۲۴ خرداد ۱۳۹۴، ۱۶:۰۴
کد خبر: 81646026
T T
۰ نفر
طرف های یمنی شركت كننده در مذاكرات ژنو مشخص شدند/ رییس جمهوری فراری پذیرفته نشد

تهران- ایرنا- «اسماعیل ولد شیخ احمد» فرستاده سازمان ملل در امور یمن، ساعتی پیش اعلام كرد: حزب كنگره مردمی و هم پیمانان آن، انصارالله و هم پیمان های آن، حزب مشترك و گروه های هم پیمان آن و جنبش مسالمت آمیز جنوب یمن روز دوشنبه در ژنو زیر نظر سازمان ملل با هم مذاكره می كنند.

به گزارش خبرگزاری الیمن، سازمان ملل روز یكشنبه در برابر درخواست جنبش مردمی انصارالله یمن تسلیم شد و طرف های یمنی شركت كننده در مذاكرات ژنو را معرفی كرد.

این اقدام سازمان ملل پس از آن انجام گرفت كه گروه های یمنی روز شنبه به دلیل ابهام در دعوت ازطرف های یمنی مذاكره كننده درژنو، از سوار شدن به هواپیمای سازمان ملل در صنعا خودداری كردند.

احزاب و گروه های یمنی مشخص نشدن طرف های شركت كننده در مذاكرات ازسوی سازمان ملل و دعوت رسمی ازآن ها را اقدامی شیطنت آمیز از سوی دولت مستعفی یمن دانسته بودند زیرا با این كار، دولت مستعفی و فراری خود را به عنوان طرف رسمی یمنی و دیگر گروه ها را به عنوان یك گروه مخالف و شورشی معرفی می كرد.

این درحالی است كه گروه های بسیاری در یمن با مزدوران فراری و مستعفی پناه برده به دامن رژیم عربستان مخالف هستند و به عقیده یمنی ها، نماینده همه این گروه ها باید در مقابل مزدوران فراری كه طرفداران چندانی در یمن ندارند، نشسته و خواسته های خود را بیان كنند.

بر همین اساس اسماعیل ولد شیخ احمد فرستاده سازمان ملل در امور یمن ساعتی پیش با صدور پیامی اعلام كرد كه حزب كنگره مردمی و هم پیمانان آن، انصارالله و هم پیمان های آن، حزب مشترك و گروه های هم پیمان آن و جنبش مسالمت آمیز جنوب یمن روزدوشنبه درژنو زیر نظر سازمان ملل باهم مذاكره می كنند.

به این ترتیب و بر اساس این بیانیه، «عبد ربه منصورهادی» رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن، دولت مستعفی و هیچ كدام ازمزدوران ریاض نشین جایی درمذاكرات ژنو ندارند، همانگونه كه تا پیش از تجاوز عربستان به یمن درمذاكرات گروه های یمنی در صنعا جایی نداشتند.

ولد شیخ احمد در بیانیه خود افزود: سازمان ملل این فرصت را غنیمت می شمارد كه همه گروه ها و طرف های یمنی را دعوت كند كه با حسن نیت، بدون هیچ پیش شرطی و بر اساس اعتماد و احترام متقابل برای ازسرگیری روند سیاسی و دستیابی به راه حلی برای نجات یمن ازبحران كنونی، دراین مذاكرات شركت كنند.

عربستان با ائتلاف 9 كشور عربی منطقه به جز عمان از ششم فروردین سال جاری حملات گسترده ای را علیه یمن آغاز كرد تا عبد ربه منصور هادی رییس جمهوری فراری و مستعفی یمن را به حاكمیت بازگرداند و از قدرت گرفتن نیروی مقاومت مردمی یمن كه امنیت شهرهای آن كشور را تامین می كنند، جلوگیری كند.

براثر این حملات تاكنون بیشتر تاسیسات زیربنایی، خدماتی، بیمارستان ها و مدارس و حتی خانه های مردم این كشور ویران و هزاران یمنی از جمله صدها زن و كودك كشته و یا مجروح شده اند.

رژیم عربستان كه با اهداف خاصی از جمله بازگرداندن رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن به حكومت در صنعا این جنگ را با فریب اذهان عمومی آغاز كرد، اكنون در باتلاق یمن گرفتار شده و به هیچ یك از خواسته های خود نرسیده است.

خاورم**6116**1010