیمی، امیر كربلایی‌زاده، مسعود سخایی و نگار حسن‌زاده پخش می شود. این سریال هر شب بعد از گفتگوی وی‍ژه خبری پخش می شود و بازپخش آن نیز روز بعد از ساعت 17 خواهد بود.

شبكه دو با 14 ویژه برنامه قبول باشه، كوی محبت،‌ مسابقه ثانیه‌ها،‌ سریال نمایشی گاهی به پشت سر نگاه كن،‌ شب های روشن،‌ ویژه برنامه سحر نو سفران،‌ محله گل و بلبل مستند از لاك جیغ تا خدا،‌ یك برش زندگی،‌ راه آرامش و پخش سخنرانی های مذهبی‌ و دیگر برنامه های متنوع به استقبال ماه مبارك رمضان می رود.

ویژه برنامه عصرگاهی قبول باشه به صورت زنده و به تهیه كنندگی فریدالدین نیكجو در ماه رمضان از ساعت 17:40 روی آنتن می رود.

این برنامه كاری از گروه خانواده و فرهنگ شبكه دو است و از شهرك سینمایی غزالی با اجرای افتخارالسادات سعیدی پخش می شود.

رویكرد برنامه قبول باشه توجه به نقش خانواده به خصوص بانوان و مادران روزه دار در ماه مبارك رمضان، به تصویر كشیدن مناسك و آئین ها در شهرهای مختلف ایران، ترویج سبك زندگی اسلامی و توجه به سلامت روح ( نیازمندی های معنوی) و سلامت جسم ( تغذیه پاك، سالم، مفید) است.

بخش های مختلف برنامه نیز شامل موضوع روز، مباحث اخلاقی و تولید گزارش های مرتبط از سراسر كشور، فیلم كوتاه، چشم شاهد، نقالی، رمضان در غربت، رمضان در حسرت، مناسك رمضان، محیط زیست و خاطرات رمضان می شود.

در این برنامه از حضور كارشناسان مذهبی، هنری، روانشناسی و اساتید حوزه سلامت و محیط زیست استفاده می شود.

برنامه كوی محبت با تهیه كنندگی و اجرای سید مصطفی موسوی نیز در ایام ماه مبارك رمضان از بقاع متبركه، امامزاده ها و اماكن زیارتی ایران و عراق روی آنتن می رود.

این برنامه پیش از افطار با اساتید حوزه و دانشگاه مانند حجج اسلام ماندگاری، كازرونی، انصاری، ثمری و دكتر حشمت ا... قنبری ابعاد شخصیتی حضرت امیرالمومنین علی (ع) را بررسی نموده و همچنین فرمایشات گهربار ایشان در نهج البلاغه را مد نظر قرار می دهد.

كوی محبت هر شب از ساعت 20 تا 20:30 روی آنتن می رود و تكرار آن نیز صبح روز بعد از ساعت 4.30 خواهد بود.

مسابقه تلویزیونی ثانیه ها نیز به مناسبت ماه مبارك رمضان در 32 قسمت و با رویكردی متفاوت و جذاب تر نسبت به گذشته روی آنتن شبكه دو می‌رود.

پخش سری دوم این مسابقه تلویزیونی از 20 خرداد ساعت 21 آغاز می‌شود و طی آن 15 شركت‌كننده در سه مرحله با یكدیگر مسابقه می‌دهند. در نهایت سه نفر به مرحله نهایی راه پیدا كرده و برنده رقابت پایانی به فینال مسابقه ثانیه‌ها می‌رود.

مسابقه فینال فینالیست‌ها نیز عید سعید فطر در دو قسمت پخش خواهد شد.

مسابقه ثانیه‌ها در گروه امور اجتماعی شبكه دو تولید می‌شود و تهیه‌كننده آن ابراهیم بهادری و مجری آن علیرضا خمسه است.

برنامه شب های روشن به تهیه كنندگی پیام ابراهیم پور در شب‌های ماه مبارك رمضان از ساعت 24 پخش می شود.

شب های روشن كه كاری از گروه امور اجتماعی شبكه دو است،‌ با هدف ترویج فضایل اخلاقی در رمضان، توجه به صله رحم، ترویج سنت حسنه اطعام و كمك به نیازمندان، افطاری های ساده بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری و توجه بیشتر به سبك زندگی اسلامی در ایران تولید می شود و هر شب میزبان یك خانواده معمولی اما موفق خواهد بود.

شب های روشن هر شب با حضور كارشناسانی مانند حجج اسلام شهاب مرادی، سرلك، نقویان، علی سنگری و رجبی دوانی به بررسی جایگاه دین در زندگی امروز و فضائل و رذایل اخلاقی می پردازد. بازپخش این برنامه مناسبتی نیز ساعت 9 روز آینده خواهد بود.

برنامه گنجینه حكمت از سلسله مباحث و سخنرانی های استاد حسین انصاریان در ماه مبارك رمضان روی آنتن شبكه دو می رود.

این برنامه به تهیه‌كنندگی و كارگردانی سعید پورفرج در ایام ماه مبارك هر روز از ساعت 13:30 پخش می‌شود.

شبكه دو همچنین در ماه مبارك رمضان هر روز از ساعت 8:30 دقیقه نیز سخنرانی حشمت الله قنبری و حجج اسلام مومنی و ماندگاری را روی آنتن می‌فرستد. بازپخش این سخنرانی روز آینده از ساعت 2:30دقیقه بامداد خواهد بود.

نو سفران ویژه برنامه سحرگاهی60 دقیقه ای به صورت زنده به تهیه كنندگی مهدی ابهری و اجرای سیدجواد هاشمی است كه سحرهای ماه مبارك رمضان از ساعت 3 تا 4 با مداد روی آنتن می رود.

این برنامه كه كاری از گروه كودك و نوجوان است با هدف توجه ویژه به نوجوانان در كلیت خانواده و انتقال باورهای دینی از نسل های پیشین به نسل های جدید، همراهی بزرگسالان با نوجوانان و كودكان در لحظه های معنوی سحر و احیای آیین های مذهبی و دینی تولید می شود.

تازه روزه،‌ قصه گویی،‌ سفره سحری، زیر نور ماه، خاطره ها،‌ دست های كوچك و ‌آسمانی ها از بخش های مختلف این برنامه سحرگاهی هستند.

همچنین زیر نور ماه (گفتگوی شیرین با نوسفران روزه دار)، خاطره ها (بیان خاطرات نوسفران سال های دور و نزدیك)، دست های كوچك (فرازهایی از دعاهای نوسفران با صدای خودشان)، آسمانی ها (دعاهای ائمه معصومین برای مومنین با لحن زیبا و مناجات گونه)، دعای روز، نماز با حضور چند خانواده و میان برنامه های گرافیكی اذان شهرهای مختلف نیز آخرین بخش از میان برنامه هایی است كه در«نو سفران» پخش می شود.

كارشناسان و مهمانان مانند حجج اسلام محمدی، برمایی، اخوان، شبانكاری و شخصیت های محبوب برنامه های كودك و نوجوان به تناسب ایام و مناسبت ها در ماه مبارك رمضان میهمان این برنامه خواهند شد.

گروه كودك و نوجوان شبكه دو در ماه مبارك رمضان هر روز از ساعت 15، انیمیشن های جدید و برنامه های متفاوتی را برای مخاطبان خود روی آنتن می برد.

پورنگ و قصه های محله گل و بلبل با حال و هوای متفاوت و ویژه ای نسبت به گذشته برای مخاطب كودك و نوجوان در ماه مبارك رمضان هر روز از ساعت 19 به تهیه كنندگی مسلم آقاجان زاده و كارگردانی احمد درویشعلی پور پخش می شود و بازپخش آن نیز ساعت 10 روز آینده خواهد بود.

مستند از لاك جیغ تا خدا كاری مستند از گروه خانواده و فرهنگ به تهیه كنندگی محمد تفكری است كه هر روز از ساعت 11:30 به مدت 20 دقیقه روی آنتن می رود و بازپخش آن روز بعد از ساعت 1:20 بامداد خواهد بود.

این برنامه قصد دارد با هدف تكریم حجاب و بانوان محجبه، با افرادی كه به تازگی موفق به بهره مندی از پوشش چادر شده اند، گفتگو كند. الگوسازی برای جامعه دختران و زنان كشور و نیز ارائه حجاب برتر از اهداف این برنامه است.

شبكه دو همچنین در ماه مبارك رمضان پخش مستندهایی جذاب از طبیعت را در دستور كار قرار داده كه از آنها می توان به زندگی پرندگان،‌ پرواز و‌ آفرینش كه زمان پخش آن 5 الی 6 صبح می باشد اشاره كرد.

برنامه یك برش زندگی مناسك ماه مبارك رمضان و سفره‌های افطار اقوام مختلف ایران را از نگاه مخاطبان شبكه دو به تصویر می‌كشد.

این برنامه ‌در فراخوانی از خبرنگاران افتخاری و شهروندان خواسته تا عكس، گزارش، فیلم كوتاه داستانی، مستند، وله و نماهنگ‌های خود را با موضوع ماه مبارك رمضان به این برنامه تلویزیونی ارسال كنند.

یك برش زندگی همزمان با ماه مبارك رمضان در سه بسته تصویری 8:15، ‌12 و 16:45 به آداب و رسوم خاص ماه مبارك رمضان در شهرهای مختلف ایران می‌پردازد.

این برنامه نیز در گروه امور اجتماعی شبكه دو به تهیه‌كنندگی محمود فلاح پرویزی روی آنتن می‌رود.

همچنین برنامه راه آرامش به تهیه‌كنندگی و كارگردانی محمد رفعتی پیش از اذان ظهر و با اجرای سید علیرضا قوامی پخش می‌شود.

این برنامه با دعوت از كارشناسان مذهبی و استادان دانشگاه به بحث‌های مرتبط با ماه رمضان و مناسك مربوط به این ایام می‌پردازد.

در ماه مبارك رمضان، هر روز ساعت 6 صبح تلاوت یك جزء از قرآن از كرمان به روی آنتن شبكه دو می رود.

پورنگ و قصه های محله گل و بلبل با حال و هوای متفاوت و ویژه ای نسبت به گذشته ویژه برنامه كودك و نوجوان ماه رمضان شبكه دو است كه هر روز از ساعت 19 به تهیه كنندگی مسلم آقاجان زاده و كارگردانی احمد درویشعلی پور پخش می شود و بازپخش آن نیز ساعت 10 روز آینده خواهد بود.

گروه كودك و نوجوان شبكه دو در ماه مبارك رمضان هر روز از ساعت 15، انیمیشن های جدید و برنامه های متفاوتی را برای مخاطبان خود روی آنتن می برد.



** شبكه سه سیما

در آستانه فرارسیدن ماه مبارك رمضان ویژه برنامه های گروه های مختلف شبكه سه سیما اعلام شد.

مجموعه دردسرهای عظیم (2) در 26 قسمت 40 دقیقه ای به كارگردانی برزو نیك نژاد و تهیه كنندگی مهران مهام كاری از گروه فیلم و سریال این شبكه است كه نگارش آن را علیرضا كاظمی پور و امیر عربی عهده دار بوده اند.

بازیگرانی چون مهدی هاشمی، جواد عزتی، مهران رجبی، امیرغفارمنش، اشكان اشتیاق، بهشاد شریفیان، محمد مهدی مطلبی، پرستو گلستانی، مریم سعادت، الناز حبیبی، زهره فكور صبور، شهین تسلیمی، صفا آقاجانی، حسین محب اهری، فریده سپاه منصور، مه لقا باقری و امیر حسین صدیق در این مجموعه نقش آفرینی می كنند.

این سریال از پنجشنبه 28 خرداد هر شب، ساعت21:00 پخش می شود و باز پخش آن ساعت17:30روز بعد خواهد بود .

ماه عسل كاری از گروه اجتماعی شبكه سه سیما به تهیه كنندگی و اجرای احسان علیخانی است كه در 30 قسمت 75 دقیقه ای ویژه افطار شبكه به صورت زنده روانه آنتن شبكه خواهد شد. این ویژه برنامه گفتگو محور است كه با موضوع بخشش، در فضایی لطیف، انسانیت را در پرتو پیام های دینی ـ اخلاقی برای مخاطبین ارائه می نماید. میهمانان این برنامه، از افرادی انتخاب شده اند كه از لحاظ اجتماعی، فرهنگی ، علمی و... در شرایط خاص قرار دارند. این برنامه از چهارشنبه 27 خرداد، هر شب ساعت 19:00 روی آنتن شبكه قرار می گیرد.

ماه سپید جُنگی تابستانه به تهیه كنندگی محمد قنبری كه از اول ماه مبارك، هر شب بعد از خبر 22:00 به صورت زنده روانه آنتن شبكه سه خواهد شد. این برنامه با حضور هنرمندان در حوزه بازیگری و خوانندگی و ورزشكاران به همراه خانواده، دارای بخش های كارشناسی مذهبی در خصوص ازدواج آسان با حضور حجت الاسلام والمسلمین برمایی، گفتگو با زوج های موفق، بخشی طنز گونه به نام گفت و گوی رادیویی كه به مشكلات ازدواج می پردازد.

مستند زندگی زیر پوست من در 26 قسمت 45 دقیقه ای كاری از گروه اجتماعی شبكه سه سیماست كه به بررسی ویژگی زندگی ایرانی ـ اسلامی با رویكرد رزق حلال و كرامت انسانی می پردازد. این مجموعه به تهیه كنندگی بهروز نورانی پور تهیه شده كه از پنجشنبه 28 خرداد، هر روز ساعت 12:00پخش می شود.

سفره های آسمانی به تهیه كنندگی سینا شریفی در 30 قسمت 10 دقیقه ای، سفره های اطعام محرومان و ایتام و همچنین خیرین در ماه مبارك رمضان در كل كشور را به تصویر می كشد. این برنامه نیز كاری از گروه اجتماعی شبكه سه است.

گروه فرهنگ و معارف اسلامی شبكه سه سیما همزمان با برپایی نمایشگاه قران كریم در مصلی تهران 30 برنامه 20 دقیقه ای را به تهیه كنندگی حسن محمدیان مفرد از ساعت 18:25به صورت زنده و با اجرای بهزاد احمدی و خانم قانعی روی آنتن می برد.

ترتیل خوانی قرآن كریم نیز به تهیه كنندگی سید مصعب لواسانی در 30 برنامه 75 دقیقه ای به صورت زنده و از ساعت14:30 دقیقه با حضور حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسمی به عنوان كارشناس از این شبكه پخش می شود. این برنامه جزخوانی دسته جمعی قرآن مجید را از حرم حضرت معصومه (س) پوشش می دهد.

بی تاب عنوان برنامه دیگری از این گروه است و دارای 2 قسمت 30 دقیقه ای است كه در قالب تولیدی مضمون شور و شوق مردم در استقبال از ماه رمضان و همچنین استقبال مردمی از عید فطر را به تصویر می كشد.

زمزمه عشق به تهیه كنندگی هادی آشتیانی 6 قسمت 5 دقیقه ای را دربر می گیرد و مداحی‌ها و نجواهای مداحان اهل بیت (آقایان سماواتی ، میرداماد و حدادیان ) در ایام سوگواری امام علی (ع) را پخش می كند.

سفره های آسمانی در 15 قسمت 15 دقیقه ای مجموعه مستندی به تهیه كنندگی رهبر قنبری است كه در خصوص غذاهای آئینی است كه میان اقوام ایرانی مرسوم می باشد. ضمنا در این مجموعه به شیوه های تهیه این گونه غذاها می پردازد. پوشش، گویش، آداب، رسوم، كار و جغرافیای اقوام ایرانی نیز مد نظر می باشد. این برنامه از پنجشنبه 28 خرداد، هر روز ساعت 18:25روانه آنتن شبكه سه می شود.

سفره های نور به تهیه كنندگی مهدی صاحبی در 25 قسمت 30 دقیقه ای روایتگر داستان دانشجوی آلمانی در رشته روزنامه نگاری است كه پیرو توصیه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریكا، تصمیم گرفت در مورد دین اسلام شناخت پیدا كند. این برنامه از چگونگی انتخاب ایران جهت شناخت اسلام و مسلمانان می گوید. این دانشجوی آلمانی از یكی از دوستان ایرانی خود در دانشگاه سوربن كمك می گیرد تا به ایران سفر كند این برنامه در هر قسمت به خاطرات این دانشجوی آلمانی در گفت وگو با مبلغین اسلامی می پردازد. این برنامه كاری از گروه فرهنگ و معارف اسلامی است كه از پنجشنبه 28 خرداد، هر شب ساعت 23:30 پخش می شود.

ذكر، عنوان برنامه ای است كه مهدی اسماعیلی در 30 قسمت 4 دقیقه ای بر عهده دارد و شامل تصویرسازی های گرافیكی و حدیث خوانی و صحبت های كارشناسی درباره موضوعات ماه رمضان در فضایی سه بعدی است و همچنین خواندن دلنوشته و مناجات هایی از علیرضا كنگرلو را به همراه گرافیك دو بعدی دربر می گیرد.

مثل باران به تهیه كنندگی سعید عباسی 2 قسمت 30 دقیقه ای دارد و به غبارروبی مساجد و عزاداری ها و نجواهای مردمی در ایام سوگواری حضرت علی (ع) و استقبال از شب های قدر می‌پردازد.

ربنا، به تهیه كنندگی محمدرضا اسماعیلی به صورت تولیدی اسمای الهی را در قالب گرافیكی با همراهی نجواهای گروه های تواشیح در 30 قسمت 4 دقیقه ای در بر می گیرد.

برنامه صفر تا صد با محوریت مباحث مرتبط با جوانان در فضایی صمیمانه و جوان پسندانه در بخش های مختلف روی انتن می رود. این برنامه هر روز موضوعات متنوع و جذاب برای جوانان را با حضور یك مهمان و كارشناس مطرح می كند و هر آنچه كه مرتبط با موضوع است را از صفر تا 100 مطرح می كند. این برنامه پای صحبت جوانانی می نشیند كه دور از مرزهای این آب و خاك توانسته اند مسیر سعادت و نیكبختی را پیدا و آن را حفظ كنند .از دیگر بخش های این برنامه خاطرات ماه رمضان است و هنرمندانی كه آثار هنری مرتبط با ماه رمضان عرضه داشتند از خاطرات خود با مردم می گویند. این برنامه در 30 قسمت 40 دقیقه ای به تهیه كنندگی سید محمد رضا نعمتی است. این برنامه هرروز بجز پنجشنبه و جمعه قبل از اذان ظهر پخش می شود.

بنای بندگی در 4 قسمت 30 دقیقه ای، پنجشنبه ها ساعت 12:30 به تهیه كنندگی مجید خواجه نژاد كه به تفسیر قرآن و پرداختن به نكات اخلاقی آیات قرآن كریم توسط آیت ا.. ضیاء آبادی می پردازد.

در برنامه باران و چمن حجت الاسلام والمسلمین رنجبر، 30 آیه قرآن كریم را با محوریت اخلاق در مدتی كوتاه با مثال های قابل درك و به روز برای بینندگان شرح می دهد؛ این برنامه به تهیه كنندگی حسن محمدیان مفرد در 30 قسمت 4 دقیقه ای می پردازد.

ویژه برنامه شب های قدر به تهیه كنندگی مجید خواجه نژاد و محمدرضا ماندگاران در 3 قسمت 70 دقیقه ای به صورت زنده و با حضور كارشناسانی همچون حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسین انصاریان از حسینیه همدانی ها و مهدیه تهران، قرائت دعای جوشن كبیر و به جا آوردن مراسم احیا برای شب های نوزدهم، بیست یكم و بیست و سوم ماه مبارك رمضان، شب های قدر از ساعت 23:30 دقیقه پوشش می دهد.

مصباح به تهیه كنندگی هادی آشتیانی در 3 قسمت 70 دقیقه ای به صورت زنده و با اجرای حسن سلطانی دكتر رجبی دوانی و حجت الاسلام طائب به بحث ضربت خوردن حضرت امیرالمومنین، شهادت آن حضرت و لیالی قدر و نیز شخصیت، عدالت و حكومت ولایی حضرت علی (ع) می پردازد و سیره حضرت علی (ع) طی آن بررسی می شود. این برنامه یكشنبه، سه شنبه و پنجشنبه 14، 16 و 18 تیر ماه ساعت 22:30 پخش می شود.

پخش سخنرانی های مذهبی حجج اسلام حسینی قمی، ماندگاری، سید مهدی میرباقری، سید حمید میرباقری، فرحزاد و پناهیان در 30 قسمت 30 دقیقه ای به تهیه كنندگی هادی آشتیانی هر روز 6:10 صبح روی آنتن می رود.

سخنرانی حجت الاسلام رفیعی نیز طی 30 برنامه 30 دقیقه ای در ماه مبارك رمضان، به تهیه محمد حجتی هر روز ساعت 12:30 از شبكه سه سیما پخش می شود.

سمت خدا كاری از گروه معارف شبكه سه سیما به تهیه كنندگی سید عبدالمجید ركنی نیز در ماه مبارك رمضان با اجرای نجم الدین شریعتی و با حضور كارشناسانی چون حجج اسلام میرباقری، رنجبر، فرحزاد، حسینی قمی و ماندگاری هستند كه در ایام ماه مبارك به بحث هایی با محوریت قرآن كریم خواهند پرداخت. این برنامه هر روز بجز پنجشنبه و جمعه ها ساعت 13:30 به صورت زنده روانه آنتن شبكه سه خواهد شد.

برنامه سمت خدا در سحرهای ماه مبارك رمضان در 30 قسمت 15 دقیقه ای، ویژه برنامه ای را با حضور حجت الاسلام فرحزاد و اجرای نجم الدین شریعتی پخش خواهد كرد. این برنامه به شرح فرازهایی از دعای ابوحمزه ثمالی خواهد پرداخت.

پخش دعای كمیل در نیمه شب های جمعه از ساعت 00:40 بامداد در 4 قسمت 60 دقیقه ای دیگر برنامه گروه فرهنگ و معارف اسلامی شبكه سه سیما برای پخش در ماه مبارك رمضان است.

سخنان و رهنمودهای اخلاقی - اعتقادی حضرت آیت الله مكارم شیرازی در 30 قسمت 15 دقیقه ای هر شب بعد از اذان مغرب از شبكه سه پخش می گردد.



**شبكه چهار سیما

برنامه پروانگی دو روز در هفته با حضور كارشناسانی مانند احمدی عابدی، یدالله یزدان پناه، احمد رضی، سید رضی گیلانی، احمد جلالی به اصول عرفان اسلامی می پردازد.

برنامه كتاب رمضان با حضور محمود واعظی و حجت الاسلام دین پرور به كتابشناسی تارخ سیاسی اسلام و تشیع و سیره نبوی در 15 قسمت می پردازد این برنامه ساعت 21 روی آنتن شبكه چهار می رود.

مستند اینجا فرشته می شوی، سه روز در هفته با موضوع جایگاه سالمندان در خانواده می پردازد.

مستند رمضان و مسلمانان كه در 15 قسمت به بررسی آداب ماه مبارك در كشورهای اسلامی می پردازد.



**شبكه پنج سیما

شبكه پنج سیما همزمان با فرا رسیدن ماه مبارك رمضان، ویژه برنامه های متنوعی را برای روزه داران ضیافت الهی تدارك دیده است. برنامه های جشن رمضان، سریال لبنانی خاك و نمك، گفتگوی شبانه عقیق، جنگ شبانه ضیافت، سخنرانی حجت الاسلام پناهیان، جزء خوانی قرآن كریم، افطاری ساده و چراغ مطالعه به عنوان ویژه برنامه های رمضانی شبكه پنج معرفی شدند.

هجدهمین جشن رمضان امسال با محوریت گره گشایی از كار خانواده ها و سوژه هایی كه گرفتار مشكلات اقتصادی شده اند، هرشب بعد از افطار ساعت 21:30 از فرهنگسرای بهمن روی آنتن می رود. اجرای این برنامه را سیدكاظم احمدزاده بر عهده دارد. جشن رمضان سال گذشته به دنبال تحقق آرزوی افراد بود اما امسال بدنبال گره گشایی از زندگی خانواده های گرفتار است.

سریال خاك و نمك هم یك سریال لبنانی با محوریت مقاومت اسلامی و مشاركت اقشار مختلف مردم لبنان در مبارزه علیه رژیم صهیونیستی است كه هر شب قبل از افطار از ساعت 19:45 دقیقه روی آنتن می رود. نام اصلی این سریال «ملح التراب» به كارگردانی ایاد نحاس محصول سال 2014 میلادی كشور لبنان در ژانر ملودرام سیاسی است.

گفتگوی شبانه عقیق نیز یك تاك شوی شبانه است كه به گفتگو با تازه مسلمانان می پردازد این برنامه هر شب ساعت 23 پخش می شود.

محور سخنرانی امسال شبكه پنج نیز معشیت و تلاش برای زندگی بهتر با توجه به آموزه های اقتصادی اسلام است. این برنامه به پوشش سلسله سخنرانی های حجت الاسلام پناهیان با موضوع مدیریت صحیح زندگی، رفتار اقتصادی درست، فرهنگ كار، تلاش صرفه جویی و معشیت در زندگی می پردازد كه هر روز ساعت 19 روی آنتن می رود.

انس با قرآن عنوان یكی از برنامه های معارفی شبكه پنج سیماست كه هر روز ساعت 13:45 دقیقه پخش می شود. این برنامه پخش روزانه زنده یك جزء از قرآن كریم به صورت ترتیل با حضور قاریان ممتاز قرآن است كه در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) برای روزه داران در بهار قرآن در 30 قسمت 60 دقیقه ای روی آنتن می رود.

طرح قرآنی 1449عنوان برنامه ای تولیدی شبكه پنج سیماست كه اولین قسمت آن از 23 خرداد مصادف با 25 شعبان ماه ساعت 16 روی آنتن می رود. طرح قرآنی 1449 با محوریت حفظ سوره مباركه یاسین است كه شعار امسال این برنامه قرآن كتاب زندگی نامگذاری شده است. این برنامه در 78 قسمت 25 دقیقه ای است. بخش های كارشناسی حفظ سوره یاسین، تفسیر و مفاهیم سوره یاسین و نگاهی به شعار امسال طرح همراه با مسابقه پیامكی از جمله آیتم های برنامه طرح قرآنی 1449 است.

ویژه برنامه ضیافت الهی از ابتدای ماه مبارك رمضان بعد از افطار بر روی آنتن می رود. این برنامه زنده تركیبی هر شب ساعت 21 به مدت 40 دقیقه در ماه مبارك از شبكه پنج پخش می شود.

افطاری ساده و چراغ مطالعه نیز دو میان برنامه رمضانی هستند كه به مناسك سازی برای اطعام و افطاری ساده و همچنین ترویج فرهنگ مطالعه در ماه رمضان می پردازند.



** شبكه قرآن

خلوت انس عنوان ویژه برنامه گفت و گو محور سحرگاهی شبكه قرآن سیما است كه همه روزه از ساعت 2:30 بامداد به صورت زنده با حضور فعالان حوزه های قرآنی ، دینی و مذهبی روی آنتن این شبكه خواهد رفت.

ترتیل جزء خوانی قرآن كریم از آران و بیدگل و حرم مطهر امام رضا (ع) در ساعت های4:30 و 10:30 به صورت زنده و همچنین جزءخوانی سه زبانه در ساعت 1:30 بامداد كه همه روزه پخش خواهد شد.

ضیافت ویژه برنامه ی افطار و اذانگاهی مغرب این شبكه است كه به بررسی زندگی علما و بزرگان مذهب شیعه با حضور خانواده ها و نزدیكان ایشان می پردازد و قرار است همه روزه در ایام ماه مبارك رمضان از ساعت 19:15 به صورت زنده و مستقیم به روی آنتن این شبكه برود.

علما و شخصیت های محوری برنامه ضیافت عبارتند از؛ امام خمینی(قدس سره)، شیخ حسنعلی نخودكی، سید محمد هادی میلانی، ملا احمد نراقی، علامه وحید بهبهانی، ملا حسینقلی همدانی، آیت الله سید محمد حسین حسینی تهرانی، شیخ محمد تقی آملی، آیت الله مهدی الهی قمشه ای، ملاعلی كنی و علمای دیگر خواهند بود.

ویژه برنامه شبانگاهی اهالی بهشت با پرداختن به مسائل روز جامعه با حضور ورزشكاران، هنرمندان و برخی مسئولین نظام هرشب از ساعت 23 به صورت زنده میهمان مخاطبان شبكه قرآن سیما خواهد بود.

طرح قرآنی 1449 نیز با محور حفظ سوره مباركه یس و همچنین پرداختن به 30 موضوع قرآنی با مضمون سبك زندگی قرآنی از جمله برنامه های ماه مبارك است كه همه روزه از ساعت 17 به صورت زنده و مستقیم پخش خواهد شد.

سخنرانی مراجع معظم تقلید و خطبای برجسته كشور تحت عنوان «بیان» در 2 واحد زمانی 6:30 و 21 و همچنین سخنرانی آیت الله مكارم شیرازی (چشمه معرفت) در ساعت 13:45 از شبكه قرآن سیما پخش خواهد شد.

باغ رویایی و به وقت نوجوانی، 2 بخش ویژه مخاطبان كودك و نوجوان این شبكه است كه با محور طرح قرآنی 1449 در ساعت های 16 و 16:30 به روی آنتن می رود.

یاد خدا، مسابقه قاری برتر، ارتباط با نمایشگاه قرآن كریم (باغ موزه و مصلی)، قصه های قرآنی(انیمیشن)، با شهداء در ضیافت نور، رمضان درملل اسلامی و عروه الوثقی(احكام ماه رمضان) از دیگر برنامه های تدارك دیده شده در این ماه هستند.



**شبكه آموزش سیما

شبكه آموزش نیز ویژه‎برنامه‌هایی را برای پخش در روزهای مختلف ماه رمضان آماده كرده است؛ برنامه دوباره نگاه كن به تهیه كنندگی سعید بشیری و داوود آجرلو با محور قصه‌گویی تكنیكی و محتوایی قصص قرآنی و با اجرای احمد شاكری در ماه مبارك رمضان هر شب ساعت 23 از شبكه آموزش سیما به روی آنتن می رود.

در این برنامه كارشناسان مختلفی از جمله داوود میرباقری، سید مهدی شجاعی، براهینی، بهروز شعیبی، حجت الاسلام علیرضا یوسف زاده و صالح قنادی حضور می یابند.

همچنین برای ایام ماه مبارك رمضان برنامه دكترسلام با ساخت آیتم ها و گزارش های مربوط به این ایام در تلاش است ضمن حفظ چهارچوب همیشگی برنامه ،حال وهوای این ایام را هم در نظر بگیرد.

در این ماه مبارك تلاش بر این است كه مهمانان دعوت شده درباره بجا آوردن مراسم برای بیماران صحبت كنند تا مومنان با اطلاعات كافی ضمن حفظ سلامت خود به عبادات معنوی و روزه گرفتن بپردازند.

آیتم های درنظر گرفته شده در برنامه دكتر سلام شامل، نگران نباشید، اطلاع رسانی به تمام افرادی است كه دچار باورهای غلط درباره روزه و روزه‎‌داری، 30 پیشنهاد كه پیشنهادهای متخصصان تغذیه برای تهیه مواد غذایی و این كه چه غذاهایی بهترین انتخاب هستند برای سفره ماه رمضان، چی بخوریم، چی نخوریم آیتم دیگری است كه توصیه های متخصصان تغذیه و طب سنتی و گیاهان دارویی را ارائه می كند، سوال شما عنوان آیتمی است كه به مخاطبان پاسخ می دهد.

سوالاتی كه از طریق سامانه گویا برای برنامه ضبط می شوند با حضور متخصصان پاسخ داده می شوند، آثار نماز و روزه شامل سلسله موضوعاتی است كه از تاثیرات مثبت نماز و روزه در انسان حكایت می كند به طور مثال شامل موضوعاتی مثل: كاهش افسردگی، فشار خون، سلامت قلب و عروق، بهداشت خواب و ...

برنامه دكتر سلام به تهیه‌كنندگی المان مرقوب‌نیا هر روز ساعت 13:30 از شبكه آموزش سیما پخش می‌شود.

برنامه گل آموز در سال گذشته با توجه به مباحث مذهبی كه در برنامه اعلام كرد توانست جایزه ویژه ماه رمضان در بخش كودك را به خود اختصاص دهد با توجه به این موفقیت و تجاربی كه در این زمینه گروه برنامه ساز به دست آوردند این آیتم ها در ماه مبارك رمضان در برنامه گل آموز گنجانده شده است.

موضوعات روزانه بر اساس موضوعات قرآنی طراحی شده است. آشنایی با قرآن، نماز، امانتداری، نیكی به والدین، حق همسایه، راستگویی، شكرگزاری، روزه، پاكیزگی، رازداری از جمله موضوعات برنامه رمضانی گل آموز خواهد بود.

قصه های كوتاه با عنوان 30 روز با پیامبر (ص) به صورت فتو رمان، آشنایی با نام حیوانات و میوه هایی كه در قرآن كریم آمده است با نشان دادن عكس و فیلم از زندگی آن حیوان و یا خواص میوه نام برده شده است.

برنامه گل آموز به تهیه كنندگی سارا روستاپور هر روز ساعت 14 از شبكه آموزش به روی آنتن می رود.

سری جدید برنامه مشق عشق نیز با دكور، تیتراژ جدید و آیتم های مختلف به مدت 90 دقیقه در ماه مبارك رمضان میزبان خانه های ایرانی است.

از اول ماه مبارك رمضان حجت الاسلام موسوی،كارشناس مذهبی جمعه ها به نقش والدین در تحكیم خانواده می پردازد.

همچنین در روزهای دوشنبه محسن ایمانی (روان‌شناس) علاوه بر ارائه مشاوره های روان‌شناسی با موضوعات عوامل ایجاد اختلالات روانی، برتری الگوی كامل مذهبی نسبت به الگوهای دیگر، بهترین روش الگوبرداری و بیشترین تاثیر سحر و افطار در ماه مبارك رمضان در خانواده، به پیامك های مخاطبان پاسخ می گویند.

سری جدید برنامه مشق عشق آیتم های معرفی كتاب، زوج خوشبخت، انشای عشق، گزارش مردمی، نماهنگ همچنین در روزهای جمعه آیتم مولای عشق در وصف امام زمان(عج) و آیتم جدید حقوقی را در برمی گیرد. اجرای این برنامه به عهده احسان شاملو و نسیم خشنودی خواهد بود.

سری جدید مشق عشق به تهیه كنندگی مجید قره گوزلو، از اول ماه مبارك رمضان دوشنبه ها ساعت 15 و جمعه ها ساعت 18 از شبكه آموزش سیما به روی آنتن می رود.

از دیگر برنامه های رمضانی شبكه آموزش برنامه اذانگاهی همین حوالی به تهیه كنندگی جعفر شعاعی كه هر روز قبل از اذان ظهر ساعت 12 از شبكه آموزش سیما پخش می شود.

این برنامه از شنبه تا جمعه به ترتیب به موضوعات سبك زندگی اسلامی، مشاوره مذهبی، رفتارهای فردی و اجتماعی، طب اسلامی، ازدواج آسان و مهدویت می پردازد.

در برنامه همین حوالی كارشناسانی همچون عیسی كشاورز، حجت الاسلام شرفخانی، دكتر محمد شجاعی،حجت الاسلام حامد حسینی، حجت الاسلام اعوانی و غیره حضور دارند؛ همچنین حجت الاسلام كریمی كارشناسی بخش احكام را بر عهده دارد.

آموزش روخانی و روان خوانی قرآن و فصاحت و بلاغت نهج البلاغه، گزارش روزانه، معرفی كتاب و سایت های مذهبی، مسابقه و غیره از دیگر آیتم های این برنامه خواهد بود.



**شبكه مستند سیما

به رنگ فوتبال، مجموعه ای مستند با اجرای مزدك میرزایی درباره داستان های مرتبط با فوتبال در سراسر جهان است. در این مجموعه سعی شده با نگاهی متفاوت زندگی و دل مشغولی‌های این قشر ورزشی تشریح شود. مصاحبه و نمایش بخشی از زندگی شخصی فوتبالیست‌‎ها، بازی های باشگاهی و یك بازی ملی و حواشی حضور هواداران در این بازی‌ها بخش‌ دیگری از این مجموعه است.

به رنگ فوتبال در 26 قسمت از شنبه تا پنجشنبه ساعت 21:30 از شبكه مستند پخش خواهد شد.

مجموعه ایران در ماه رمضان جمعه ها ساعت 21:30 تلفیقی است از مستندهای گزارش كوتاه با مضامین فرهنگی، گردشگری كه توسط مستندسازان جوان و خلاق در شهرهای مختلف ایران تولید می شود.

هر قسمت 30 دقیقه ای تلفیقی از چند مستند كوتاه در خصوص مكان های دیدنی، جاذبه های گردشگری، هتل، صنایع دستی، بازی های محلی، موسیقی‌های بومی و غذاهای محلی ایران می باشد.

پایین تر از ابرها در 20 قسمت 5 دقیقه ای در خصوص كودكانی است كه سوالهایی را پاسخ می دهند كه دغدغه بزرگسالان می‌باشد.

خاطرات رزمندگان دفاع مقدس از ماه مبارك رمضان در جبهه‌ها در مجموعه «هلال» پخش خواهد شد.

خرده‌های مینا یكم تیر ساعت 22 به مدت 40 دقیقه روی آنتن شبكه مستند می رود.

در این مجموعه چهل نفر از سراسر عراق، بصره، سماوه، كربلا و نجف، به نیت زیارت امام رضا (ع) با پای پیاده از منزلشان تا حرم مطهر امام هشتم راه می‌روند.

مجموعه مستند یك ماه یك ستاره، روزهای زوج در هر قسمت، مقطعی از زندگی یك هنرمند برجسته (بازیگران، نویسندگان، موسیقی دانان و خوانندگان، هنرمندان حوزه‌ی تجسمی، ورزشكاران و ...) از سحر تا افطار به تصویر كشیده می شود، به گونه‌ای كه یك حركت انسان دوستانه یا عمل خیر خواهانه نیز در آن شكل می‌گیرد.

این مستند در 12 قسمت روزهای زوج ساعت 23 از شبكه مستند پخش خواهد شد.

مستند آوای گل از 12 تیر ماه ساعت 14 روایتی است از فصل گل و گلابگیری در قمصر كاشان كه با بررسی زندگی حاج مجید راهب، كارآفرین و صادركننده برتر كشور تلفیق گردیده است. مستندی جذاب با تصاویری منحصر به فرد كه به مخاطبان شبكه مستند هدیه می‌گردد.

در مستند آب، مار، طناب، یك گروه مستندساز ایرانی كه به قصد ساختن مستندی درباره‌ی راهپیمایی اربعین به عراق رفته‌اند، در راهی فرعی به حسن برمی‌خورند. وی كودكی عراقی است كه در میان صحرا به انتظار عبور زائران كربلا می‌نشیند تا با هرآنچه دارد از آن‌ها پذیرایی كند. این گروه با عجله از او نیز تصویر می‌گیرند و می‌گذرند. او در همین زمان كوتاه درباره‌ی این كه یك بار در چاه افتاده و به یاری حضرت عباس از چاه نجات یافته صحبت می‌كند.

این مستند 19 تیر ماه ساعت 22 روی آنتن شبكه نسیم می رود.

یك لقمه نون (سری جدید) از شنبه تا پنج شنبه ساعت 21:00 پخش خواهد شد؛ این مجموعه با به تصویر كشیدن زندگی انسان‌هایی كه تحت هر شرایطی به دنبال كسب روزی حلال هستند تولید شده است. با این حال سعی شده در قالب آن به مشاغلی پرداخته شود كه بیشتر به زندگی مردم و بخصوص نسل جوان نزدیك است. طیف متنوع سوژه های این مجموعه می باشند و از دكتر، جراح تا كارگر كوره‌پزخانه مهمان یك لقمه نان می‌شوند.

مستند اعتكاف در 4 قسمت 15 دقیقه‌ای از 29 خرداد جمعه‌ها ساعت 21:00از شبكه مستند پخش خواهد شد.

چهار مستند همزمان در شهرهای تبریز، كاشان، بوشهر و تهران توسط چهار گروه كاملا متفاوت با موضوع اعتكاف تولید شده است.

سوژه‌های این مستند خانواده‌هایی هستند كه تمام اعضای آن در مراسم اعتكاف شركت می‌كنند و ما همراه آنها می‌شویم و حس و حال اعضای یك خانواده را در طول این سه مشاهده می كنیم.

مجموعه اهل ایمان به آیین‌ها و رسوم ویژه ماه مبارك رمضان همچون بازی‌ها، آداب سحری، موسیقی رمضانی، جشن‌های رمضانی، وداع‌ها و ... می‌پردازد كه از بخش‌های آن می‌توان به همچون نحوه بیداری برای سحر و روش‌های آن از شناخت ستارگان گرفته تا انواع ساز‌ها و مناجات‌خوانی‌ها می‌توان نام برد.

فیلمبرداری در بیش از 30 منطقه كشور از جمله یزد، كرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان انجام شده است .اهل ایمان از 28خرداد تا 26 تیر ماه هر روز ساعت 16 از شبكه مستند پخش می شود.

تفتان، درباره پیرمردی به نام سید محمد امین سیستانی است كه با سنگریزه‌های رنگی و طی چند سال مسجدی را در اطراف زاهدان ساخته است و در كنار آن نیز با كمك سنگریزه‌ها ، 13 هكتار بیابان و كویر خشك را نیز تبدیل به یك مجتمع فرهنگی كرده است.

مجموعه‌ای كامل كه به واسطه رستوران و تالار و امكانات متنوعش در ایجاد اشتغال در سطح استان نیز موثر بوده است. این مستند 25 تیر ساعت 16:30 به مدت 25 دقیقه پخش می شود

روایت دیدار در 10 قسمت20 دقیقه‌ای از 1 تیر دوشنبه‌ها و چهارشنبه‌ها ساعت 13:30پخش می شود. این برنامه با هدف‌ روایت حاشیه‌های دیدار قشرهای مختلف مردم با مقام معظم رهبری در شبكه مستند سیما تولید می شود. مجموعه ای از دیدارهای رهبر معظم انقلاب در قالب این برنامه در ماه مبارك رمضان پخش خواهند شد.

فراهنگ**9187**1601**