۲۵ خرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۱۱
کد خبر: 81646894
T T
۰ نفر
ابعاد اصابت موشك اسكاد یمن به عمق خاك عربستان فاش شد

تهران - ایرنا - پایگاه خبری صعده پرس یمن روز دوشنبه به نقل از یك منبع آگاه عربستانی از ابعاد و زوایای پنهان شلیك موشك اسكاد یمن به پایگاه نظامی ملك خالد در منطقه خمیس مشیط پرده برداشت.

این پایگاه خبری به نقل از این منبع سعودی كه خواست نامش فاش نشود، افزود: موشك اسكاد كه ارتش یمن به پایگاه خمیس مشیط در جنوب عربستان شلیك كرد، دقیقا به هدف اصابت كرد و منفجر شد و دفاع هوایی این كشور به رغم اطلاعات كذب منتشر شده، نتوانسته آن را رهگیری و منفجر كند.

هفته گذشته دولت عربستان ادعا كرده بود كه یك فروند موشك اسكاد ارتش یمن را پیش از اصابت به خاك این كشور، رهگیری و منفجر كرده است .

این منبع عربستانی افزود: معنی این شلیك و هدف گیری دقیق را شما نمی دانید، این به معنای این است كه ارتش یمن توانسته سامانه دفاع پیشرفته و خودكار پدافندهوایی عربستان را عملا ناكارآمد نماید.

وی گفت كه سامانه دفاعی عربستان از ساعت هشت صبح روز شلیك موشك اسكاد توسط یمنی ها، برای استقبال از یك هواپیمای اسراییلی غیر فعال شده بود.

او افزود كه همچنین یك هواپیمای مسافری پادشاهی نیز در همان روز از مبدا اسراییل با 15 كارشناس نظامی صهیونیست كه ماموریت آنها اجرا و نظارت بر عملیات شلیك بمب های نوترونی به یمن بود، در این پایگاه به زمین نشسته است .

به گفته وی، هواپیمای صهیونیست ها حامل كارشناسان و نیز بمب های نوترونی در پایگاه نظامی ملك خالد فرود آمده بود، در حالی كه 16 هواپیمای مجهز عربستانی و اماراتی نیز آن را در میان گرفته بودند.

این منبع عربستانی افزود: فرمانده نیروهای هوایی این پایگاه با تعدادی از افسران و نظامیان عربستانی و اسراییلی در باره حمله با بمب های نوترونی به جبل نقم در یمن گفت وگو می كردند، اما ناگهان همه پیش بینی ها برهم خورد و موشك اسكاد یمنیها مانند صاعقه ای با صدای وحشتناك از آسمان بر این پایگاه فرود آمد و همه افراد حاضر را وحشت زده كرد.

چهار موشك دیگر نیز پس از موشك اسكاد به این پایگاه اصابت كرد و هرچیزی اعم از هواپیماها و ساختمان های اطراف از جمله مقر فرماندهی هوایی را منفجر شد، بطوری كه قطعه های هواپیماهای سعودی و اماراتی به ساختمان های اطراف اصابت كرده و خسارت های زیادی برجای گذاشت .

او افزود كه پس از این حادثه، از ورود خبرنگاران به این پایگاه جلوگیری شد تا از خسارت های شلیك این موشك، خبری منتشر نشود.

به گفته وی، تعدادی از اسرائیلی ها و خلبان های كشورهای مختلف و عربستانی مجروح شدند كه رژیم سعودی تنها به مجروحیت فرمانده این پایگاه اشاره كرد.

فرماندهی نیروهای مشترك عربستان به شلیك موشك از یمن به سوی این پایگاه ادعا كرده، اما گفت كه موشك اسكاد یمنیها با یك فروند موشك پاتریوت رهگیری و سرنگون شده است.

خبرگزاری رسمی عربستان (واس) هم در پی این حادثه اعلام كرد كه جنبش انصارالله یك فروند موشك اسكاد به سمت شهر خمیس مشیط در مناطق جنوبی این كشور شلیك كرده، اما این موشك رهگیری و منهدم شده است.

عربستان به دنبال شلیك موشك اسكاد، پایگاه هوایی خمیس مشیط را تخلیه كرد.

ارتش و كمیته های مردمی یمن كه پس از گذشت دهها روز از تجاوز كشورهای ائتلاف به سركردگی عربستان به این كشور با صبر و متانت خود از دادن هر پاسخی پرهیز می كردند، پس از اینكه آمار تلفات غیر نظامیان این حملات به بیش از 9 هزار نفر رسید، عربستان را به شلیك موشك به پایگاه های نظامی در عمق خاك این كشور تهدید كرده و گفته اند كه اگر روند كشتار مردم یمن توسط هواپیماهای متجاوز عربستانی ادامه یابد، به شلیك موشك به عمق خاك این كشور رو خواهند آورد.

روند پاسخ تدریجی و رو به افزایش نیروهای ارتش و كمیته های مردمی یمن به تجاوز سعودی ها، تحولات چشمگیری به وجود آورد و رونمایی از موشك های ملی النجم الثاقب و زلزال نیز بر قاطعیت ارتش یمن در پاسخ به حملات سعودی ها افزود.

استفاده از موشك اسكاد، احتمالات زیادی را در درگیری های زمینی نیروهای مردمی یمن با عربستان مطرح كرد، به ویژه آنكه این موشك از جمله موشك های بالستیك دور برد محسوب می شود كه با برد 280 كیلومتری، عمق خاك عربستان را هدف قرار می دهد.

همین امر سعودی ها را در ادامه این جنگ با چالشی جدی مواجه كرده، جنگی كه عربستانی ها تاكنون به هیچیك از اهداف خود در آن دست نیافته، بلكه خسارات مالی و جانی فراوانی را به تاسیسات زیربنایی و حیاتی و نیز مردم یمن تحمیل كرده است.

**خاورم**1653**1651
۰ نفر