۲۵ خرداد ۱۳۹۴، ۲۱:۳۶
کد خبر: 81647827
T T
۰ نفر
رحیم پور ازغدی: شریعتی با قلم و كلام خود بزرگترین خدمت را به اسلام كرد

مشهد – ایرنا – عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مرحوم دكتر علی شریعتی در سالهای قبل از انقلاب با قلم و كلام خود بزرگترین خدمت را به اسلام و تشیع كرد.

حسن رحیم پور ازغدی عصر دوشنبه در سلسله نشست های بزم اندیشه كه با موضوع 'روشنفكری دینی و دكتر علی شریعتی' در موسسه خدمات مشاوره ای جوانان آستان قدس رضوی برگزار شد، افزود: در آن دوران دكتر شریعتی و شهید مطهری و ... طیفی را تشكیل دادند كه بار فكری جبهه انقلاب اسلامی را بردوش كشید.

وی بیان كرد: دكتر شریعتی به عنوان عضو جبهه واحد انقلاب اسلامی معتقد بود كه دین سیاسی و تمدن ساز است و در سبك زندگی، حاكمیت، مواضع حقوق بشر، اخلاق، روان شناسی، جامعه شناسی، اقتصاد، معرفت شناسی و ... موضع و تعریف دارد.

وی اظهار كرد: تمام تلاش دكتر شریعتی این بود كه اسلام از حاشیه به متن آورده شود و محور تمدن سازی، جامعه پردازی، حكومت سازی و سیستم سازی شود، اسلام فقط در حد احكام و فقه عبادی و فردی نباشد و نظام های اجتماعی را بنا كند.

این استاد دانشگاه خاطر نشان كرد: در آن دوران هم جریان روحانیت متحجر ضد امام راحل در داخل حوزه و هم جریان نواندیش دینی كه عملا سكولاریسم را تئوریزه می كردند، در مقابل اندیشه و كلام دكتر شریعتی موضع گرفته بودند.

رحیم پور ازغدی بیان كرد: مرحوم شریعتی به رغم برخی مشكلات و اشكالاتی كه در سخنان و نظریاتش وجود داشت و اینكه با معارف اسلامی به روش كلاسیك آشنا نبود، باعث شد همه مردم به نحوی با ادبیات و استدلال های اسلام محور وی تغذیه فكری شوند.

وی اظهار كرد: با سخنرانی ها و نوشته های دكتر شریعتی برای نخستین بار مردم برای سوالات خود در مورد اسلام پاسخ های منطقی یافتند و توانستند به مسلمانی خود افتخار كنند و به جای شرمندگی در مقابل مكاتب مادی شرق و غرب سرشان را بالا نگه دارند كه این خدمت بزرگ به ملت ایران بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: جوانان مسلمان در دهه 40 و 50 در برابر امواج ضد دینی كه از توده ای ها، ماركسیست ها، بهایی ها، ناسیونالیست ها، ملی گرایان غیرمذهبی و ضد مذهب، لیبرالها، جریانات سلطنتی، متحجرین مذهبی در حوزه و روحانیت ضد امام راحل متصاعد می شد، خلع سلاح شده بودند.

وی اظهار كرد: دكتر شریعتی برای جوان مسلمان منزلت ایجاد نمود و با تبیین سیاست دینی و انقلاب اجتماعی مسلمانان را در برابر لیبرال ها، كمونیست ها، متحجرین، سكولارها و دموكراتها، صاحب اندیشه و جایگاه محكم كرد.

رحیم پور ازغدی خاطر نشان كرد: در دورانی كه بی حجابی و غربگرایی تجدد به شمار می رفت، دكتر شریعتی كاری كرد گروه گروه پسران و دختران ماركسیست، كمونیست و ... به اسلام علاقه مند شوند و حتی اسمشان را به یكی از نام های مبارك ائمه اطهار (ع) تغییر دهند و دختران محجبه شوند.

وی با بیان اینكه روشنفكران به دكتر شریعتی مرتجع می گفتند و متحجرین او را روشنفكر بی دین می نامیدند؛ افزود: زمانی كه به زندان افتاد، جرایم او را شاخه دانشگاهی حضرت آیت الله خمینی بودن، ضربه زدن به نظام سلطنت، ملی گرایی، كمونیست ها، متحجرین، سكولارها و لیبرال ها در آثار و نوشته هایش عنوان كردند.

این استاد دانشگاه گفت: مفهوم بیداری اسلامی و بازگشت به ارزشهای دینی در زمان دكتر شریعتی مطرح شد، وی در راستای تبیین مكتب اسلام به مردم توصیه می كرد كه شخص محور نبوده و عقل محور و مكتب محور باشند و اعمال و گفتار و خواسته دیگران را در ترازوی نقد قرار دهند.

وی اظهار كرد: دكتر شریعتی در زمانی كه تقلید از حضرت آیت الله خمینی (ره) به عنوان یك مرجع جرم محسوب می شد، مقلد امام راحل بود و با قلم و كلام خود همزمان در چند جبهه علیه ماركسیست ها، كمونیست ها، ملی گراها، متحجرین مذهبی، رژیم سلطنت، سكولاریسم و نظام سرمایه داری می جنگید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در تبیین روشنفكری دینی گفت: روشنفكری دینی دهه های 40 و 50 و آنچه دكتر شریعتی و شهید مطهری به آن معتقدند بودند با روشنفكری دینی در دهه های 70 و 80 تفاوت دارد.

رحیم پور ازغدی اظهار كرد: بعد از انقلاب افرادی در ایران، روشنفكری دینی را مطرح كردند كه جهت گیریهای مبنایی آنها عكس جهت گیریهای شهید مطهری و دكتر شریعتی بود.

وی بیان كرد: جریان نواندیشی دینی كه شهید مطهری و دكتر شریعتی دنبال كردند، در جهت ایجاد انقلاب دینی و حكومت مردمی دینی، مبارزه با نظام سرمایه داری، كمونیست، استكبار و استبداد بود و از ایدئولوژی اسلام و شیعه، از جهاد و شهادت و احیای امامت سخن می گفت.

وی افزود: اما نواندیشان دینی دهه های 70 و 80 محور اصلی تلاش شان خارج كردن دین و مذهب از میدان و دوباره به حاشیه راندن اسلام و شخصی كردن دین بود.

علی شریعتی مزینانی، مشهور به دكتر علی شریعتی نویسنده، جامعه ‌شناس، تاریخ‌شناس، پژوهشگر دینی ، از مبارزان و فعالان مذهبی و سیاسی و از نظریه‌ پردازان انقلاب اسلامی ایران بود كه در سن 44 سالگی به ‌صورت مشكوكی در انگلستان درگذشت و هم‌اكنون آرامگاه وی در مكانی نزد مقبره حضرت زینب كبری در دمشق سوریه است.

7489/1211