۲۵ خرداد ۱۳۹۴، ۲۰:۵۲
کد خبر: 81647792
T T
۰ نفر
لاوروف و كري در مورد مساله هسته اي ايران تلفني گفتگو كردند

مسكو -ايرنا- سرگئي لاوروف و جان كري وزيران امور خارجه روسيه و آمريكا در گفتگويي تلفني در باره مساله هسته اي ايران مذاكره و تبادل نظر كردند.

به گزارش وزارت امور خارجه روسيه، لاوروف و كري عصر روز دوشنبه در يك گفتگوي تلفني در مورد نتايج دور كنوني مذاكرات ايران و 1+5 در وين گفتگو كردند.

مذاكرات ايران و گروه 1+5 از روز چهارشنبه در وين آغاز شد و در دو روز نخست در سطح مديران سياسي وزارتخانه هاي خارجه طرف هاي شركت كننده انجام گرفت. از روز جمعه دو طرف در سطح كارشناسان به رايزني ها براي تنظيم متن توافق جامع ادامه مي دهند.

بر اساس برنامه زماني تنظيم شده، ايران و گروه 1+5 تلاش مي كنند تا روز سي ام ماه ژوئن جاري (9 تير ماه) مار تنظيم متن توافق نهايي را به پايان رسانده و آن را براي امضا آماده كنند.

وزيران خارجه روسيه و آمريكا در گفتگوي تلفني خود همچنين به تفصيل در مورد مناقشه يمن گفتگو و تبادل نظر كردند.

از حدود سه ماه پيش هواپيماهاي عربستان سعودي و چند متحد عربي اين كشور با حمايت آمريكا به بمباران يمن مي پردازند كه بر اثر آن تاكنون حدود 9 هزار نفر جان خود را از دست داده و شمار زيادي هم مجروح و دهها هزار نفر آواره شده اند.

امروز در ژنو كنفرانس طرف هاي يمني براي پايان دادن به مناقشه در اين كشور و برقراري آتش بس و صلح جريان دارد.

در گفتگوي تلفني لاوروف و كري همچنين مسايل سوريه و ليبي مطرح و دو طرف در مورد اين مسايل و راه حل هاي موجود گفتكو كردند.

روسيه و آمريكا در مساله سوريه اختلاف جدي دارند و در حالي كه مسكو بر عدم مداخله خارجي در اين كشور تاكيد دارد آمريكا همچنان به تروريست هاي ضدسوري براي سرنگوني حكومت بشار اسد كمك مي كند.

اروپام*5*391** 3404