۲۵ خرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۳۶
کد خبر: 81647028
T T
۰ نفر
نخستین جایزه‌ دكتر رضا داوری اردكانی به برترین پایان‌نامه‌ دكتری فلسفه اهدا شد

تهران - ایرنا - نخستین جایزه‌ دكتر رضا داوری اردكانی به برترین پایان‌نامه‌ دكتری فلسفه سال 93 كشور با موضوع 'رابطه زمان و بنیاد یا جهت در نظر هایدگر' نوشته دكتر نیره سادات میرموسی اهدا شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رضا داوری اردكانی شامگاه یكشنبه در آیین اهدای نخستین دوره این جایزه به برترین پایان‌نامه‌ دكتری رشته‌ فلسفه كه در مركز فرهنگی شهر كتاب برگزار شد، افزود: من پیشنهاد دادم كه این جایزه به نام یكی از استادان نسل من همچون دكتر یحیی مهدوی تعلق بگیرد اما دوستان لطف داشتند و جایزه پایان‌نامه‌ دكتری رشته‌ فلسفه را به نام من نامگذاری كردند.

داوری اردكانی با اشاره به جایگاه فلسفه افزود: فلسفه غریب و مظلوم است و هیچ علمی نیاز به دفاع ندارد اما فلسفه همواره باید از خود دفاع كند و از روز پیدایش تاكنون نیز از خود دفاع كرده است.

وی افزود: فلسفه بر حسب ضرورتی به وجود آمده و آن ضرورت نیز فلسفه را حفظ كرده در غیر اینصورت با توجه به دیدگاه مخالفان از بین می رفت و من نیز در عمر 60 ساله خود تلاش كردم كه از فلسفه دفاع كنم.

این استاد فلسفه با اشاره به تاریخچه حكمت و فلسفه گفت: حكمت از ابتدای تاریخ بشر بوده و بشر هیچ وقت بی حكمت زندگی نكرده اما من عمر فلسفه را مربوط به 2500 سال می دانم كه لفظی یونانی است و با پرسش های همچون چیستی و چرایی به وجود آمده است.

داوری اردكانی افزود: فلسفه با مسئله عدم آغاز می شود و مسئله عدم ما را به زمان، بی زمانی و خرد هدایت می كند، فلسفه تعلق است و دنیا بدون این تعلق به سامان نمی شود.

وی گفت: فلسفه شاید نتواند مسایل ما را حل كند و راه رستگاری را به ما نشان دهد اما ما بیش از هر چیز دیگری به آن نیاز داریم، فلسفه علم نیست، فلسفه را باید آموخت كه آن هم با درد و رنج، فلسفه آرامش می آورد اما خود فیلسوف مدام در قلیان است برای اینكه آسایش و قرار ایجاد شود.





*رواج فلسفه در جامعه نشان دهنده تعادل است

علی اصغر مصلح پژوهشگر فلسفه و دانشیار گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این نشست گفت:جایزه هایی همچون جایزه دكتر داوری اركانی نسبتی با سنت های فكری و آموزشی دارد، دكتر داوری شاگرد استاد یحیی مهدوی است و اولین برنده جایزه دكتر داوری اردكانی نیز پررورش یافته این گروه فلسفه هستند.

وی افزود: سنت آموزش فلسفه در گروه فلسفه دانشگاه تهران یك مكتب آموزشی فلسفه در ایران است كه حدود 80 سال تجربه دارد و به همه فلسفه پژوهان و فلسفه ورزان حق دارند.

مصلح بیان كرد: گروه فلسفه دانشگاه تهران از زمان تاسیس توانست راه آشنایی ایرانیان با فیلسوفان غربی را بگشاید، اگر ما از طریق این اساتید با دكارت، كانت، هگل، نیچه و هایدگر آشنا نمی شدیم وضع دیگری داشتیم و نمی توانستیم درباره تمدن و فرهنگ معاصر و تفكر اروپایی گفت و گو كنیم و فلسفه اروپایی را نقد كنیم.

وی افزود: اگر ما به همان روش گذشته، فلسفه اسلامی را می خواندیم دیگر نمی توانستیم در مورد زمانه و مناسبات دنیای معاصر صحبت كنیم.

این پژوهشگر فلسفه گفت: سنت فلسفی دانشگاه تهران در كنار سنت های فلسفی دیگر در دانشگاه ها و یا متفكرانی كه خارج از دانشگاه ها در این حوزه فعالیت می كردند، راه فهم فرهنگ و فكر معاصر را برای ما گشود پس شایسته است كه این سنت فكری و فلسفی را ارج نهیم.

مصلح با بیان اینكه رواج فلسفه و اندیشیدن در جامعه نشان دهنده رفتار متعادل تر افراد آن جامعه است، افزود: هر چه فلسفه در جامعه ای قوام بیشتری داشته باشد، نشانه تعادل و قوت آن فرهنگ است.

وی با اشاره به ویژگی های تفكری داوری اردكانی گفت: یكی از مهمترین آموزه های داوری اردكانی توجه به تاریخ تفكر و وضع فكر و فلسفه در جامعه است، وی یكی از نمایندگان سنت تفكر فلسفی ایران معاصر است و آثار ایشان بیش از سایر استادان صبغه ایرانی دارد و وظیفه ما است كه این مناسبت ها را گرامی بداریم و به این بهانه به اهمیت فلسفه در كشور بپردازیم.

علی اصغر محمدخانی معاون فرهنگی و بین الملل شهر كتاب و دبیر جایزه‌ دكتر داوری اردكانی نیز در این نشست گفت:چگونگی اقبال به فلسفه و آثار فلسفی و روند پیشرفت آن در سه دهه‌ اخیر قابل تامل و تدبر است.

وی بررسی وضعیت فلسفه و پژوهش‌های فلسفی و روند پرداختن به آنها در هر سال، رویكرد مجلات فلسفی و شكل پاسخ‌گویی آ‌نها به نیازهای فكری مخاطبان، موقعیت فلسفه در رسانه‌های گروهی و مقایسه آن با روند مشابه در كشورهای خارجی و بررسی نیاز مخاطبان و علاقه‌مندان ایرانی به آثار فلسفی با مخاطبان فلسفه در دیگر كشورها را از جمله عوامل شناخت وضعیت و موقعیت تفكر در ایران امروز دانست.

محمدخانی با اشاره به جایگاه دكتر رضا داوری اردكانی و تاثیرگذاری او در روند پژوهش‌ها و فعالیت‌های فلسفی افزود: داوری اردكانی از جمله اساتیدی است كه با رویكردهای آموزشی و تالیفی خود در تربیت دانشجو و ترسیم وضعیت تفكر در ایران بسیار تاثیرگذار بوده است.

دبیر جایزه‌ دكتر داوری اردكانی بیان كرد: تاثیر كتاب‌ها و مقالات متعدد دكتر داوری اردكانی در دانشگاه، ‌در خط مشی نهادهای علمی و فرهنگی و در حوزه‌ رسانه‌های گروهی و فضای فرهنگی و اندیشه امروز مشهود و سنجیدنی است.

محمدخانی با اشاره به فعالیت های اخیر این موسسه در حوزه فلسفه افزود:شهر كتاب با برگزاری نشست‌ها و دروه‌های آموزشی متعدد در سال‌های اخیر، علاوه بر مباحث ادبی و هنری در حوزه‌ فلسفه نیز فعال بوده و علاقه‌مندان و به‌ویژه دانشجویان از این دوره‌ها و نشست‌ها بهره‌ برده اند.

معاون فرهنگی و بین الملل شهر كتاب درباره جوایز استاد فتح الله مجتبایی و دكتر رضا داوری اردكانی گفت: تاكنون چهار دوره از جایزه‌ دكتر مجتبایی با هدف معرفی پایان‌نامه‌های برگزیده در مقطع دكتری زبان و ادبیات و ادیان و عرفان برگزار شده و پنجمین دوره‌ این جایزه نیز دی‌ماه سال جاری برگزار می شود.

وی افزود: به پیشنهاد شهر كتاب، امسال جایزه‌ دكتر داوری اردكانی در خرداد ماه، مصادف با تولد این استاد به پایان‌نامه‌ برگزیده مقطع دكتری در رشته‌ فلسفه اعطا شد.

محمدخانی هدف از اعطای این جایزه را تشویق دانشجویان فلسفه، ارزیابی و سنجش وضعیت گروه‌های فلسفه‌ دانشگاه‌ها و شناخت نقایص و آسیب‌ها در پژوهش‌های فلسفی عنوان كرد.

وی بیان كرد: حدود بیست پایان‌نامه به دبیرخانه‌ جایزه‌ دكتر داوری اردكانی ارسال شد كه به همت هیات داوران متشكل از محمدجواد صافیان،حمید طالب زاده، شهرام پازوكی، رضا داوری اردكانی، پرویز ضیا شهابی و علی اصغر مصلح بازخوانی و بررسی شدند و از این تعداد چهار پایان‌نامه به مرحله‌ پایانی راه یافتند و در مرحله نهایی پایان نامه «رابطه‌ زمان و بنیاد یا جهت در نظر هایدگر» به قلم نیره سادات میرموسی و راهنمایی سیدمحمدرضا بهشتی به عنوان برگزیده شناخته شد.

معاون فرهنگی و بین الملل شهر كتاب در بخش دیگری از سخنان خود، آماری از چاپ و نشر آثار فلسفی در سال گذشته، با تفكیك موضوع و تازگی آثار ارائه داد و افزود: این آمار نیز عامل موثری در بررسی رویكردهای فلسفی در جامعه‌ علمی امروز ایران است.

آیین اهدای نخستین جایزه دكتر رضا داوری اردكانی به برترین پایان‌نامه‌ دكتری رشته‌ فلسفه شامگاه یكشنبه با حضور دكتر رضا داوری اردكانی، پرویز ضیا شهابی، سیدمحمدرضا بهشتی، حجت الاسلام سیدمحمود دعایی، علی اصغر مصلح، سیدمحمدرضا بهشتی، علی اصغر محمدخانی، نیره السادات میرموسی و جمعی دیگر از استادان فلسفه در مركز فرهنگی شهر كتاب برگزار شد.

تهرام/7245/1625
۰ نفر